ساختار و بافتار قرآنی در اشعار ابن¬هاني البیری (مطالعه موردی تناص قرآنی)
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.Vol1.Iss20.689الملخص
ابنهاني شاعر طبقه اول اندلس، را بايد شاعر سياسي- مذهبي دانست که شعر و شاعري تنها براي او يک ابزار هست تا هدف؛ ابزاري که به وسيله آن از دين و ممدوحان خويش دفاع ميکند. ابنهاني براي اين امر از لفظ و معناي آيات قرآن، در کنار داستانهاي قرآني استفاده ميکند. و شخصيتهاي ديني چون پيامبران را مشبه بهْ براي ممدوح خود يعني معزّ قرار ميدهد. و ابزار اصلي او در ايجاد اين مشابهت آيات قرآني است. گاهي معزّ را چون حضرت سليمان ميداند و بارديگر فضاي زمان معزّ را چون فضايي زمان رسول خدا(ص) به تصوير ميکشد. البته در ديوان اين شاعر ابياتي نيز وجود دارد که اقتباسهاي قرآني در آن براي توصيف حالات شخصي خود شاعر هست. همانند اقتباس بخشي از سوره يوسف.
پژوهش حاضر، با استفاده از روش توصيفي تحليلي، سعي در تبيين کارکردهاي مختلف قرآن و بُعد معنايي آن در اشعار ابنهاني دارد.
المراجع
2. ابن خلکان، (1977م)، وفيات الأعيان، بيروت، دارصادر.
3. ابن¬هاني الأندلسيّ،(1400هـ – 1980م)، ديوان، بيروت، داربيروت.
4. اسماعيل الطائي، ضفاف عدنان، (1426هـ-2005م)، شعر أبي الطيب المتنبي وابن هانيء الاندلسي تحليل وموازنة، اشرف: دکتر عباس مصطفي محمد الصالحي، رسالة دکتوراه، جامعة بغداد.
5. آلن گراهام، (1380هـ). بينا متنيت، ترجمه: پيام يزادنجو، تهران، نشر مركز.
6. بنيس، محمد ،(1990 م)، الشعر العربي الحديث ، بنيانه و ابدالاته / الجزء الثالث ؛ الشعرالمعاصر المغرب، ط1.
7. تامر، عارف، (1961م)، ابن هانئ الأندلسي متنبي غرب، چاپ اول، بيروت، منشورات دارالشرق الجديد.
8. روحي ميرآبادي، عليرضا، (1387هـ)، «هفت دور تاريخ مقدس بشري از ديدگاه اسماعيليان»، مجله مطالعات اسلامي: فلسفه و کلام، سال چهارم، شماره پياپي:2/81.
9. شكلوفسكي، ويكتور، (1380هـ)، «هنر بمثابه فن» ترجمة هادي ساساني: ساخت گرايي، پسا ساخت گرايي و مطالعات ادبي ، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي.
10. صفوي، كورش،(1376هـ)، « مناسبات بينا متني» ، تهران : سازمان چاپ و انتشارات.
11. صياداني، علي؛ بازيار رسول، (1390هـ)، بررسي روابط بينامتني قرآن در شعر شاعران نوگراي فلسطين و نقش آن در بيداري اسلامي، فصلنامه فروغ وحدت، سال هفتم، شماره 25.
12. عبيد نجم، منير، (بي¬تا)، «الموروث الديني في شعر ابن هانئ الأندلسي»، جامعة بابل، کلية التربية، مجلة العلوم الانسانية.
13. علي، زاهد،(1352هـ)، تبيين المعاني في شرح ديوان ابن هانئ الأندلسي المغربي، مطبعة المعارف.
14. الفاخوري حنا،(1383هـ)، تاريخ الادب العربي، چاپ¬سوم، تهران، انتشارات توس.
15. فروخ، عمر، (1984م)، تاريخ الادب العربي، جلد چهارم، چاپ¬دوم، بيروت، دار العلم للملايين.
16. قبّاني، وسام، (2012م)، تجلّيات قصّة يوسف في الشعر الأندلسي بين الثابت القرآني و الانزياح الشعري، دمشق، الهيئة العامة السورية للکتاب.
17. کريستوا ٬ژوليا ،(1381هـ) ، ( کلام ، مکالمه و رمان)، ترجمه پيام يزدان جو ،به سوي پسامدرن ، تهران ، نشر مرکز .
18. مرتاض ؛ عبدالملک ،(1991م) ٬ فکرةالسرقات الأدبية و نظرية التناص ، مجله علامات ، النادي الأدبي الثقاقي ، جدة ، المجلد1 .
19. ميرزايي ؛ فرامرز ،(1388هـ)، روابط بينامتني قرآن با اشعاراحمد مطر ، نشريه دانشکده ادبيات ، دانشگاه شهيدباهنرکرمان ، شماره 25 .
20. نامورمطلق، بهمن، (1358هـ)، «پيرامتنيت يا متن هاي ماهواره اي»، مقالات دومين هم انديشي نشانه شناسي هنر، به اهتمام دكتر حميد رضا شعيري، تهران :انتشارات فرهنگستان هنر.
1. http://www.alulbayt.com/farsi/book
2. http://www.tahoordanesh.com