Philosophical Story: A Study in the Structure and Concept of Discourse: Examples from Ibn Sina/ Ibn Tufail’s Hay Ibn Yaqthan and Al-Ghazali’s The Bird

Authors

  • Lect. Ayad Gumar Karam wasit University/College of Arts

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss50.3071

Keywords:

Philosophy, Literary genre, Muslim traditions, Arabic narrative, Medieval philosophy, Morality fiction.

Abstract

The philosophical story is a phenomenon that cannot be overlooked by thought and art; due to its enriched structure and form, a philosophical story received no attention. Philosophical stories are tales narrated by fabulous or real human or non-human creatures, such as animals or birds, with the aim to give lessons, express morals, or suggest certain philosophies. Drawing on this concept, this paper investigates philosophical story as a literary discourse with its own form and structure. Philosophical stories are morality narratives that flourished in the Arab and Muslim medieval worlds. To this end, two philosophical stories were chosen for analysis. These are Hay Ibn Yaqthan, a philosophical morality story that has been created by Ibn Sina, remodified by Ibn Tufail, and then re-structured by other medieval Arab and Muslim philosophers. The other one is The Bird, or a treatise on the Bird. This is a philosophical story presumably authored by Al-Ghazali. Philosophical stories have long been considered philosophical verses. This literary genre combined several mystic concepts, including reasoning, belief, and philosophy. The Muslim Sufist conceptualization of the universe has played a significant role in the formation of beliefs and ideas, which have later been manifested in relatable philosophies. Man’s thinking of the origin and creation of the universe represented the culmination of the medieval philosophies that have sought to interpret the relation between creatures and the Creator. These representations posed questions by humans on the fate of this world. This paper, therefore, investigates philosophical story as a piece of discourse with an elaboration of structure, aesthetics, iconicity, and dialogue as components of such genre.

References

المصادر والمراجع: -

- القرآن الكريم .

(1) مجمع الأمثال ،للميداني ، حققه وضبط غرائبه وعلق حواشيه محمد يحيى عبد الحميد ،مطبعة المنة المهدية،1955.

(2) شروح المعلقات العشر ،للخطيب التبريزي ،حقق أصوله وضبط غرائبه،وعلق حواشيه محمد يحيى عبد الحميد، مطبعة السعادة ،ومكتبة محمد علي صبيح وأولاده بميدان الأزهر، القاهرة، مصر

(3) روضة الواعضين ، الفتال النيسابوري (ت508هـ)، تحقيق: السيد محمد مهدي الخرسان (قم، منشورات الشريف الرضي، د.ت).

(4) ديوان البحتري، عني بتحقيقه وشرحه والتعليق عليه حسن كامل الصيرفي،ط3،دار المعارف بمصر .

(5) المتنبي مؤرخاً ،د. محمد تقي جون ،ط1، دار الشؤون الثقافية ،بغداد،العراق،2007.

(6)شرح ديوان المتنبي ،وضعه عبد الرحمن البرقوقي ،ط1، دار الكتاب العربي، بيروت ،لبنان،1986.

(7) مشاهير فلاسفة المسلمين، دراسة شاملة عن مشاهير علماء المسلمين وأفكارهم وآثارهم رؤوف شيهاني ، موسسة البلاغ ،ودار الكتب العلمية ،بيروت ،لبنان.

(8) البيان والتبيين، أبو عمرو الجاحظ (ت255هـ) تحقيق: عبد السَّلام هارون، ط7،القاهرة، مكتبة الخانجي، 1998.

(9) تاريخ الأدب العربي.، في الجاهلية والاسلام ،الروفيسور رينواد نكلسن، ترجمة د.صفاء خلوصي، مطبعة المعارف، بغداد 1970.

(10) الأغاني ،لأبي الفرج الأصفهاني، تح: د. إحسان عباس ،ود. إبراهيم السَّعافين ،وأ..بكر عباس، دار صادر ، ط1، بيروت ،لبنان، 2002.

(11) معجم الادباء، لياقوت الحموي، تح : إحسان عباس، دار الغرب الاسلامي ،ط1،بيروت.،1993.

(12) فنون الشعر الفارسي، د. إسعاد عبد الهادي قنديل، القاهرة، مكتب الشريف للطباعة، 1975.

(13) المقامة، د. شوقي ضيف،ط3، دار المعارف بمصر ،1973.

(14) دليل القارئ إلى الأدب العالمي، مجموعة مؤلفين،، دار الكتاب الحديث ،1986 .

(15) الأديان في القرآن، أحمد إبراهيم الشريف ،القاهرة، دار المعارف، 1970.

(16) دليل القارئ إلى الأدب العالمي، مجموعة من المؤلفين، دار الكتاب الحديث ،1986 .

(17) مدخل إلى الفلسفة، الدكتور إمام عبد الفتاح إمام، ط3، القاهرة، دار الثقافة، 1975.

(18) أسس الفلسفة، الدكتور توفيق الطويل، ط2، القاهرة، مطبعة النهضة، 1950.

(19) الإحاطة في أخبار غرناطة، لسان الدين بن الخطيب، تحقيق: محمد عبد الله عنان ،القاهرة، الشركة المصرية للطباعة والنشر، 1974.

(20) سورة الانشقاق .

(21) الأديان في القرآن، أحمد إبراهيم الشريف ،القاهرة، دار المعارف، 1970.

(22) (الــلــه) ، عباس محمود العقاد، ط3،القاهرة، دار المعارف، 1960.

(23) سورة الأنعام.

(24) رسائل ابن سينا، ابن سينا(ت 428هـ)، ليدن، مطبعة بريل، 1889.

(25) شرح أصول الكافي، مولى محمد صالح (ت1081هـ)، تحقيق: علي عاشور، بيروت، دار إحياء التراث العربي، 2000.

(26) حي بن يقظان، ابن طفيل ، تحقيق: فاروق سعد، بيروت، دار الآفاق الجديدة، 1974.

(27) رسائل ابن سينا، ابن سينا،.

(28) سورة العلق .

(29) الشاهنامة، الفردوسي (ت409هـ)، ترجمة: سمير مالطي، بيروت، دار العلم للملايين، 1977.

(30) مجموعة رسائل الإمام الغزالي، الغزالي ،بيروت، دار الفكر، 2008.

(31) سورة النِّساء .

(32) سورة البقرة .

(33) الذريعة إلى تصانيف الشيعة، آغا بزرك الطهراني،ط2(بيروت، دار الأضواء).

(34) شرح أصول الكافي، مولي محمد صالح المازندراني ،تحقيق مع تعليقات الميزا أبو الحسن الشعراني ،ضبط وتصحيح السيد علي عاشور،ط1،2000.

(35 الحدائق الناضرة، المحقق البحراني، تحقيق: محمد تقي الإيرواني (قم، منشورات الحوزة العلمية) .

(36) تلبيس إبليس، لابن الجوزي (ت597هـ)،دار الفكر للطباعة والنشر ، ط1، بيروت ،لبنان، 2001.

(37 سفر نامة ، ناصر خسرو (ت481هـ)، تحقيق: د. يحيى الخشاب، ط3،بيروت، دار الكتاب الجديد، 1983.

(38) الغزالي بين الفلسفة والدين، عارف تامر ،لندن، 1987.

(39) النقد التطبيقي، د. داود سلوم ،ود. عناد غزوان ،بغداد، 1989.

(40) النثر الصوفي ،د.فائز طه عمر، دار الشؤون الثقافية ،بغداد العراق،2008.

(41) مجموعة رسائل الإمام الغزاليّ،راجعها وحققها إبراهيم أمين محمد ،المكتبة التوفيقية ،القاهرة ،مصر.2008.

Downloads

Published

2023-06-30

Issue

Section

Arabic

How to Cite

Ayad Gumar Karam, L. . (2023). Philosophical Story: A Study in the Structure and Concept of Discourse: Examples from Ibn Sina/ Ibn Tufail’s Hay Ibn Yaqthan and Al-Ghazali’s The Bird. Lark, 15(3 /Pt1), 56-40. https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss50.3071