almasarrat wal awja Time and place in the Novel of Al-Masarrat Wal Awja.
مؤتمر الدراسات المقارنة
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss50.3067Abstract
The present paper tries to study the two structures namely spatial and time in Fuad’s Takarlie’s “jubilations pains” This novel characterized by is investigation of time for most of Takarlie’s and other writers in terms of its coverage for most decades of the 20th century. As for the place, is mostly in Baghdad with some different (various) details. from and another aspect the preset paper tries to deal with the narrative manipulation narration of time and place in the novel. Although, there is some variation between each decades which the preset novel has dealt with in terms of the nature of these decades socially, culturally and even politically yet, the reader fells that there is balance in the events which gives an impression that each decade has been fully covered while the variation is hidden within the narrative in side and attention has been given to the benefit of the Seventeenth of the Zoth century. Nothing the semi constent in the narrative structure. In the sequence of the events in the novel. While the space is allocated to the Iraqi - Baghdadi space and in the manner, it is subjected to assumptions the social and political without losing its spirit particuly the movement in the comment Baghdadi Places.
References
دريدا، جاك –رودينيسكو، اليزابيث،(2008)، ماذا عن غد، محاور، ت: سلمان حرفوش، تقديم: د. فيصل درّاج، دار كنعان للدراسات والنشر والخدمات الإعلامية، دمشق، 2008م.
هوثرن، جيرمي،(1996)، مدخل لدراسة الرواية، ، ت: غازي درويش عطية، م: سلمان داود الواسطي، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، سلسلة المائة كتاب.
أحمد قاسم، د.سيزا، (2004)، بناء الرواية، مكتبة الأسرة، مهرجان القراءة للجميع، القاهرة،.
مجموعة من المؤلفين، (2014)، فلسفة السرد- المنطلقات والمشاريع، اعداد وتنسيق وتقديم: اليامين بن تومي، منشورات الاختلاف، الجزائر، منشورات ضفاف، الرياض، بيروت.
ثامر، فاضل، (1992)، الصوت الآخر الجوهر الحواري للخطاب الأدبي، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد.
العاني، شجاع مسلم، (1994)، البناء الفني في الرُّواية العربية في العراق، ج1، بناء السرد، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد.
بحراوي، حسن، (1990)، بنية الشكل الروائي، المركز الثقافي العربي، بيروت.
يقطين، سعيد، (2005)، تحليل الخطاب الروائي، ط 4، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء.
مرتاض، د. عبد الملك، (1998)، في نظرية الرُّواية، بحث في تقنيات السرد، سلسلة عالم المعرفة، الكويت.
مارتن، والاس، (1998)، نظريّات السرد الحديثة، ت: حياة جاسم محمد، ط1 ، المجلس الأعلى للثقافة، المشروع القومي للترجمة، الهيأة العامة لشؤون المطابع الأميرية، القاهرة.
التكرلي، فؤاد، (2005)، المسرات والأوجاع، ط2، دار المدى للثقافة والنشر.
زيتوني، لطيف، (2002)، معجم مصطلحات نقد الرُّواية، مكتبة لبنان ناشرون، دار النهار للنشر، بيروت.
برنس، جيرالد، (2003)، قاموس السرديات، ترجمة السيد إمام، ط 1، ميريت للنشر والمعلومات، القاهرة.
أ مندلاو. أ، (1997)، الزمن والرواية، ت: بكر عباس، مر: إحسان عباس، ط 1، دار صادر للطباعة والنشر، بيروت.
طودوروف، تزفيطان، الشعرية،(1990)، ت: شكري المبخوت، ورجاء بن سلامة، ط2 دار توبقال للنشر، سلسلة المعرفة الأدبيّة ، الدار البيضاء.
النصير، ياسين، (1980)، الرواية والمكان، منشورات وزارة الثقافة والإعلام، الجمهورية العراقية، بغداد،1980م.
بلاشار، جاستون، (1980)، جماليات المكان، ت: غالب هلسا، وزارة الثقافة والإعلام، دار الجاحظ للنشر، بغداد.
بوتور، ميشال، (1971)، بحوث في الرواية الجديدة، ت: فريد أنطونيوس، ط 1، منشورات عويدات، بيروت.
العاني، د. شجاع مسلم، (2000)، البناء الفني في الرواية العربية في العراق،، ط1، ج2، الوصف وبناء المكان، دار الشؤون الثقافية، بغداد.
فضل، د. صلاح، (2015)، سرديات القرن الجديد، الدار المصرية اللبنانية، بيروت- القاهرة.
لورنس، دي. أج، "روح المكان" في كتاب أنتوني بيل (محرر). مختارات نقد أدبي: دي. أج. لورنس، (لندن، كتب ميد كوري، 1961م).
باختين، ميخائيل، (1990)، أشكال الزمان والمكان في الرواية، ت: يوسف حلاق، منشورات وزارة الثقافة، دمشق.
الجنابي، قيس كاظم، (2011)، النزعة الحوارية في الرواية العربية، ط1، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد.
موير، إدوين، (د.ت)، بناء الرواية، ت: إبراهيم الصيرفي، مر: د. عبد القادر القط، المؤسسة المصرية العامة للتأليف والأنباء والنشر.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 مظفر سالم شاكر
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.