The Impact of Gamification Strategy in Teaching Continuing Education on Developing Academic Collaboration Skills among Students of the Department of Educational and Psychological Sciences

Authors

  • Teacher: Khawla Abdul Alawi University of Wasit / College of Education for Human Sciences

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.4659

Keywords:

Gamification Strategy, Continuing Education, Academic Collaboration Skills

Abstract

This research aims to investigate the impact of the gamification strategy in teaching the subject of continuing education on the development of academic collaboration skills among students in the Department of Educational and Psychological Sciences. Based on a theoretical framework that ex-plores the concepts of gamification and academic collaboration, as well as analyzing the elements of the gamification strategy and its significance in the educational system, the study was designed to evaluate how this interactive educational strategy can enhance students’ abilities in teamwork, effective communication, and shared responsibility within a stimulating learning environment. Pre-liminary results indicate that gamification significantly contributes to increasing student motivation and improving their academic collaboration skills, which in turn enhances educational achievement and better prepares them to face the challenges of professional life.

References

1. أبو شاح، سليم (2021) : أساليب التعلم الحديثة وتطبيقاتها العملية، دار الثقافة، عمان .

2. البدري، هالة (2022) : الاتصال الإنساني في المجال التربوي، دار الفكر، دمشق .

3. البياتي، نجلاء(2020) : استراتيجيات التعليم التعاوني وأثرها في تنمية المهارات الاجتماعية، دار صفاء، عمان .

4. جابر، سمير(2019) : مهارات العمل الجماعي في البيئة التربوية، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة .

5. جابر ، حسام سلام(2024 ) : اثر استراتيجية سكامبرس (SCAMPER) في تحصيل مادة علم نفس العام لدى طلبة كليات التربية الأساسية وتفكيرهم الإبداعي ، مديرية تربية واسط / كلية التربية المفتوحة مركز واسط ، مجلد 16 العدد 4 الجزء 1 في 1/10/2024 Lark Journal. https://doi.org/10.31185/lark.3709

https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss51.3273.

6. الجنابي، هديل(2021) : استراتيجيات التعليم الحديثة في ظل التحول الرقمي، دار صفاء، عمان .

7. الحربي، خالد(2020) : التلعيب في بيئات التعلم الرقمية، دار الرشد، الرياض .

8. حسن، محمد(2021) : مدخل إلى علم النفس التربوي وتطبيقاته، دار الفكر الجامعي، الإسكندرية .

9. الخطيب، محمد(2020) : أساسيات التعلم التعاوني، دار الحامد، عمان .

10. الدليمي، حسن(2022) : استراتيجيات التدريس التفاعلي في ضوء التقنيات الرقمية، دار الحامد، عمان .

11. السبتي، روان(2022) : استراتيجيات التدريس في بيئات التعلم النشط، دار الفكر العربي، القاهرة .

12. السرحان، ريم(2021) : التعلم النشط وأثره في تنمية مهارات التواصل، دار المسيرة، عمان .

13. السيد، نوال(2021) : اتجاهات حديثة في القياس والتقويم التربوي، دار الوفاء، الإسكندرية .

14. الشرقي، أحمد(2020) : التعلم الممتع: مدخل التلعيب في التعليم العام، مكتبة العبيكان، الرياض .

15. الشمري، فهد(2019) : التعلم التعاوني وتنمية المهارات الاجتماعية، دار الزهراء، جدة .

16. صالح، منى(2021) : تنمية المهارات الحياتية للطلبة الجامعيين، دار المسيرة، عمان .

17. الصبحي ، عادل(2019) : التعلم النشط واستراتيجياته في القرن الحادي والعشرين، مكتبة المتنبي، الدمام .

18. عبد الرحمن، نادية(2021) : التفاعل الصفي وأثره في التحصيل والتفكير الجماعي، دار المسيرة، عمان .

19. عبد الله، سعد(2022) : تهيئة الطلبة لسوق العمل عبر التعليم التفاعلي، دار الفاروق، القاهرة .

20. العدوان، أحمد(2021) : جودة التعليم الجامعي في ضوء المهارات التعاونية، دار الفكر، دمشق .

21. العمري، نجلاء(2022) : تقنيات التعليم المبتكرة وأساليب التفاعل، دار الزهراء للنشر، جدة .

22. الغامدي، نورة(2022) : استراتيجيات تعليمية حديثة، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان .

23. الموسوي، علي(2020) : أساليب التعليم التفاعلي في الجامعات، دار المناهج، عمان .

24. الموسى، محمد(2019) : تقنيات التعليم: نظريات وتطبيقات، مكتبة الرشد، الرياض .

25. الهاشمي، فاطمة(2021) : فاعلية التلعيب في تنمية التحصيل الدراسي ومهارات التفكير الإبداعي، دار الفكر الجامعي، القاهرة .

26. الياسري، حسن(2019) : المهارات الحياتية في التعليم الجامعي، دار الزهراء، بغداد .

27. الياسين، بشرى(2021) : مهارات الاتصال والتعاون في التعليم الجامعي، دار الحامد، عمان .

28. Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, l. (2011). From Game Design Elements to

29. Gamefulness:Defining "Gamification". International Academic Mind Trek Conference, Finland,

30. Werbach, Kevin. For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business. Wharton Digital Press, 2012.

31. Kapp, Karl M. The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strat-egies for Training and Education. Pfeiffer, 2012.

32. Deterding, Sebastian et al. "From Game Design Elements to Gamefulness: Defining 'Gamifica-tion'." Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference, 2011.

33. Landers, Richard N. Developing a Theory of Gamified Learning: Linking Serious Games and Gamification of Learning. Springer, 2015.

34. Burke, Brian. Gamify: How Gamification Motivates People to Do Extraordinary Things. Bibli-omotion, 2014.

35. Sonmark, K., Nóra, R., Francesca , G., & Karolina , D. (2017). Understanding Teachers’ Ped-agogical Knowledge – Report on an International Pilot Study ,No. 159. Organisation for Eco-nomic Co-operation and Development (OECD)

36. Kapp, K. (2013). The gamification of learning and instruction

37. fieldbook: Ideas into practice. N.Y.: Wiley.

38. Fuchs, A. (2014). Beyond the worksheet: Playsheets, GBL, and gamification. Edutopia, 1-3. Retrieved from http://www.edutopia.org/blog/beyond-worksheet playsheetsgblgamification-alihce-keeler Kelly, 2016).

Downloads

Published

2025-10-01

Issue

Section

Sociology & psy

How to Cite

Khawla Abdul Alawi, T. (2025). The Impact of Gamification Strategy in Teaching Continuing Education on Developing Academic Collaboration Skills among Students of the Department of Educational and Psychological Sciences. Lark, 17(4), 1018-990. https://doi.org/10.31185/lark.4659