An educational design based on Nelson’s theory and its impact on cognitive modeling among female middle school students
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.4649Keywords:
Nelson's theory, cognitive modelingAbstract
The aim of this research is to investigate the effect of educational design based on Nelson’s theory on female middle school students. To achieve this objective, an experimental design with a post-test for two equivalent groups was employed. The groups were matched in terms of prior knowledge, previous academic achievement, and intelligence. The sample consisted of 64 female students, equally divided into an experimental group and a control group, with 32 students in each. A Cognitive Modeling Test, comprising 35 items, was developed for first-year female middle school students. The validity and reliability of the test were established, and appropriate statistical methods were applied to analyze the data. The findings of the research demonstrated the effectiveness of the proposed educational design.
References
المصادر العربية:
1- جاسم، باسم محمد، ميس علاء الدين غانم الاعظمي(2022): اثر استراتيجية مقترحة على وفق نموذج تمتين طبقات الادراك المعرفي في التحصيل لدى طالبات الصف الثاني المتوسط في مادة الرياضيات، مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية، مجلد 29، العدد10.
2- جاعد، لميس محسن، سالم،(2022): تصميم برنامج تعليمي تعلمي وفقا للخرائط الذهنية الإلكترونية التفاعلية واثره في تحصيل طالبات الخامس العلمي في مادة الرياضيات، مجلة نسق، مجلد 34، عدد 5، حزيران 2022.
3- حلو، محمد عباس، (2021): بناء برنامج تدريبي وفقا لنظرية نيلسون ونارنس في الانتباه التنفيذي واثره في التمثيل المعرفي لمدرسي علم الاحياء والتفكير الساير لطلبتهم، أطروحة دكتوراه، كلية التربية جامعة بغداد.
4- الساعدي ، اسوان صابر ماجد،(2019): اثر انموذجي التعليم الواقعي مع النمذجة المعرفية في التفكير التحليلي لتلميذات الصف الرابع الابتدائي في مادة الرياضيات ، أطروحة دكتوراه، كلية التربية جامعة بغداد.
5- صالح، علي عبد الرحيم صالح، وحيدر محمد كطان وحيدر هاشم،(2013): ومضات في علم النفس المعرفي، ط1،دار الرضوان للنشر والتوزيع، عمان.
6- أبو جدو،صالح محمد، ومحمد بكر نوفل،(2010): تدريس التفكير- النظرية والتطبيق، دار المسيرة للنشر والتوزيع، الطبعة الثالثة،عمان.
7- عبد الهادي جودت(2000): نظريات التعلم وتطبيقاتها التربوية، الطبعة الثانية، الدار العلمية العالمية ودار الثقافة للنشر والتوزيع.
8- عبيد، وليم،(2019): استراتيجيات التدريس والتعلم في سياق ثقافة الجودة، الطبعة الأولى، دار المسيرة للنشر والتوزيع،عمان.
9- الجواري، ندى شحاذة مضحي،(2019): التفكير الجانبي لدى طلبة المرحلة المتوسطة وعلاقته بالدافعية نحو الرياضيات، مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية، تكريت، العراق.
10- أبو اسعد، محمد محمود، (2010): النظرية والتطبيق في تصميم التعليم، الطبعة الرابعة، دار المسيرة للنشر والتوزيع،عمان.
11- هدى خفاجي .(2011)، فاعلية استخدام استراتيجية الادراك فوق المعرفي (النمذجة والتدريس التبادلي) في التحصيل والأداء العملي لمادة البصريات الهندسية والدافعية لتعلم المادة، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة بغداد.
12- العفون، نادية حسين يونس، جليل، وسن ماهر (2012)، فاعلیة ستراتیجیتي الإدراك المعرفیة وما فوق المعرفیة في التحصیل والاستذكار لطالبات الصف الخامس العلمي في مادة الكیمیاء وتنمیة تفكیرھن العلمي، Vol. 2 No. 11 (2012): عدد خاص بأبحاث المؤتمر العلمي الخامس لكلية التربية جامعة واسط 13- 14 نسيان 2012، DOI: https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss11.2635
13- اللامي، إبراهيم حسين فليح، حسين، آمال إسماعيل (2020)، ( (الأسلوب المعرفي (الشمولي ـ التحليلي) لدى طلبة الدراسات العليا، مجلة كلية التربية، واسط، 39، DOI: https://doi.org/10.31185/eduj.Vol1.Iss39.1351
المصادر الأجنبية:
1- Bissonnette, S., Richard, M., & Gauthier, C. (2006). Comment enseigne-t-on dans les écoles efficaces? Efficacité des écoles et des réformes. Les Presses de l’Université Laval.
2- Nelseon, T, O, &, Naareen, L, (1994), why invesetigate metacogenition. In j Meetcalfe & A. P. sheimamui (Eds), meetacognition: kneowing abeout kneowing, Camebridge MA MIT preess.
3- Posenar, M, I, & Peteersen S. E. (1990) : the attenation systaems of humaan braian. Annaual reaview of neauroscience.
4- Reigeluath , C.M. , 1983 , Inastructional Desiagn : whaat is it and whay is it ? , Syaracuse Unaiversity comapany , Neaw Jeras.
5- 12- Al-Afoun, Nadia Hussein Younis, Jalil, and Wasan Maher (2012), The effectiveness of cognitive and metacognitive perception strategies in the achievement and memorization of fifth-grade science students in the subject of chemistry and the development of their scientific thinking, Vol. 2 No. 11 (2012): Special Issue on Research Papers of the Fifth Scientific Conference of the College of Education, University of Wasit, April 13-14, 2012, DOI: https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss11.2635
6- 13- Al-Lami, Ibrahim Hussein Falih, Hussein, Amal Ismail (2020), ((The Cognitive Style (Holistic-Analytical) among Graduate Students, Journal of the College of Education, Wasit, 39, DOI: https://doi.org/10.31185/eduj.Vol1.Iss39.1351
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 م. م. رانية مظفر مكي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.