The mental image of the National Security Service among the Iraqi public (a survey study of the image of the National Security Service)
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.4476Keywords:
mental image/ National Security Service/ Iraqi public.Abstract
The research problem is summarized in the central question: What is the public perception of the National Security Agency among the Iraqi audience? The objectives of the study were defined as measuring the mental image formed about the Iraqi National Security Agency and determining the level of public satisfaction with the services provided by the Agency. The researcher employed the survey method to study the mental image of the Iraqi National Security Agency and used a measurement scale tool to assess the prevailing public perception. A sample of 400 respondents was selected for this purpose. The researcher reached several conclusions, the most important of which is that the mental image formed about the National Security Agency is generally positive. However, the Agency does not place sufficient emphasis on social responsibility programs and community events, which may weaken its relationship with the public. On the other hand, the Agency demonstrates a commitment to promptly responding to citizens’ complaints and inquiries, providing necessary support, and effectively addressing issues, thereby reinforcing its role in safeguarding societal security.
References
1. بسام عبد الرحمن الجرايدة. (2013). ادارة العلاقات العامة. الاردن-عمان: دار اسامة للنشر و التوزيع.
2. خالد و عبد المالك الدناني و درار. (2020). العلاقات العامة الاسس النظرية و الممارسة المهنية. الاردن-عمان: دار اسامة للنشر و التوزيع.
3. خلف الحماد. (2020). وسائل الاعلام ومنظمات المجتمع المدني. الاردن-عمان: دار اليازوري.
4. محمد صباح القريشي. (2021). الصورة الذهنية والتنوع الثقافي. الاردن-عمان: دار معتز للنشر و التوزيع.
5. نجدت صبري. (2011). الاطار القانوني للأمن القومي. الاردن-عمان: دار دجلة للنشر و التوزيع.
6. هايل عبد المولى طشطوش. (2012). الامن الوطني و عناصر قوة الدولة في ظل النظام العالمي الجديد. االاردن - عمان: دار حامد للنشر و التوزيع.
7. Jack. T. Trevors. (2010). International and national security includes a sustainable biosphere,. canada: University of Guelph, School of environmental science.
8. مسودة قانون جهاز الامن الوطني العراقي . (2024). موقع مجلس النواب العراقي على الانترنت.
9. ارادة زيدان الجبوري. (2010). مفهوم الصورة الذهنية في العلاقات العامة. مجلة الباحث العلمي - العدد (10)، 173.
10. باقر جاسم موسى. (2015). استراتيجيات العلاقات العامة الدولية في بناء الصورة الذهنية للسياسة الخارجية. العراق-بغداد: جامعة بغداد-كلية الاعلام.
11. ريا قحطان الحمداني. (2001). صورة الولايات المتحدة في الصحافة العراقية ( رسالة ماجستير غير منشورة ). العراق-بغداد: جامعة بغداد - كلية الاداب.
12. شيماء سرحان محيل التميمي،اثير نوري عطيوي. (2024). الابعاد المتحققة للصورة الذهنية ازاء التنمية الاقتصادية/دراسة ميدانية لحمهور محافظة واسط . lark journal،المجلد 16،عدد2. https://doi.org/10.31185/lark.3494
13. ضحى ثامر راضي. (2024). دور العلاقات العامة في بناء الصورة الذهنية لشركات الطيران،لمجلد16،العدد4. Lark Juurnal، https://doi.org/10.31185/lark.3715 .
14. فاطمة احمد الشحي. (2010). القضايا الامنية الاسيوية و اثرها على دول الخليج. الامارات-الشارقة: دار الخليج للصحافة و النشر.
15. فوزي آيت أعمر مزيان. (2019). دور العلاقات العامة في تكوين الصورة الذهنية الإيجابية عن المؤسسة الأمنية. الجزائر: مجلة الباحث في العلوم الانسانية و الاجتماعية.
16. منى حميد محسن. (2024). الصورة الذهنية للقطاع المصرفي الاهلي لدى جمهور العملاءدراسة مسجية لجمهور مدينة بغداد. الباحث الاعلامي، المجلد 16، العدد66، 65.
17. هدى غرسي. (2015). دور العلاقات العامة في تحسين الصورة الذهنية للمؤسسة الخدماتية. الجزائر: جامعةالعربي بن مهيدي - كلية العلوم الانسانية و الاجتماعية.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 الباحث : تقي زيدان خلف، أ.د. محمدعبد حسن العامري

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.