Aesthetic transformations in linear formationsBy the calligrapher Abbas Al-Baghdadi

Authors

  • Asst. Prof. Dr. Luay Najm jarjes Amin Al-Bayati جامعة كركوك كلية الاعلام , Kirkuk University - College of Mass media

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.4190

Keywords:

transformation, beauty, linear formations

Abstract

This research included the research problem in the first section, which was embodied in folluwing question:What are the features the aesthetic transformation of the calligraphy compositions of the calligrapher Abbas Al-Baghdadi?   The importance of the research embodied in fact that Abbas Al-Baghdadi’s calligraphic compositions are a wide field for innovation, renewal, and transformation level of the formal structure composition, while research aims to analyze reveal the dimensions in Abbas Al-Baghdadi’s calligraphic compositions The temporal limits of the research were from the year (1990 AD - 2023 AD). As for in second section, it theoretical framework (the concept of aesthetic transformation in linear compositions in its types concept in beauty linear compositions, types of linear compositions, characteristics of linear compositions), and the third section included research in procedures it adopted or descriptive in approach, as research in community included linear compositions and strips. Dated and undated, which numbered (20) forms. As for the fourth section, it cluded in analyzing  samples, He presented its results, including: 1 - The emergence of the calligraphey design awareness through his investigation of the foundations of design and their relationships to artistic beauty in the way of distributing calligraphy elements in a corresponding structure (identical and symmetrical mirrors) while maintaining the linear rule. The in researcher reached in number or conclusions  including  1. The applicateon of foundations or design an its relationships . The proceiss of constructing a composition opens in wide areas for aesthetic transformation in producing the abstract image in expresses the calligraphery superior ability to process texts in employ them on their correct contexter. The researcher also in recommended some  the recommendations. 1- Focusing in the designer effort in devising in inventing new formations because of the importance of innovations that allow calligraphers several options in designing various compositions with a creative or aesthetic orientation, while thy researcher suggested studying creative calligraphic formations in their composition on semiotic connotations.

References

المصادر العربية

القرآن الكريم

- ابن مقلة الموسوعة العربية .

- إخوان الصفاء رسائل إخوان الصفا وخلان الوفا، بيروت، 1975 .

- أرنست، فيشر، ضرورة الفن ) (ترجمة) أسعد حليم القاهرة : الهيئة المصرية العامة للتأليف والنشر، 1971

- الأزهري، أبو منصور محمد بن أحمد، تهذيب اللغة، ج 1، الدار المصرية للتأليف والترجمة، مطابع سجل العرب القاهرة، د.ت.

- إسماعيل شوقي، الفن والتصميم، القاهرة، مطبعة العمدانية للأوفسيت، 1999.

- الرازي محمد أبوبكر بن عبد القادر، مختار الصحاح، دار الكتاب العربي بیروت، ۱۹۸۱

- جورج سانتيانا الإحساس بالجمال تخطيط النظرية في علم الجمال، الهيئة المصرية العامة للكتاب.

- الحسيني، أياد حسين نظرية الجمال في فن التصميم 2009 .

- الحسيني، أياد حسين التكوين الفني للخط العربي وفق أسس التصميم، أطروحة دكتوراه، دار الشؤون الثقافية العامة ، بغداد، 2002

- الحسيني، أياد حسين الجمال في فن الخط العربي بين المبنى والمعنى مجلة حروف عربية، العدد التاسع، دبي، 2002

- خلف ، معصوم محمد ، عبقري الكتابة الإسلامية ، حامد الأمدي .

- رفاعي، أنصار محمد عوض الله الأصول الجمالية والفلسفية للفقه الإسلامي أطروحة دكتوراه، 2002

- زكريا إبراهيم، الفنان المسلم دار غريب للطباعة، العراق، 1973م.

- سعيد عبد العزيز، مدخل إلى الإبداع، دار الثقافية للنشر والتوزيع. 2009

- شیرین احسان شیرزاد مبادئ في الفن والعمارة، بغداد مكتبة اليقضة العربية 1985.

- عبد الحميد شاكر العملية الإبداعية في فن التصوير سلسلة عالم المعرفة 1987-109

- عبد الرضا بهية بناء قواعد الدلالات المضمون في التكوينات الخطية أطروحة دكتوراه غير منشورة مقدمة إلى كلية الفنون الجميلة، جامعة بغداد - 1907ء

- عبد الفتاح رياض، التكوين في الفنون التشكيلية 1 القاهرة دار النهضة العربية، 1974

- عفيف بهنسي علم الجمال عند أبو حيان التوحيدي، مسائل في الفن، وزارة الإعلام، مديرية الثقافة العامة، السلسلة الفنية 18، مطبعة ثنيان، بغداد، 1972م

- الغانم، أحمد فيصل، مفهوم الحركة في التصميم الطباعي، رسالة ماجستير غير منشورة 1998

- مالتر فريدرك الرسم كيف تتذوقه عناصر التكوين دار الشؤون الثقافية العامة، آفاق عربية ط1، بغداد، 1993

- مختار الصحاح، دار الفكر للطباعة والنشر، بيروت، 2006

- مصطفى سويف، الأسس النفسية للإبداع الفني في الشعر خاصة القاهرة دار المعارف 1970.

- المعايرجي ، حسن ، شيخ الخطاطين المبدعين في تركيا ، مجلة الأمة ، .العدد 28 ، ربيع الآخر 1403هـ، 1983م

- نصيف جاسم مدخل في التصميم الإعلاني، بغداد 2001

- هديل هادي عبد الامير .2020. التحولات الاسلوبية في الرسم المصري المعاصر. مجلة لارك العدد (۳۱) الاصدار ١-٤ ۲۰۲۰ (بحوت الفنون) . https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss37.1406 DOI:

- الهيتي، هادي نعمان أسس وقواعد البحث العلمي، دراسة مطبوعة بالرونيو الطلبة الدراسات العليا، غير منشورة 1987

مصادر الانترنيت

- الجمال في العمارة الإسلامية، موقع على الانترنيت www.qalqilia.edu.ps/jamal.htm

- مقالات من الإنترنت أبرزها صفحات من حياة حامد الأمدي كتبها تلميذه حسن جلبي

Arabic sources

Koran

- Ibn Muqla, the Arabic Encyclopedia.

- Ikhwan al-Safa, Rasa’il Ikhwan al-Safa and Khalan al-Wafa, Beirut, 1975.

- Ernst, Fischer, The Necessity of Art (translated) by Asaad Halim, Cairo: Egyptian General Authority for Copyright and Publishing, 1971.

- Al-Azhari, Abu Mansour Muhammad bin Ahmed, Refinement of the Language, vol. 1, Egyptian House for Authorship and Translation, Arab Register Press, Cairo, D.T.

- Ismail Shawqi, Art and Design, Cairo, Al-Amdaniyya Offset Press, 1999.

- Al-Razi Muhammad Abu Bakr bin Abdul Qadir, Mukhtar Al-Sahhah, Dar Al-Kitab Al-Arabi, Beirut, 1981.

- George Santayana, The Sense of Beauty, Planning Theory in Aesthetics, Egyptian General Book Authority.

- Al-Husseini, Iyad Hussein, The Theory of Beauty in the Art of Design, 2009.

- Al-Husseini, Iyad Hussein, The Artistic Formation of Arabic Calligraphy According to the Principles of Design, doctoral thesis, House of General Cultural Affairs, Baghdad, 2002.

- Al-Husseini, Iyad Hussein Al-Jamal in the art of Arabic calligraphy between structure and meaning, Horouf Arabia magazine, ninth issue, Dubai, 2002

- Khalaf, Masoum Muhammad, the genius of Islamic writing, Hamid Al-Amdi.

- Rifai, Ansar Muhammad Awadallah The Aesthetic and Philosophical Principles of Islamic Jurisprudence, doctoral dissertation, 2002

- Zakaria Ibrahim, the Muslim artist, Gharib Printing House, Iraq, 1973 AD.

- Saeed Abdel Aziz, Introduction to Creativity, Dar Al-Thaqafiyya for Publishing and Distribution. 2009

- Shirin Ihsan Shirzad, Principles in Art and Architecture, Baghdad, Arab Awakening Library, 1985.

- Abdel Hamid Shaker, The Creative Process in the Art of Photography, World of Knowledge Series, 1987-109

- Abd al-Rida Bahiya, Building the Rules of Content Semantics in Linear Formations, an unpublished doctoral thesis submitted to the College of Fine Arts, University of Baghdad - 1907-

- Abdel Fattah Riad, Training in Plastic Arts, Cairo, Dar Al-Nahda Al-Arabi, 1974.

- Afif Bahnasi, The Science of Aesthetics according to Abu Hayyan al-Tawhidi, Issues in Art, Ministry of Information, Directorate of General Culture, Art Series 18, Thunayan Press, Baghdad, 1972 AD.

- Al-Ghanem, Ahmed Faisal, The Concept of Movement in Print Design, unpublished master’s thesis 1998

- Malter Friedrich, drawing, how the elements of composition taste it, General Cultural Affairs House, Arab Horizons, 1st edition, Baghdad, 1993.

- Mukhtar Al-Sahah, Dar Al-Fikr for Printing and Publishing, Beirut, 2006

- Mustafa Suef, The Psychological Foundations of Artistic Creativity in Poetry, Especially Cairo, Dar Al-Maaref, 1970.

- Al-Maayerji, Hassan, Sheikh of the Creative Calligraphers in Türkiye, Al-Ummah Magazine, Issue No. 28, Rabi’ Al-Akhir 1403 AH, 1983 AD.

- Nassif Jassim, Introduction to Advertising Design, Baghdad 2001

- Hadeel Hadi Abdel Amir. 2020. Stylistic transformations in contemporary Egyptian painting. Lark Magazine, Issue (31), Issue 1-4, 2020 (Bahut Al-Funun). https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss37.1406 DOI:

- Al-Hiti, Hadi Noman, Foundations and Rules of Scientific Research, a study printed in the journal for postgraduate students, unpublished 1987.

Internet sources

- Beauty in Islamic Architecture, website www.qalqilia.edu.ps/jamal.htm

- Articles from the Internet, most notably pages from the life of Hamid Al-Amdi written by his student Hassan Chalabi

المصادر الأجنبية

-1Berdtson, Arther Art expression end Beauty Holt Rineh art and Winston New York, 1969. p16

-2Ching, Francis D. K. (Introit Design) Van Nostrand Reinhold Co .

New York. P124.

-3 http://www.free-mass.co.cc/2008/07/blog-post.html

-4 Maurice, L, Mandell: Advertising, Preinstall- Hall Engle Wood Cliffs, New Jersey. Inc. 1988.P24

-5 Ruskin J. The Elements of Drawing, New York 1971

-6 Scott W A Re Michqmer "introduction psychological Research" New York witches 1967

Downloads

Published

2025-04-04

Issue

Section

Arts

How to Cite

Luay Najm jarjes Amin Al-Bayati, A. P. D. . (2025). Aesthetic transformations in linear formationsBy the calligrapher Abbas Al-Baghdadi. Lark, 17(2/Pt1), 964-931. https://doi.org/10.31185/lark.4190