The Competitive Advantage of Social Media Networks in Attracting Users: A Case Study of X and Threads Platforms
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.3803Keywords:
الميزة التنافسية, شبكات التواصل الاجتماعي, شبكة X, شبكة Threads, الإعلام الجديدAbstract
The scientific vision of this research is manifested in examining the competitive advantage that social media networks offer to their users, particularly focusing on the networks X and Threads. The research seeks to answer the following main question: What is the competitive advantage that social media networks achieve for their user base?
The researcher reviews the concept of social media networks, their core components, how they are managed, and their role in achieving competitive advantage for their users. Furthermore, the research explores the concept of competitive advantage as it relates to these networks, its types, and its key determinants. The study also focuses on how social media platforms can be managed to achieve a competitive advantage for users in changing environments.
References
المصادر العربية و المترجمة للعربية:
الدليمي , ع. ح., & صالح, ع. ع. (2014). البحث العلمي أسسه و مناهجه. عمان: الرضوان للنشر و التوزيع.
الشهاوي, ق. ع. (1998 ). المنظومة الأمنية و الآثار السلبية و الإيجابية لشبكة الإنترنت. مجلة الفكر الشرطي, 7(2), 167.
أبو بكر, م. م. (2006). المـوارد البشريـة مـدخل لتحقيق الميزة التنافسية. القاهرة: الـدار الجامعية للنشر و التوزيع.
السكارنه, ب. خ. (2011). الإبداع الإداري. عمان: دار المسيرة للنشر و التوزيع.
الكحكي, ع. م. (2009). "استخدام الانترنت وعلاقته بالوحدة النفسية وبعض العوامل الشخصية لدى عينة من الجمهور بدولة قطر". أبحاث المؤتمر الدولي، "الإعلام الجديد: تكنولوجيا جديدة... لعالم جديد" (pp. 269-272). المنامة: جامعة البحرين.
المليجي, ر. إ. (2012). إدارة التميز المؤسسي بين النظرية و التطبيق. عمان: عالم الكتب للنشر و التوزيع.
النسور, ر. س. (2010). أثر تبني أنماط المسؤولية الاجتماعية في تحقيق الميزة التنافسية. عمان: رسالة ماجستير غير منشورة، كلية إدارة الأعمال/ جامعة الشرق الأوسط،.
بيلي, أ. ج., كاميرتس, ب., & كاربنتيير, ن. (2009). فهم الإعلام البديل. (ع. أ. إصلاح, Trans.) القاهرة: مجموعة النيل العربية للنشر و التوزيع.
حلمي , ج. أ., & آخرون. (1999). أساسيات البحث العلمي في العلوم الاقتصادية و المالية و الإدارية. عمان: دار الصفا للنشر و التوزيع.
حماد, ف. (1995). منهج البحث في الدراسات الإسلامية تأليفًا وتحقيقًا). (س. ب. 15, Ed.) الرباط: منشورات كلية الآداب والعلوم الإنسانية.
خليل, ن. م. (1996). الميزة التنافسية في مجال الأعمال. بيروت: الدار الجامعية للنشر و التوزيع.
راضي, ز. (2003). "استخدام مواقع التواصل الاجتماعي في العالم العربي". مجلة التربية, 15, 23.
سعيد, أ. إ. (2017). أثر ممارسات إدار الجودة الشاملة في تحقيق الميزة التنافسية. عمان: رسالة ماجستير غير منشورة، كلية إدارة الأعمال/ جامعة الشرق الأوسط.
صادق, ع. م. (2011). "الاعلام الجديد، دراسة في مداخله النظرية و خصائصه العامة. الإمارات العربية المتحدة: البوابة العربية لعلوم الإعلام والاتصال.
عبيد, م. ح., & جاسم, م. ح. (2024). قيود حرية التعبير في مواقع التواصل الاجتماعي إزاء حرب طوفان الأقصى. مجلة لارك للفلسفة و اللسانيات و العلوم الاجتماعية, 59-36. doi:https://doi.org/10.31185/lark.3470
نوربرهان, م. (1999). تقنية المعلومات و تحديات الإدارة العامة العربية في عقد التسعينات. المجلة العربية للإدارة، المنظمة العربية للتنمية الإدارية, 19, 7.
Obaid, M. H. (2023). Employing Digital Technologies in Investigative Television Programs “An Analytical Study of Investigator Program on Al Jazeera and The Al-hurra Investigates Program. LARK JOURNAL FOR PHILOSOPHY, LINGUISTICS AND SOCIAL SCIENCES, 15. doi:https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss51.3275
المصادر الأجنبية و المواقع الإلكترونية:
Iyiola, D. J., & Ibidunni , O. (2013). Product Differentiation: A Tool of Competitive Advantage and Optimal Organizational Performance. (A Study of Unilever Nigeria PLC). European Scientific Journal (ESJ), 9(34), 281.
Nwadiugwu, M. (2023, 11 20). APPLICATION OF THREADS. Tulane University. Retrieved from www.researchgate.net
Rosengren , k., & Windahl, S. (1972). “Mass Media Consumptions as a Functional Alternative”. UK Penguin: In McQueil (Ed) Sociology of Mass Communications.
The Free Dictionary. (2023, 11 22). Retrieved from http://computing dictionary.the freedictionary.com/new+media
موقع صحيفة الوطن الإلكترونية / القسم التقني. (2023, 11 21). Retrieved from www.al-watan.com
ويكيبيديا (الموسوعة الحرة). (2023, 11 16). Retrieved from www.wikipedia.com
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 م.د. مصطفى عباس محمد رض

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.