Analyzing the features of narrative creativity in Ghassan Kanafani's novels (The Composition of Characters) on the basis of Morgan Forster's theory

Authors

  • Hassan Azami khavirad تدریسی فی اللغة العربیة بجامعة طهران ,
  • Dr. Seyyed Mohammad Baqer Hosseini فی قسم اللغة العربیة و آدابها. جامعة طهران- ايران , Arabic Language and Literature Department at Ferdowsi University, Mashhad, Iran
  • Dr. Majid Merhej Rabat - , Department of Persian Language and Literature, Wasit University - Iraq

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol1.Iss44.2231

Keywords:

Key Words: Ghassan Kanafani, creativity Composition of Characters, , Morgan Forster, Dynamic Character,Static Character ,growing character, Not-growing character .

Abstract

The character is one of the most important elements of the story in which the events of the novel revolve. The method of creating and forming characters crystallizes the creative features of the fictional work and shows the extent of success or failure of the fictional narrator in it so that he can be judged as a creator or a pure imitator. From this point of view, this modest paper seeks to show the most important features of Ghassan Kanafani’s narrative creativity by reviewing a number of his novels for narrative analysis, shedding light on the path of development of the characters of the novels, relying on the theory of Edward Morgan Forster, which is based on the fact that every story is almost devoid of either a stable or a developed entity. The fixed ones may also belong to evolution, and some of them do not tend to be similar, so they remain superficial and non-developing throughout the story. The researchers relied on the descriptive analysis method, and in analyzing the selected models, they followed the example of Jan Peak in his model for analyzing narrative texts, which is the favorite of most narrative text analysis theorists. And this paper has the most important results: 1- Forster's theory in dividing the characters of the novel into developed and stable, which applies appropriately to the characters of Kanafani's novels. 2- The features of narrative creativity appear clearly defined in Kanafani's merging of the two direct and indirect methods of presenting characters. 3.The characters in a significant number of Kanafani’s novels are the result of the writer’s personal experiences with which he lived in the real world, as they belong to a flat social stratum in the lower class of society, and the writer rarely touches his characters affected by the prevailing conditions and the upper class of his society as he notices Al-shaa Al-Akhar.

 

References

منابع و مآخذ

كنفاني، غسان(2009): الأعمال الكامله- (الروايات)، المجلد الأول، ط: 7، بيروت: مؤسسه الأبحاث العربيه.

-------------- ، (2011): الآثار الکامله الروايات، المجلد الاول، الطبعه العربيه، ش شوران ، بيروت: نشر موسسه الابحاث العربيه.

ابراهيم، عبدالله( 1988): البناء الفني لروايه الحرب في العراق، بغداد: دارالشؤون الثقافيه العامه.

اوزمون، گالاهو( 1384): درك رشد حركتي در دوران مختلف زندگي، ترجمه دكتر عباس بهرام و دكتر محسن شفيع زاده، چاپ اول، انتشارات بامداد.

بدر، عبدالمحسن طه(د. ت): تطور الروايه العربيه الحديثه في مصر، القاهره: دارالمعارف.

پک، جان.(1366): شيوة تحليل رمان، ترجمه: احمد صدارتی، چاپ اول، تهران: نشر مرکز.

تورنس.پال(1372): استعداد و مهارت‏هاي خلاقيت و راههاي آزمون و پرورش آنها، ترجمة: دكتر حسن قاسم زاده، چاپ اول، انتشارات دنياي نو.

حمود، ماجده(2005): جماليات الشخصية الفلسطينية لدی غسان کنفانی، بیروت.

-------------(1389): جماليات الشخصية الفلسطينية لدی غسان کنفانی، ترجمه: حسن اعظمی خويرد، پايان نامه جهت دريافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مترجمی زبان عربی، دانشگاه تهران.

الراعي، علي و آخرون(1984): عبدالرحمن مجيد الربيعي روائياً، بيروت: دارالعربيه للموسوعات.

ريمون کنان، شلوميت(1995): التخييل القصصي، ترجمه لحسن حمامه، الدار البيضاء: دارالثقافة و النشر والتوزيع.

سبزيان م، سعيد، كزازي، ميرجلالالدين(1388): فرهنگ انگليسي به فارسي نظرية و نقد ادبي واژگان ادبيات و حوزه‏هاي وابسته آن. چاپ اول، تهران: انتشارات مرواريد.

السعافين، ابراهيم،(1987): تطور الروايه العربيه في بلاد الشام، ط: 2، بيروت: دارالمناهل.

شبيل، عبدالعزيز(1987): الفن الروائي عند غادة السمان، تونس: دارالمعارف.

عباس، احسان، إلياس خوري، فضل النقيب.(1974). غسان كنفاني انساناً وأديباً ومناضلاً، ط1، منشورات الإتحاد العام للكتاب الفلسطينيين، رقم(4).

عبداللهيان، حميد،(1380):«شيوه‏هاي شخصيت‏پردازي»، ادبيات داستاني، شماره 54، فروردين، ارديبهشت و خرداد، صص 70-62.

غطاشه، داوود و راضي حسين(1991): قضايا النقد الأدبي، ط: 2، عمان: مكتبه الثقافه.

غنيمي هلال، محمد(1987): النقد الأدبي الحديث، بيروت: دارالعوده.

فتحي، ابراهيم نصار (1986): معجم المصطلحات الأدبيه، تونس: التعاضديه، العماليه.

فورستر، ادوارد مورگان(1391): جنبه های رمان، ترجمه: ابراهيم يونسی،چاپ ششم، تهران: موسسه انتشارات نگاه.

الفيومي، ابراهيم(1988): الواقعيه في الروايه الحديثه في بلاد الشام، عمان: دارالفكر للنشر.

لاج، ديويد، ايان وات، ديويد دِيچز و ديگران ( 1386): نظريه‏های رمان از رئاليسم تا پسامدرنيسم، ترجمة حسين پاينده، چاپ اوّل، تهران: انتشارات نيلوفر.

مقدادی، بهرام(1378): فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی از افلاطون تا عصر حاضر، چاپ اوّل، تهران: انتشارات فکر روز

ميرصادقي، جمال و ميمنت ميرصادقي (ذوالقدر)( 1388): واژه‏نامه هنر داستان‏نويسي، فرهنگ تفصيلي اصطلاح هاي ادبيات داستاني، چاپ دوم، ويراست دوم، تهران: انتشارات كتاب مهناز .

------- ، (1376): عناصر داستان، چاپ سوم، تهران: انتشارات سخن .

نجم، محمديوسف(1966): فن القصه، ط:1، بيروت، دارالثقافة.

وادي، فاروق (1981): ثلاث علامات في الروايه الفلسطينيه، بيروت: المؤسسه العربيه للدراسات و النشر.

يونسي، ابراهيم(1355): هنر داستان ‏نويسي، چاپ سوم، تهران: انتشارات اميركبير .

Downloads

Published

2021-12-31

Issue

Section

Oriental languages ​​and literature

How to Cite

Hassan Azami khavirad, Seyyed Mohammad Baqer Hosseini, D., & Majid Merhej Rabat - , D. (2021). Analyzing the features of narrative creativity in Ghassan Kanafani’s novels (The Composition of Characters) on the basis of Morgan Forster’s theory. Lark, 13(5), 872-841. https://doi.org/10.31185/lark.Vol1.Iss44.2231