Parenthood in relation to psychological empowerment in university students

Authors

  • م. د علي عناد زامل العايدي جامعة واسط / كلية التربية للعلوم الصرفة ,

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss41.1808

Abstract

Parental Competence and its Relationship to Psychological Empowerment of Academic Students

The present study shows the level of parental competence and psychological empowerment among university students. In addition, it displays the relation between parental competence and psychological empowerment. In the study,  The researcher depends on the parental competency scale and the psychological structures. The the study selects  the students of the College of Education in Wasit University for the academic year (2019-2020).  The sample of  study contains (400) students (male & female). They select by random way  among 14,000 students(male & female). Hence, the data analyzed statistically by using the Statistical Package for Social Sciences program. (SPSS). The findings of study show the following:

  1. Academic students in Wasit governorate enjoy parental competence.
  2. Academic students in Wasit governorate have psychological capabilities.
  3. There is a positive statistically significant correlation between the two research variables, parental competence and psychological empowerment.
  4. The researcher developed a set of recommendations and suggestions based on the results of the current research

References

المصادر

• الأميري، أحمد علي محمد (1993): الضغوط النفسية التي يتعرض لها طلبة جامعة تعز وعلاقتها بتحصيلهم الدراسي، رسالة ماجستير(غير منشورة) ، كلية التربية، الجامعة المستنصرية.

• فرج ، صفوت (1980) : التحليل العاملي في العلوم السلوكية ، دار الفكـر العربي ، القاهرة.

• مجيد ، عبدالحسين رزوقي وعيال ، ياسين حميد ( 2011 ) : القياس والتقويم للطالب الجامعي ، ط 1، مكتب اليمامة للطباعة والنشر، بغداد.

• عيســوي ،عبد الرحمن محمد (1999): القيــــــــاس والتجريــب في علـــم النفـــــــــس والتربية، دار المعرفة الجامعية، الإسكندرية .

• عبد الهادي ، جودت والعزة ، سعيد ( 1999) : التوجيه المهني ونظرياته ، مكتبة الثقافة للنشر والتوزيع ، عمان .

• أبو جادو ،صالح محمد) 2003):علم النفس التربوي، ط 3، دار المسيرة للنشر والطباعة، عمان – الأردن.

• دياب، فوزية ) 1978): نمو الطفل وتنشئته بين الأسرة ودور الحضانة ,الطبعة الثانية. القاهرة: مكتبة النهضة المصرية

• الشامي،أناس مأمون إبراهيم) ٢٠١١: ( إدراك الأبناء للكفاءة الو الدية وعلاقتها بالكفاءة المعرفية ، رسالة ماجستير، كلية التربية، قسم علم النفس التربوي، جامعة المنصورة.

• فونتانا، ديفيد .(1989) :الشخصية والتربية . ترجمة عبد الحميد يعقوب ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، بغداد .

• الكناني ، علاء عبد الامير ( 2015) : رتب الهوية وعلاقتها بالتمكين النفسي لدى طلبة الجامعة ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ، الجامعة المستنصرية .

• هول، ك ولندزي ج.(1971)، نظريات الشخصية ،ط1، ترجمة فرج احمد فرج وآخرون، الهيئة المصرية للنشر، القاهرة.

• عيسى ، ايفال . (2004): مدخل الى التعليم في الطفولة المبكرة . ترجمة احمد حسين الشافعي ،ط1، دار الكتاب الجامعي ،غزة ، فلسطين .

• Allen, M. J&Yen.W. M(1979):Introduction to measurement Theory . California, Book Cole .

• Freud, S.(1949): james Strachey :croup psychology and analysis of ego , the intimation lpshcho – analytical .

• Anastasi ,A. (1988): Psychological Testing, 6th Ed., New York: Macmillan Publishing Company.

• Glor , E. D. (2005), about empowerment ,the Inovation Journal Vol.10(1)

• Kazdin, A., E,.d,. (2000): encyclopedia of Psychology,vol,s,no 7, washington , dc,new york,: oxford university ress.

• Spreitzer, G. (1995). social structural characteristics of psychological empowerment, academy of management journal, 39(2).

• Lord,J,.& hutchison,P (1993): the Process of empowerment implications for theory and Practice , canadian journal of community mental health.

• Martin,S,.(2007). The relationship betwee nurses’environtal and psychological strain in critical care nursing work enviornments, A dissertation submitted to the graduate faculty of north carolina state university.

• Engler, B. (1983): personality theories an Introduction, (2nd ed), Boston, Houghton Mifflin company.

Published

2021-03-31 — Updated on 2021-05-01

Versions

Issue

Section

psychology & teaching methods

How to Cite

علي عناد زامل العايدي م. د. . (2021). Parenthood in relation to psychological empowerment in university students. Lark, 13(2), 987-966. https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss41.1808 (Original work published 2021)