(تحليل محتوى كتب الادب والنصوص للمرحلة الاعدادية في ضوء مهارات التفكير الاساسية)
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.Vol4.Iss23.561Abstract
Search goal to (the content of literature and texts of the preparatory phase analysis in the light of the basic thinking skills), and used a researcher research methodology descriptive approach to his research, because it suits the nature of his research, and used a researcher method of content analysis because it is the appropriate way to achieve the goal of his research, the researcher prepared analysis tool through adoption of the list of thinking skills basic material of literature and texts in middle school.
Find content material literature and texts preparatory phase containing literary themes own material literature and texts was limited, and after excluding introductions, margins and proven content, the total number of pages are subject to the analysis of the books is (369) pages. The researcher used statistical and computational means the following: the percentage, the equation Holsta to address the data statistically.
The researcher has reached a set of findings, conclusions and recommendations and proposals will refund mentioned in Chapter IV of the search.
References
2- ابن منظور ( ابو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم ). لسان العرب ،ج1، الدار المصرية، د.ت
3- الأمام، مصطفى محمود وآخرون.التقويم والقياس ، مطابع دار الحكمة ، بغداد ،1990.
4- بهاء الدين ، وحيد الدين . في الأدب والحياة ، مطبعة دار البصري ، بغداد ، 1969م.
5- الجبوري , خليل عبد الحميد . تقويم كتب المطالعة للمرحلة الاعدادية في العراق في ضوء الاهداف التربوية واهداف اللغة العربية , جامعة بغداد , كلية التربية (ابن رشد) , 1989م , اطروحة دكتوراه، غير منشورة .
6- جروان ، فتحي عبد الرحمن . تعليم التفكير ، مفاهيم وتطبيقات ، ط1 دار الكتب الجامعي ، عمان . (1999)
7- الحريري ، حسن ، ومحمد صالح سمك . الطرق الخاصة في تدريس اللغة العربية والدين ، دار مصر للطباعة ، ب. ت .
8- الحمداني , سالم احمد وفائق مصطفى احمد . الادب العربي الحديث دراسةٌ في شعره ونثره , جامعة الموصل , 1980م.
9- الخليلي، خليل يوسف واخرون. تدريس العلوم في مراحل التعليم العام،ط1،دبي1996.
10- الربيعي، ضرغام سامي عبد الامير . تحليل محتوى كتاب الادب العربي الحديث / دراسة في شعره ونثره في ضوء الاهداف التعليمية. 2008 بحث منشور
11- الريماوي ، محمد عودة وآخرون . علم النفس العام، ط1،دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان ، 2004 .
12- زاير, سعد علي، وإيمان عايز, مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها,ط1, مؤسسة مصرمرتضى للكتاب العراقي, بيروت, لبنان,2011م.
13- زيتون ، عايش محمود. أساسيات تدريس العلوم ، ط1، دار الشرق للنشر التوزيع عمان – الأردن ، 1996م.
14- السعدي، ايهاب ابراهيم زيدان، أثر انموذج ثيلين في الأداء التعبيري والتفكير الناقد لدى طلاب الصف الرابع الأدبي ، ، جامعة بابل كلية التربية / صفي الدين الحلي ،2011م. اطروحة دكتوراه غير منشورة
15- شهلا ، جورج وآخرون .الوعي التربوي ومستقبل البلاد العربية ، دار غندور للطباعة والنشر – بيروت ، 1972.
16- الطاهر ، علي جواد . تدريس اللغة العربية في المدارس المتوسطة والثانوية ، مطبعة النعمان ، النجف الاشرف ، 1969 .
17- طعيمة ، رشدي أحمد . تحليل المحتوى في العلوم الإنسانية ، مفهومه ، أسسه ، استخداماته . دار الفكر للطباعة ، القاهرة ،1987 م .
18- العتوم ، عدنان يوسف وآخرون ، تنمية مهارات التفكير،دار المسيرة ،عمان،ط2، 2009.
19- عتيق ، عبدالعزيز . في النقد الأدبي . دار النهضة العربية، بيروت، 1971م.
20- العجيلي ، محمد صالح ربيع. طرائق التفكير العلمي.الجامعة المستنصرية ،2009.
21- العدوي، غسان ياسين. تحليل محتوى كتاب القراءة في ضوء معايير الجودة الشاملة ومؤشراتها دراسة تحليلية لمحتوى كتاب القراءة للصف الخامس من مرحلة التعليم الأساسي. كلية التربية/ جامعة دمشق. مجلة جامعة دمشق – المجلد 25 -العدد (3+4 )، 2009.
22- فضل الله ، محمد رجب . الاتجاهات التربوية المعاصرة في تدريس اللغة العربية ، ط1، مصر ، 1988 .
23- قطامي، يوسف، تفكير الاطفال تطوره وطرق تعليمه ، الاهلية للنشر،عمان ،ط2،1990
24- الناقة د. محمود كامل ، اساسيات تعليم اللغة العربية . دار الثقافة والنشر – القاهرة ، 1977.
25- النويهي ، محمد. ثقافة الناقد الأدبي ، ط2، مكتبة الخانجي، بيروت، لبنان، 1969م.
26- 26-Wilson g .m .using works about thing(2002): content analysis of chemistry teachers talk. Intenetional of science education .21(10).
27- Ston , Philip and others .The Generation quirer a computer approach to content analysis. New York , 1960.
28- Holst.Ober. R content analysis for the social sciences and Humanities. New York Addison wasley 1969.