The Early Foundations of Peaceful Coexistence and Social Justice in Ancient Iraq King Urukagina’s Reforms as a paradigm
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.4867Keywords:
Reforms, Urukagina, Lagash, Reform, ToleranceAbstract
The development of human civilization particularly in its social dimension is characterized by gradualness and slowness, making it difficult to trace its stages or pinpoint its transformations with precision. It can be likened to a tree that, upon reaching full maturity, appears entirely different from the seed it originated from, having diverged through numerous phases of change, One of the most striking examples of such conceptual evolution is what is known today as peaceful coexistence and social justice. At first glance, these values may seem to be, products of modern European civilization. However the earliest foundations and formative expressions of these concepts date back thousands of years, specifically to the land of Sumer. A conical clay tablet, dating to the early third millennium BC and preserved in four copies perhaps due to its great significance at the time has reached us. It contains the reforms of King Urukagina, one of the rulers of the Lagash dynasty, These reforms are considered among the oldest known documents to challenge bureaucratic authority, which had become excessive in imposing taxes and exploiting the country’s resources for its own benefit ultimately harming the poorer segments of society.
References
المعجم الوسيط (المجلد 4). (2011). القاهرة: مجمع اللغة العربية.
On the Cultic Aspect of the “Reforms of Urukagina. (2015). Journal of Cuneiform Studies.
D. R. Fraynes. (2008). Presargonic Period (2700–2350 B.C). تأليف Royal Inscriptions of Mesopotamia – Early Period. University of Toronto Press.
I Schrakamp. (2015). Girsu and the Archives of E2-MI2,. Zeitschrift für Assyriologie، 2.
Jerrold S. Cooper. (1983 ). Reconstructing History from Ancient Inscriptions: The Lagash-Umma Border Conflict. تأليف Sources from the Ancient Near East, Vol. 2, Part 1. Undena Publications.
Marc Van De Marc Van De Mieroop. (2007). A History of the Ancient Near East ca. 3000 - 323 BC. Blackwell Publishing.
P. Scheil . (1902). Un poids babylonien. Académie des Inscriptions et Belles-Lettres، 6.
P. Steinkeller. (2007). The Function of the E2-MI2 in Early Dynastic Lagash. Journal of Near Eastern Studies، 66.
RIMA. (1999). III.
T. Jacobsen. (1957). The article you're referring to is Early Political Development in Mesopotamia. journal Zeitschrift für Assyriologie und Vorderasiatische Archäologie.
أ. ف. توملين. (1994). فلاسفة الشرق (المجلد 2). (عبد الحميد سليم، و علي ادهم، المترجمون) القاهرة: دار المعارف.
الحاج رباني. (2003). نظرية في العقد الاجتماعي كتأصيل لحقوق الانسان عند هوبز ولوك وروسو . الجزائر: رسالة ماجستير غير منشورة ،جامعة الجزائر.
السير ليونارد وولي. (1947). وادي الرافدين مهد الحضارة دراسة اجتماعية لسكان العراق في فجر السلالات. (احمد عبد الباقي، المترجمون)
ثوركيد جاكوبسن. (2021). كنوز الظلام: تاريخ الديانة في بلاد ما بين النهرين. (د.شاكر الحاج مخلف، المترجمون) دمشق: دار دموزي للنشر والطبع.
جان جاك روسو. (2013). العقد الاجتماعي. (عادل زعيتر، المترجمون) القاهرة: مؤسسة هنداوي للتعليم.
فوزي رشيد. (1970). اوروكاجينا. بغداد: دار الحرية للطباعة.
فوزي رشيد. (1985). الديانة. تأليف حضارة العراق "ج1". بغداد: دار الحرية للطباعة .
نهاوند علي العلوي. (2017). أفكار في السياسية عند جون لوك. لارك،مجلد 9 عدد 1.
https://doi.org/10.31185/lark.Vol1.Iss24.527 DOI:
سعدون عبد الهادي الامير. (4 4, 2025). مفهوم الانسانية في الفكر العراقي القديم. لارك(مجلد 17 عدد 2/Pt1 (2025 ).
https://doi.org/10.31185/lark.4086 DOI:
فوزي رشيد. (1988). الشرائع. تأليف نخبة من اساتذة التاريخ، العراق في موكب الحضارة "ج1". بغداد: منشورات وزارة الثقافة والاعلام.
رشيد عبد السلام بو خبرة . (يناير , 2018). التعايش السلمي في ضوء القران الكريم. مجلة الدراسات الاسلامية والفكر للبحوث التخصصية، المجلد الرابع، صفحة 216.
سامي شهيد شاكر. (2012). اصل العقد عند اصحاب نظرية العقد الاجتماعي هوبز،لوك،روسو واثرها على الفكر المعاصر. مجلة كلية الاداب.
صبيح ميسموني. (1970). تاريخ العراق القديم. بغداد: مطبعة شفيق.
صموئيل نوح كريمر. (1979). السومريون (تاريخهم وحضارتهم وخصائصهم). (د. فيصل الوائلي، المترجمون) بغداد: دار الغريب للطباعة والنشر.
صموئيل نوح كريمر. (1980). هنا بدأ التاريخ (حول الاصالة في حضارة وادي الرافدين ). (ناجية المراني، المترجمون) بغداد: دار الجاحظ للنشر.
طه باقر. (1986). مقدمة في تاريخ الحضارات القديمة " ج2". بغداد: دار الشؤون الثقافية.
عبد الامير منشد. (تشرين الثاني, 2015). اوروكاجينا الملك المظلوم. مجلة الفنون والآداب وعلوم الانسانيات والاجتماع العدد ،(1).
ف. ف. ستروف. (1986). مسألة تكوين مجتمعات الرق، وتطورها، وانحلالها في الشرق القديم. تأليف جماعة من علماء الاثار السوفيت، العراق القديم (دراسة تحليلية لاحواله الاقتصادية والاجتماعية) (سليم طه التكريتي، المترجمون). بغداد: دار الشؤون الثقافية.
ميشيل فوكو. (2003). يجب الدفاع عن المجتمع. (د. الزواوي بغوره، المترجمون) بيروت: دار الطليعة.
المواقع الإلكترونية :
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259116 -
https://neareast.jhu.edu/directory/jerrold-s-cooper/ -
المصادر العربية مترجمة :
Al-Muʿjam al-Wasīṭ (Vol. 4). (2011). Cairo: Arabic Language Academy.
Tomlin, A. F. (1994). Philosophers of the East (Vol. 2) (ʿAbd al-Ḥamīd Salīm & ʿAlī Adham, Trans.). Cairo: Dār al-Maʿārif.
al-Ḥājj Rabānī. (2003). A Theory of the Social Contract as a Foundation for Human Rights in Hobbes, Locke, and Rousseau. [Unpublished master's thesis]. University of Algiers.
Woolley, L. (1947). Mesopotamia: Cradle of Civilization – A Social Study of Iraq’s Early Dynasties (Aḥmad ʿAbd al-Bāqī, Trans.).
Jacobsen, T. (2021). Treasures of Darkness: A History of Religion in Mesopotamia (Dr. Shākir al-Ḥājj Mukhlif, Trans.). Damascus: Dār Dumuzi.
Rousseau, J.-J. (2013). The Social Contract (ʿĀdil Zuʿaytir, Trans.). Cairo: Hindawi Foundation.
Rashīd, F. (1970). Urukagina. Baghdad: Dār al-Ḥurriyya.
Rashīd, F. (1985). Religion. In The Civilization of Iraq (Vol. 1). Baghdad: Dār al-Ḥurriyya.
Nahāwand ʿAlī al-ʿAlawī. (2019). Thoughts on Politics in John Locke. Lark, (Thought. Lark9, 1) DOI: https://doi.org/10.31185/lark.Vol1.Iss24.527
Saʿdūn ʿAbd al-Hādī al-Amīr. (2025, April 4). The Concept of Humanity in Ancient Iraqi Thought. Lark, 17(2/Pt1
https://doi.org/10.31185/lark.4086 DOI:
Rashīd, F. (1988). Laws. In Iraq in the Procession of Civilization (Vol. 1), authored by a group of history professors. Baghdad: Ministry of Culture and Information.
Rashīd ʿAbd al-Salām Bū Khubrah. (2018, January). Peaceful Coexistence in Light of the Holy Qur’an. Journal of Islamic Studies and Thought for Specialized Research, 4, 216.
Shākir, S. S. (2012). The Origin of the Contract in Social Contract Theory: Hobbes, Locke, Rousseau and Its Impact on Contemporary Thought. Journal of the College of Arts.
Ṣabīḥ Maysmūnī. (1970). Ancient History of Iraq. Baghdad: Shafīq Press.
Kramer, S. N. (1979). The Sumerians: Their History, Civilization, and Characteristics (Dr. Fayṣal al-Wāʾilī, Trans.). Baghdad: Dār al-Gharīb.
Kramer, S. N. (1980). History Begins Here: On the Authenticity of Mesopotamian Civilization (Nājiya al-Marānī, Trans.). Baghdad: Dār al-Jāḥiẓ.
Ṭahā Bāqir. (1986). Introduction to the History of Ancient Civilizations (Vol. 2). Baghdad: Cultural Affairs Publishing.
ʿAbd al-Amīr Munshid. (2015, November). Urukagina: The Wronged King. Journal of Arts, Humanities, and Social Sciences, (1).
Struve, V. V. (1986). The Formation, Development, and Dissolution of Slave Societies in the Ancient East. In Ancient Iraq: An Analytical Study of Its Economic and Social Conditions, authored by Soviet archaeologists (Salīm Ṭahā al-Tikrītī, Trans.). Baghdad: Cultural Affairs Publishing.
Foucault, M. (2003). Society Must Be Defended (Dr. al-Zawwāwī Bughūrah, Trans.). Beirut:
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 م. د. امجاد جميل حمود

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.