The Role of Public Relations in Sports Marketing An Analytical Study of the Iraqi National Olympic Committee's Website
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.4638Keywords:
Public Relations, Sports Marketing, Olympic Committee.Abstract
The study, conducted for the period from December 2, 2021 to April 3, 2022, aimed to analyze the public relations methods used by the Iraqi Olympic Committee to market the Olympic Games through its official Facebook page. The study adopted an analytical approach to examine the content of the Iraqi Olympic Committee's Facebook page. The study concluded that the use of visual and interactive content contributes significantly to increasing public engagement and strengthening the Iraqi Olympic Committee's marketing message. The study recommended the development of digital strategies for the Iraqi Olympic Committee and the use of digital analytics to enhance the effectiveness of marketing campaigns, thus contributing to raising awareness and community participation in Olympic events.
References
1. أبو النصر، محمود أحمد 2021 العلاقات العامة في المجال الرياضي: دراسة تطبيقية مصر دار النهضة العربية
2. أحمد عطية محسن؛ إدارة التسويق الرياضي (بغداد، دارالفراتين للنشر والطباعة، 2012) ص6.
3. ألبرت، أمانى . نظريات ونماذج في العلاقات العامة والتسويق,2024, القاهرة , دار عالم الكتب.
4. أمير تاج الدين؛ فن التسويق (القاهرة، كنوز للنشر والتوزيع، 2008) ص9.
5. آيات مصطفى سليمان؛ تقويم شركات التسويق الرياضي من وجهة نظر العاملين في الوسط الرياضي رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموك، كلية التربية الرياضية، الأربد، 1999 ص14.
6. أيمن، محمود 2020 أفضل كتب الرياضة في عام 2020 مصر مقال إلكتروني
7. أيوب، محمد خالد وآخرون 2016 العلاقات العامة والتسويق الرياضي:,مصر, دار المعارف
8. البرايسة، عمر خالد 2021 استراتيجيات التسويق الرياضي في الوطن العربي الأردن دار المسيرة
9. بن جبتور، خالد محمد 2021 التسويق الرياضي: التحديات والفرص الجزائر دار الهدى
10. بهاء حيدر فليح , خالد اسود لايخ , 2023, دور وسائل الاعلام في التسويق الرياضي للاتحادات الرياضية الوطنية العراقية الاولمبية – غير الاولمبية من وجهة نظر اعضائها . جامعة القادسية / كلية التربية للبنات / قسم التربية البدنية وعلوم الرياضة، / جامعة المثنى / كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة بحث ترقية.
11. بوب، كريستيانا. (2013). "الألعاب الأولمبية الحديثة – حدث ثقافي ورياضي عالمي". مجلة الطب العام، 10/01/2013
12. تاج الدين، أحمد بن عبدالرحمن. 2008 . إدارة العلاقات العامة والتسويق الرياضي,القاهرة، مصر: دار المعارف.
13. الجاب، محمد حامد 2023 العلاقات العامة في المؤسسات الرياضية مصر دار غيداء للنشر والتوزيع
14. جادالله، جرير 2019 العلاقات العامة في المجال الرياضي الأردن دار أمجد للنشر والتوزيع
15. جاسم جابر محمد؛ تقويم واقع التسويق الرياضي وفقا للتصنيف الاداري للاندية ومناطقها في العراق (أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة القادسية، كلية التربية الرياضية، 2010) ص25.
16. الجبوري، سامي عبد الله 2022 الإعلام الرقمي والتواصل الرياضي العراق دار المدى
17. جرجيس عمير عباس, مصطفى عزالدين محمد شيت البصّو ,2021,دور المزيج التسويقي الرياضي في تحسين فاعلية الأداء التسويقي الرياضي دراسة ميدانية في المنظمات الرياضية في إقليم كوردستان العراق .
18. حذيفة زيدان خلف,نداء حازم بولص, نشاط العلاقات علامة في هيئة التعليم التقني , مجلة الباحث الإعلامي, المجلد (4), العدد (17),السنة (2012), الصفحة (117).
19. حسن عبد الهادي, مهرات التسويق الواجب توافرها عند العاملين في العلاقات العامة , مجلة الباحث الإعلامي, المجلد (4), العدد (18), السنة (2012), الصفحة (165)
20. رائد عبد الكاظم , ناهض فاضل زيدان , "العلاقات العامة الرقمية في بناء التواصل التفاعلي : دراسة تحليلية لمهارات إدارة العلاقات العامة الرقمية لوزارة الخارجية الامريكية على الفيس بوك" , مجلة لارك , السنة (2023), المجلد (15) العدد (4) الصفحة (476) DOI: https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss51.3288
21. ليث عبد اللطيف عبد الغني, "العلاقات العامة التفاعلية وتدعيم التواصل مع الجمهور : دراسة تحليلية لصفحات شركات السيارة العالمية الخاصة بالعراق في موقع الفيس بوك" , مجلة لارك , السنة (2022), المجلد (14) العدد (3) الصفحة ( 327) DOI: https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss46.2471.
22. Dives Jack , 2020 "The Impact of Social Media on Olympic Marketing: A Comparative Study", mark Thomas uk , , International Journal of Sports Communication
23. Edwards, L. 2012 . Public relations, society & culture: Theoretical and empirical explorations. London, UK: Routledge.
24. Esrock, S. L., & Leichty, G. B. 1998 . Social responsibility and corporate web pages: Self-presentation or agenda-setting? Public Relations Review, 24 3 , 305-319.
25. Ferguson, M. A. 1984 . Building theory in public relations: Interorganizational relationships as a public relations paradigm. Journal of Public Relations Research, 6 1 , 15-28.
26. Ferguson, M. A. 2018 . Building theory in public relations: Interorganizational relationships as a public relations paradigm. New York, NY: Routledge.
27. Grunig, J. E. 2016 . Excellence in public relations and communication management. New York, NY: Routledge.
28. Huang, Y. H., & Zhang, A. 2015 . The effects of public relations on relationship quality and behavioral intentions: A study of crisis communication in China. Public Relations Review, 41 5 ,
29. Sarah jonson "Marketing Strategies for Olympic Games: An Analysis of Public Relations Approaches", , usa , 2021 ,Journal of Sports Marketing and Sponsorship.
30. Shannon,J Richard,Journar of Services Marketing:New Jerses,1999,p175
31. Shen, H. 2009 . Public relations and relationship management: A relational approach to public relations. London, UK: Routledge.
32. Smith, Ronald D. (2017). Strategic Planning for Public Relations. New York, USA: Routledge.
33. Social Media Engagement in Olympic Marketing: The Case of Facebook", Jims Kim ,Australia , 2023 , Journal of Digital Marketing in Sports
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 الباحث: علي كريم حسين، أ.م.د. كريم مشط زلف

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.