The role of election campaigns in enhancing public political participation.(Wasit Provincial Council Elections 2023 as a model)

Authors

  • Rese. atheer noori Wasit University /College of Arts/Department of Media

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.3503

Abstract

Elections are considered an important means of representing democratic governance, serving as a tool for the public to express their opinions in selecting individuals they see capable of assuming responsibilities and achieving their aspirations.

Election campaigns are among the most crucial stages of the electoral process and are the essence of political activity preceding the election date. They allow political party candidates to engage in activities and express their political agendas to persuade and attract the public to vote for their candidates in the electoral booth.

Given the importance of election campaigns and their impact on the public, the significance of this study arises from the specificity of the electoral event as a communicative activity for political parties participating in the elections of the Iraqi provincial councils. The research results revealed deficiencies in election campaigns, especially in their role in mobilizing and raising public awareness to encourage participation in elections. Campaigns did not provide the public with sufficient insight into the electoral programs of parties and candidates. It was also evident that most researchers relied on clan affiliation in their selection of candidates.

References

أحلام بوزيدي، و أميرة فدسي. (2022). دور الحملات الانتخابية في تعزيز المشاركة السياسية لدى الطلبة الجامعيين. جيجل: جامعة محمد الصديق بن يحي.

جون بيار كوت، و جان بيار مويني. (1985). من اجل علم اجتماع سياسي. (محمد هناد، المترجمون) الجزائر: ديوان المطبوعات الجامعية.

حنان مجاهد. (2016). استخدام مواقع التواصل الاجتماعي في الحملة الانتخابية. المجلة الدولية للاتصال الاجتماعي، 1، صفحة 46.

حنان مجاهد. (2016). استخدام مواقع التواصل الاجتماعي في الحملة الانتخابية. المجلة الدولية للاتصال الاجتماعي، 1، صفحة 51.

م. م. خلف كريم كيوش التميمي. (2015). استراتيجيات حملات العلاقات العامة في التسويق السياسي (دراسة تحليلية لجريدة البيان من 2/4/2014الى28/4/2014). Journal of Wassit for human sciences, 11(29)صفحة 310.‏ Journal of Wasit for Human and Social Sciences

, Volume 11, Issue 29

رأفت مهند عبد الرزاق. (2013). دور مواقع التواصل الاجتماعي في تشكيل الوعي السياسي. الاردن.

زكريا بن صغير. (2012). دليل الحملات الانمتخابية في الجزائر. الجزائر: دار الخلدونية للنشر والتوزيع.

سالمة شداني. (2020). دور وسائل الإعلام في تفعيل المشاركة السياسية للمرأة الجزائرية. الجزائر: كلية علوم الإعلام والاتصال.

صفوت مصطفى العالم. (1984). وسائل وأساليب الدعاية الانتخابية في النظم السياسية المختلفة. القاهرة.

عبد الوهاب الكيالي. (1979). الموسوعة السياسية. بيروت: المؤسسة العربية.

علي الصاوي، و جمال عبد الجواد. (2022). الطريق الى البرلمان. عمان : اليازوري.

محمد منير حجاب. (2007). إدارة الحملات الانتخابية. القاهرة : دار الفجر للنشر والتوزيع.

محمود بن سعيد البشير. (1997). مقدمة في الاتصال السياسي. السعودية: العبيكان.

معاوي شيماء. (2014). دور الحملات الانتخابية في التنشئة السياسية. بسكرة: كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية.

Downloads

Published

2024-03-31

Issue

Section

Conference of the Department of Media at the College of Arts, University of Wasit

How to Cite

atheer noori, R. (2024). The role of election campaigns in enhancing public political participation.(Wasit Provincial Council Elections 2023 as a model). Lark, 16(2 pt 2), 352-338. https://doi.org/10.31185/lark.3503