The social responsibility of Iraqi radio stations in consolidating social values/ an analytical study of Al-Rabaa FM radio on Facebook

Authors

  • Assis. lect. Al-Hussein Saeed Abdul Hadi Al-Marhej Manouba University / Institute of Journalism and News Sciences

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.3499

Keywords:

: social responsibility / Iraqi radio / consolidation / social values / Facebook

Abstract

Values constitute an evolving and changing phenomenon. Even if the rest of these values are fixed in their wording, their meanings in light of the social, political and economic conditions in society are multiple and constantly changing. Radio is one of the most prominent means of communication that has a close relationship with social values and standards, Most of these radio stations aim to change the attitudes of the public according to their various goals and programs, and to convey new trends, ideas and values to them, and since developing social values is one of the matters that requires great effort as well as a historical perspective that assesses their originality and extension into the social and cultural depth, hence the role of radio in The field of developing old values and introducing new values that may conflict with the social responsibility of values. . Which made me study this problem by analyzing the posts on Al-Rabaa FM radio on the Facebook platform for the period from 10/1/2023 until 12/31/2023, where the number of posts that were analyzed reached (579) posts, using the descriptive approach, and relying on the tool Guaranteed analysis, where the values were classified into eight main values, and three sub-values for each basic value. After adopting, interpreting and analyzing the tables, the researcher arrived at a set of results, perhaps the most important of which are:

1- The social value ranked first with a rate of 50%, because it is one of the values that are most important to Iraqi society.

2- The category of raising the standard of living for the poor received very clear radio attention, at a rate of 40.8%, and the same was true for the category of respecting human dignity.

3- The radio relied on video clips at a very large percentage, amounting to 90.5%, due to the importance of this feature in consolidating values in images and sound.

At the end of the research, the researcher presented the results, interpreted them, and proposed recommendations based on the intellectual heritage and previous studies.

References

- جوش واخرون، عمار (2019)، منهجية البحث العلمي وتطبيقاته في العلوم الاجتماعية، برلين: المركز الديمقراطي العربي للدراسات الاستراتيجية والسياسية.

- حجازي، مصطفى،( 1998)، حصار الثقافه بين القنوات الفضائية والدعوة الاصولية ،المركز الثقافي العربي، بيروت .

- درويش ،عبد الرحيم،( 2012) ،مقدمة الى علم الاتصال، عالم الكتاب، القاهرة.

- الدليمي، عبد العزيز،( 2012)، وسائل الاعلام والطفل، دار المسيره.

- شبيب، هدى مالك،( 2009)، القيم السائدة في الاعلانات لمواجهة الاطفال اطروحة دكتوراة غير منشورة، كلية الاعلام جامعة بغداد.

- شريف، عبد القادر،( بلا تاريخ)، الفيسبوك في الوطن العربي، مجله جيل الدراسات السياسيه والعلاقات الدوليه ،العدد (1).

- شفيقه، حسنين،( 2014)، الاعلام وتطبيقاته، دار الفكر وفن، القاهرة.

- الصيفي، حسن نيازي،( 2011)، الفضائيات العربية في عصر العولمة، دار ايتراك للطباعة والنشر والتوزيع، القاهرة.

- الطراونه ،اشراق يوسف،( 2013)، اثر الحرمان من الوالدين على يقظة الضمير والانفتاحية وتمثيل القيم الاجتماعية لدى المراهقين رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة مؤتة، الاردن.

-الظاهر والمعماري، عبد الله فتحي وعلي احمد خضر،( 2013)، اثر القنوات الفضائية في القيم الاجتماعية والسياسية ،دار غيداء للنشر والتوزيع.

-عبد الحميد محمد ، (2015)، البحث العلمي في الدراسات الاعلامية، عالم الكتاب، القاهرة.

-عبد العزيز، بركات، (2012)، مناهج البحث الاعلامي، القاهره، دار الكتاب الجديد.

- عبد الله، انيس احمد،( 2016)، ادارة التسويق وفق منظور الزبون ،دار الجنان للنشر والتوزيع، عمان.

- العقيلي، الشيخ احمد عبد الرحمن عبد الحكيم بن محمد، (2020)، مكتبه كنوز الاسلامية للطباعة والنشر والتوزيع.

- فضل الله، وائل مبارك خضير،( 2010)، اثر الانترنت على المجتمع ،تاريخ الاسترداد 29/3/2022 .

- منير، محمد،( 2010)، نظريات الاتصال، دار الفجر للتوزيع، مصر.

- الموسوي، عقيل كريم مشط،( 2019)، توظيف مواقع التواصل الاجتماعي في تسويق القيم، دراسة تحليلية لصفحتي وزاره الثقافه والسياحه والاثار ووزاره العمل والشؤون الاجتماعية على الفيسبوك، رسالة ماجستير غير منشورة كلية الاعلام جامعه بغداد.

-هلال، فال، (2014)، مناهج البحث الاعلامي، دار الميسرة للنشر والتوزيع.

Downloads

Published

2024-03-31

Issue

Section

Conference of the Department of Media at the College of Arts, University of Wasit

How to Cite

Al-Hussein Saeed Abdul Hadi Al-Marhej , A. lect. (2024). The social responsibility of Iraqi radio stations in consolidating social values/ an analytical study of Al-Rabaa FM radio on Facebook. Lark, 16(2 pt 2), 35-18. https://doi.org/10.31185/lark.3499