Digital transformations in university media and their cognitive effects on the audience Field study at Wasit University

Authors

  • Asst. lect. Alaa Azweer Dameed Alsaray Wasit University /College of Arts/Department of Media

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.3452

Keywords:

digital media -university media - cognitive influences -The audience.

Abstract

The study seeks to know the impact of digital transformations in university media on the public’s knowledge, as digital transformation has provided multiple sources of news and information, diversity of opinions, and sources of news, as well as enabling users to participate and interact with content, comment on it, and share it with others on social media such as Facebook, Twitter, Instagram, Telegram, etc. Therefore, the researcher found the need to study the relationship of digital transformations to university media and their cognitive effects on the public by formulating the research problem in the following question:

What is the impact of digital transformations in university media on the public’s knowledge?

The importance of the research arises from the fact that the university media at Wasit University has a close relationship with the public, and thus the need was born to study the digital technologies that were employed in the university media, and to see their cognitive effects on the public, which contributes to building an effective university media that has an influential role in society.

The researcher used the descriptive survey method for the research community, which is represented by the audience of Wasit University, which consists of teachers, employees, and students. In light of this, the researcher designed the questionnaire form by polling the opinions of a proportionate, stratified random sample of the public, consisting of 400 individuals, which were divided into three main axes, the first being the demographic data of the respondents, and the second being the exposure data. Viewing and the third are the cognitive effects on the university audience.

The research found a relationship between digital transformation in university media and the cognitive effects on the audience of Wasit University, amounting to 82.9%, and other results, including that the majority of the audience believes that university digital media has allowed the public to increase knowledge of modern technologies, and that the digital technologies used in university media have It helped increase cognitive

achievement, develop dialogue skills, and exchange experiences among the audience.

References

ـ كاتب ، سعود صالح (2011 ) : الاعلام الجديد وقضايا المجتمع ـ التحديات والفرص، ورقة مقدمة الى المؤتمر العالمي الثاني للإعلام الاسلامي ، جدة ، ص5 .

ـ البيضاني ، عامر محمد (2019 ) : الاعلام التربوي وتطبيقاته في المؤسسات التعليمية ، اليمن ـ جامعة ذمار ، مجلة الرسالة للدراسات الاعلامية ، المجلد الثالث ، العدد الاول ، ص17

ـ عماد ، السيد ( 1998 ) : الاتصال ونظرياته القاهر ة، الدار المصرية اللبنانية ، ص ٣٢6 .

ـ سميسم ، حميدة (1992) : نظرية الرأي العام ـ مدخل، بغداد ، دار الشؤون الثقافية، ص65

ـ الشمري ، صاحب أسعد ويس (2017 ) : تأثيرات وسائل الإعلام الجديد على الشباب الجامعي ، جامعة سامراء ـ كلية التربية ، مجلة الجامع للدراسات النفسية والتربوية ، العدد 5 ، ص 104

ـ بوعلي ، نصير صالح ( 2014 ) : استخدام الشباب الجامعي لوسائل الاعلام التقليدية والجديدة دراسة حالة ، الامارات العربية ، كلية الاتصال ـ جامعة الشارقة ، مجلة رؤى استراتيجية ، ص8

ـ حمدي ، ماطر عبد الله حمدي ( 2018) : رسالة ماجستير اعتماد الشباب الجامعي على مواقع التواصل الاجتماعي في التزود بالمعلومات، دارسة مسحیة في جامعة تبوك السعودیة، جامعة الشرق الأوسط، كلية الاعلام ، ص13

ـ حمادة ، بسيوني ابراهيم (2000 ) : حركة الاعلام الالكتروني الدولي وسيادة الدولة، المجلة المصرية لبحوث الاعلام، العدد 2، ص18.

ـ يخلف، فايزة (2012 ) : الإعلام الجديد وسوسيولوجيا التغيير في العالم العربي، الجزائر ، كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية ـ جامعة المسيلة مجلة العلوم الاجتماعية ، العدد2، ص 186.

ـ موسى ، عصام سليمان ( 2000 ) : ثورة وسائل الاتصال وانعكاساتها على مراحل تطور الاعلام، المجلة المصرية لبحوث الاعلام، العدد 27 ، ص128.

ـ أمين ، رضا عبد الواحد (2015 ) : الاعلام الجديد ، القاهرة ، دار الفجر للنشر والتوزيع ، ص37.

ـ صادق ، عباس مصطفى (2010 ) : الإعلام الجديد :التحديات والفرص ، بحث مقدم إلى مؤتمر مكة المكرمة الحادي عشر التحديات الإعلامية في عصر العولمة ،الذي تنظمه رابطة العالم الإسلامي، مكة المكرمة ، المملكة العربية السعودية ، ص8.

ـ شفيق ، حسنين ( 2011 ) : الإعلام الجديد الإعلام البديل تكنولوجيات جديدة في عصر ما بعد التفاعلية ، القاهرة، دار فكر وفن للطباعة والنشر والتوزيع ، ص57.

ـ الدرهوبي، محمد الهادي (2009 ) : الوسائط المتعددة من التقليدي إلى الالكتروني، طرابلس ، مجلة الجامعة المغاربية التابعة لاتحاد المغرب العربي، العدد 8 ، ص 73.

ـ الموسى، حمد بن ناصر ( 2013 ) : العلاقة التفاعلية بين المشاركين في العملية الاتصالية عبر الإعلام الجديد ،المجلة العربية للإعلام والاتصال ،الجمعية السعودية للإعلام والاِتصال ،المملكة العربية السعودية ، قسم الإعلام ، جامعة الملك سعود ،العدد 9 ، ص133

ـ الفيصل، عبد الأمير مويت (2004 ) : الصحافة الالكترونية في الوطن العربي، عمان ، دار الشروق، ص16.

ـ التميمي ، مدين عمران ( 2014 ) : استخدام الشباب وسائل الإعلام الجديد والاشباعات المتحققة عنه ، اطروحة دكتوراه :جامعة بغداد ـ كلية الاعلام ، ص 117

ـ بخيت ـ السيد ( 1997 ) : نقمة ثورة المعلومات. مجلة العربي ، العدد 468، ص18

ــ الشريف ـ اسامة ( 2000 ) : الصحيفة الالكترونية والصحيفة المطبوعة، بحوث الندوة العلمية اسامة للمؤتمر التاسع لاتحاد الصحفيين العرب، عمان، دار الكتب المصرية ، ص18.

ـ المشاقبة ، بسام عبد الرحمن ( 2011 ) : نظريات الاعلام ، عمان ، دار اسامة للنشر والتوزيع ، ص21.

ـ حسنين ، الشفيع عمر (2011) : الصحافة الإلكترونية المفهوم والخصائص والانعكاسات ، أبو ظبي ، مركز الأمارات للدراسات والبحوث ، ص26

ـ بعزيز ، أبراهيم ( 2011 ) : الصحافة الكترونية والتطبيقات الاعلامية الحديثة، القاهرة ، دار الكتاب الحديث، ص91.

ـ الهلباوي ، ماجدة عبد الفتاح ( 1014 ) : الاعلام الالكتروني ودورة في الاعلام الدولي ، الاسكندرية ، مكتبة الوفاء القانونية، ص241.

ـ عبد الحي ، رمزي احمد (2010 ) : الاعلام التربوي في ظل تكنولوجيا المعلومات والاتصالات ، الاردن ، عمان ، مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع ، ص 20

ـ قنديلجي ، عامر ابراهيم ، السامرائي ، ايمان فاضل (2009 ) : تكنولوجيا المعلومات وتطبيقاتها ، الاردن ، عمان ، دار الوراق للنشر والتوزيع ، ط1، ص505 .

ـ الحمداني، بشرى ( 2011 ) : تكنولوجيا الاتصال والمعلومات في الصحف المطبوعة في العراق، بغداد ، دار الرائد للنشر والتوزيع ، ط1 ، ص103

ـ صادق ، عباس مصطفى ( 2005 ) : الصحافة والكمبيوتر ، بيروت ، الدار العربية للعلوم ، ص107

ـ أمان، محمد محمد (1985 ) : النشر الالكتروني وتأثيره على المكتبات ومراكز المعلومات ، المجلة العربية للمعلومات ، المجلد 6 ، ص23

ـ حسين ، ميثم فالح ( 2023 ) : تأثير خطاب الكراهية في مواقع التواصل الاجتماعي على طلبة الجامعات وانعكاساتها على الهوية الوطنية جامعة واسط ، كلية الآداب ، مجلة لارك ، العدد 6 ، ص 425

DOI: https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss51.3293

ـ احمد، فؤاد علي ( 2015 ) : دور الاعلام الجامعي في ترويج المعرفة العلمية في جامعات اقليم كردستان، العراق ، جامعة السليمانية ، مجلة سكول للعلوم الانسانية ، ص 132 .

ـ السراي ، علاء ازوير ، التميمي ، خلف كريم (2023 ) : توظيف تقنيات الذكاء الاصطناعي لدى ممارسي صحافة الموبايل عند تغطية الاحداث اليومية ، جامعة واسط ،كلية الآداب ، مجلة لارك ، العدد 3 ، ص545

DOI: https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss50.3165

ـ كامل ، عظيم ، ناصر ، بدر ،اسماعيل ، ثناء ( 2012 ) : دراسة ميدانية حول الاعلام الجامعي في العراق، جامعة بابل ، مجلة كلية الاداب ، العدد 99 ، ص2 .

ـ الضبياني، عامر محمد ( 2018 ) : الإعلام الجامعي دراسة نظرية لتأصيل المفهوم، اليمن ، جامعة ذمار ، مجلة الحكمة للدراسات الاعلامية والاتصالية ، المجلد 6 ، العدد 4 ، ص21

Sources and references

- Writer, Saud Saleh (2011): New media and societal issues - challenges and opportunities, paper presented to the Second World Conference on Islamic Media, Jeddah, p. 5.

- Al-Baidhani, Amer Muhammad (2019): Educational media and its applications in educational institutions, Yemen - Dhamar University, Al-Resala Journal for Media Studies, Volume Three, Issue One, p. 17

- Imad, Al-Sayyid (1998): Communication and its Cairo Theories, Egyptian Lebanese House, p. 326.

-Sumaisim, Hamida (1992): The Theory of Public Opinion - Introduction, Baghdad, House of Cultural Affairs, p. 65.

alshamri , sahib 'asead wis (2017 ) : tathirat wasayil al'iielam aljadid ealaa alshabab aljamieii , jamieat samaraa' kuliyat altarbiat , majalat aljamie lildirasat alnafsiat waltarbawiat , aleadad 5 , s 104

bueali , nusayr salih ( 2014 ) : aistikhdam alshabab aljamieii liwasayil alaealam altaqlidiat waljadidat dirasat halat , alamarat alearabiat , kuliyat alaitisal jamieat alshaariqat , majalat rua astiratijiat , si8

hamdi , matir eabd allah hamdi ( 2018) : risalat majistir aietimad alshabab aljamieii ealaa mawaqie altawasul alaijtimaeii fi altazawud bialmaelumati, darisat mushiytan fi jamieat tabuk alsaeudyt, jamieat alsharq al'awsati, kuliyat alaeilam , sa13

hamadat , bisyuni abrahim (2000 ) : harakat alaelam alalkitrunii alduwlii wasiadat aldawlati, almajalat almisriat libuhuth alaelami, aleadad 2, sa18.

- Yakhlef, Fayza (2012): New Media and the Sociology of Change in the Arab World, Algeria, Faculty of Social and Human Sciences - University of M’sila, Journal of Social Sciences, Issue 2, p. 186.

- Moussa, Essam Suleiman (2000): The revolution of means of communication and its repercussions on the stages of media development, Egyptian Journal of Media Research, No. 27, p. 128.

- Amin, Reda Abdel Wahed (2015): New Media, Cairo, Dar Al-Fajr for Publishing and Distribution, p. 37.

- Sadiq, Abbas Mustafa (2010): New Media: Challenges and Opportunities, research submitted to the Eleventh Makkah Al-Mukarramah Conference, Media Challenges in the Age of Globalization, organized by the Muslim World League, Makkah Al-Mukarramah, Kingdom of Saudi Arabia, p. 8.

- Shafiq, Hassanein (2011): New Media, Alternative Media, New Technologies in the Post-Interactive Era, Cairo, Dar Fikr and Fan for Printing, Publishing and Distribution, p. 57.

- Al-Darhoubi, Muhammad Al-Hadi (2009): Multimedia from traditional to electronic, Tripoli, Journal of the Maghreb University of the Arab Maghreb Union, No. 8, p. 73.

- Al-Mousa, Hamad bin Nasser (2013): The interactive relationship between participants in the communication process through new media, Arab Journal of Media and Communication, Saudi Media and Communication Society, Kingdom of Saudi Arabia, Media Department, King Saud University, Issue 9, p. 133

- Al-Faisal, Abdul Amir Moyet (2004): Electronic journalism in the Arab world, Amman, Dar Al- Shorouk, p. 16.

- Al-Tamimi, Madin Imran (2014): Youth’s use of new media and the satisfactions achieved from it, doctoral thesis: University of Baghdad - College of Information, p. 117

- Bakhit - Al-Sayyid (1997): The Curse of the Information Revolution. Al-Arabi Magazine, Issue 468, p. 18

- Al-Sharif - Osama (2000): The electronic newspaper and the printed newspaper, research papers of the scientific symposium Osama for the ninth conference of the Union of Arab Journalists, Amman, Egyptian House of Books, p. 18.

- Al-Mashaqba, Bassam Abdel Rahman (2011): Media Theories, Amman, Dar Osama for Publishing and Distribution, p. 21.

- Hassanein, Al-Shafi’ Omar (2011): Electronic journalism: concept, characteristics and implications, Abu Dhabi, Emirates Center for Studies and Research, p. 26.

- Baziz, Ibrahim (2011): Electronic journalism and modern media applications, Cairo, Dar Al-Kitab Al-Hadith, p. 91.

- Al-Helbawy, Magda Abdel Fattah (1014): Electronic media and a course in international media, Alexandria, Al-Wafaa Legal Library, p. 241.

- Abdel Hay, Ramzi Ahmed (2010): Educational media in light of information and communications technology, Jordan, Amman, Al-Warraq Publishing and Distribution Foundation, p. 20

- Qandilji, Amer Ibrahim, Al-Samarrai, Iman Fadel (2009): Information Technology and its Applications, Jordan, Amman, Dar Al-Warraq for Publishing and Distribution, 1st edition, p. 505.

- Al-Hamdani, Bushra (2011): Communication and information technology in printed newspapers in Iraq, Baghdad, Dar Al-Raed for Publishing and Distribution, 1st edition, p. 103.

- Sadiq, Abbas Mustafa (2005): Journalism and Computers, Beirut, Arab House of Sciences, p. 107

- Aman, Muhammad Muhammad (1985): Electronic publishing and its impact on libraries and information centers, Arab Journal of Information, Volume 6, p. 23

- Hussein, Maitham Faleh (2023): The impact of hate speech on social media sites on university students and its repercussions on national identity, University of Wasit, College of Arts, Lark Magazine, Issue 6, p. 425

DOI: https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss51.3293

- Ahmed, Fouad Ali (2015): The role of university media in promoting scientific knowledge in the universities of the Kurdistan region, Iraq, Sulaymaniyah University, School Journal for the Humanities, p. 132.

- Al-Saray, Alaa Azwir, Al-Tamimi, Khalaf Karim (2023): Employing artificial intelligence techniques among mobile journalism practitioners when covering daily events, Wasit University, College of Arts, Lark Magazine, Issue 3, p. 545

DOI: https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss50.3165

- Kamel, Azeem, Nasser, Badr, Ismail, Thanaa (2012): A field study on university media in Iraq, University of Babylon, Journal of the College of Arts, No. 99, p. 2.

- Al-Dhabani, Amer Muhammad (2018): University Media: A Theoretical Study to Root the Concept, Yemen, Dhamar University, Al-Hikma Journal for Media and Communication Studies, Volume 6, Issue 4, p. 21

Downloads

Published

2024-03-31

Issue

Section

Conference of the Department of Media at the College of Arts, University of Wasit

How to Cite

Alaa Azweer Dameed Alsaray, A. lect. (2024). Digital transformations in university media and their cognitive effects on the audience Field study at Wasit University. Lark, 16(2 pt 2), 177-147. https://doi.org/10.31185/lark.3452