The poetic components of the hadith scholars Badr Shaker and Nazik Al-Malaika

Authors

  • Rese. jasim kharnoob lazim University:shahid chamran university of Ahvaz,Ahvaz, lran College of Theology and Islamic Knowledge
  • Prof. Dr Naim amouri Shahid Chamran University of Ahvaz, IRAN
  • د. محمود آبدانان مهدیزاده جامعة شهید تشمران اهواز، اهواز، ایران
  • Prof. Dr Abdolhosin taher alrobaei Somar University

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.3413

Keywords:

المقومات الشعرية، المحدثون، بدر شاکر السياب، نازک الملائکة.

Abstract

 The poetic concept first had been appeared in the analysis of the Muslims philosophy for Aristotle book ‘Poetry Art’. Then, this concept had been presented by Hasim Al- Kartaji to indicate the aesthetic function of a discourse. Moreover, Ibn Sina ( 428) was tackled with it as well as. Poetry is an imaginative, consists of lines that equal and rhythmical. In Arabic poetry , it is rhyme. To talk about the poetic principles concerning the poet Nazik Al Malaka and Bader Al Sayaab, the poem is developed in its renewal and modern stage especially in free poetry as far as the new branches that insist its modernist. This fits in poems and their texts concerning the principles that promote the poem as Nazik Al Malaka and Bader Al Sayaab are concerned ( Free poetry). Free poetry is the most important poetic form that forms the modern poetry because of its new ways of making up the poems concerning ; rhythm, content, reality, and dependent in Nazik Al Malaka poetry. The free poetry made revolution concerning the poetic form especially rhythm and rhyme within changing of the foot ‘tafeela’. Bader Al- Sayaab dealt with the types of rhythm ; narration, dialogue, image rhytm as well as the image of thoughts etc.

 

References

قائمة الصادر والمراجع

ابو حامد الغزالي : إحياء علوم الدين , , ط1, دار الفكر, بيروت ,(1975), مج 2, ص175,رواه الطبري في الاوسط.

احسان عباس: فن الشعر، ط3، دار الثقافة، بيروت، (1983.)

إيليا الحاوي: الرمزية والسريالية في الشعر الغربي والعربي ،نشر دار الثقافة ، بيروت،(1980.)

البازغي سعد: استقبال الآخر الغرب في النقد العربي الحديث , المركزي الثقافي العربي, ط1, (2004.)

البريسم قاسم: الصورة الصوتية في شعر السياب، إفريقيا الشرق المغرب،( 2019).

بشير تاوريريت: آليات الحداثة عند أودنيس، دراسة في المنطلقات والأصول والمفاهيم، عالم الكتب الحديث، ط 1 ،القاهرة (2009)

بشير تاوريريت: الحقيقة الشعرية على ضوء المناهج النقدية المعاصرة والنظريات الشعرية ، دراسة في الاصول و فاهيم ، عالم الكتب الحديث ،ط 1, الاردن (2010)

بوجمعة بو بعير: النص الشعري بيت التأصيل والتحليل ،دراسة في الشعر العربي الحديث و المعاصر، منشورات جامعية ،قارينوس بنغازي،ط1،( 1998).

الحاوي، إيليا: نزار القباني المرأة, ج1,ط3 دار الكتب بيروت (1981)

حمودة: عبد الله العزيز ,المرايا المحدبة , مجلة عالم المعرفة العدد, 232,أفريل(1998) الكويت.

خالد سعيد , حركية الإبداع دراسات في الأدب العربي الحديث, ط1, دار العود, بيروت, (1979)

خالد سعيد: حركية الابداع دراسات في الادب العربي الحديث , ط1, دار العود , بيروت , (1979)

خليفه مشري: الشعرية العربية مرجعياتها, وابدالاتها النصية, صدر عن وزارة الثقافة العربية, الجزائر.

ديوان بدر شاكر السياب،ج1.

رابح بوحوش البدائل اللسانية في الأبحاث السينمائية الحديثة، محاضرة ألقاها في ندوة حول السينمائيات بجامعة عنابة، عام (1994)

ساعي، أحمد بسام: حركة الشعر في سوريا، ط9، دار المأمون للتراث، دمشق( 1978)

سامح الرويشدة : فضاءات الشعرية دراسة في ديوان أمل دنقل ،المركز القومي للنشر اربد (1999)

السياب بدر شاكر :ديوان بدر شاكر السياب (أنشودة المطر )

السياب بدر شاكر: ديوان بدر شاكر السياب (أنشودة المطر) مج1 , ط1, دار العود, بيروت (1971)

الطاهر بومزبر: التواصل اللساني والشعرية مقاربة تحليلية لنظرية رومان جاكبسون ، منشورات اختلاف ، الدار العربية للعلوم ، ناشرون ، ط 1 ( 2007)

عبد الله محمد الغذامي ,الخطيئة والتكفير من البنيوية , قراءة نقدية لنموذج معاصر , ط1, الهيئة العامة( 2004)

عبد الله محمد الغذامي: الخطيئة والتكفير من البنيوية إلى التشريحية قراءة نقدية لنموذج معاصر، الهيئة المصرية العامة للكتاب، ط1، (2006)

عبد المالك بو منجل :جدل ثابت والمتغير في النقد العربي الحديث , مساءلة ,الحداثة, عالم الكتب الحديث , ط1( 2010)

عبد الملك أبو منجل: جدل الثابت والمتغير في النقد العربي الحديث، مسألة الحداثة، عالم الكتب الحديث، الأردن ،ط1، (2010)

عبد رضا علي: الأسطورة في شعر السياب، ط2، دار الرئد العربي، (1984.)

عثمان عشلاف: التراث والتجديد في شعر السياب ، دراسة تحليلة جمالية، في موارده ،و صوره ، موسيقاه، لغته،ديوان المطلوبات الجامعية ،الجزائر ،د.ط، (1986 )

عز الدين إسماعيل : الشعر العربي المعاصر قضاياه وظواهره الفنية والمعنوية ،دار العودة، بيروت،( 1972)

عزّ الدين إسماعيل: الشعر العربي المعاصر قضاياه وظواهره الفنية والمعنوية، ط2, دار العودة، بيروت، (1972),ص9_10

قباني، نزار: الأعمال الشعرية الكاملة، د ط، مج 1، دار منشورات نزار، بيروت،( 1979).

قباني، نزار: الأعمال الشعرية الكاملة، د ط، مج 1، دار منشورات نزار، بيروت،( 1979)

كمال خير بيك : حركة الحداثة في الشعر العربي المعاصر، المشرق للطباعة والنشر و التوزيع ، بيروت ، ط1، (1982)

محمد بنيس: من الشعر العربي الحديث ، بنياته و ابدالاته ، دار طوبقال من المغرب ، ط3.

محمد صابر عبيد: القصيدة العربية الحديثة بين البنية الدلالية والبنية الايقاعية، اتحاد الكتاب العرب، د ط، دمشق، (2001.)

محمد فتوح أحمد : الحداثة الشعرية الاصول و التجليات دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع ، القاهرة ، د .ط( 2007 )

محمد فتوح أحمد: الحداثة الشعرية الاصول و التجليات دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع ، القاهرة د ط ( 2007)

مختارعطية: بحوث تطبيقية في الأدب العربي، دار الوفاء ، الاسكندرية، د. ط ، د.ت.

الملائكة، نازك: قضايا الشعر المعاصر , دار الادب , ط1, بيروت , (1962)

نازك الملائكة : ديوان شظايا ورماد ، مج2، ط1، دار العودة ، بيروت ، (1979)

نازك الملائكة: ديوان شظايا ورماد، مج2، ط1، دار العودة، بيروت،( 1979)

نقلا عن جنيت جيرار، مدخل لجامع النص ،ترجمة عبد الرحمن ايوب، دار توبقال للنشر، المغرب.

المصادر الأجنبية:

David Fantaine: la poétique, introduction à la théorie générale des formes littéraire, 2eme Edition, 2005, France ,P 81 : (Selon Chklovski la langue poétique doit apparaitre étrange et difficile, voire obscure , pour . retenir I attention et créer une perception particuliére de I objet) . ترجمة شخصية للباحث

Jean Milly: Poétique des textes, 2 Edition, 2005, France, P 13: (Malgré son nom la fonction poétique n'est pas réservée à la poésie mais apparaitre dans toutes les formes de langage) ترجمة شخصية للباحث

Abu Hamid Al-Ghazali: Ihya’ Ulum al-Din, 1st edition, Dar Al-Fikr, Beirut, 1975, vol. 2, p. 175, narrated by Al-Tabari in Al-Awsat.

Ihsan Abbas: The Art of Poetry, 3rd edition, House of Culture, Beirut, 1983.

Elia Al-Hawi: Symbolism and Surrealism in Western and Arab Poetry, published by Dar Al-Thaqafa, Beirut, 1980.

Al-Bazghi Saad: Receiving the Other, the West, in Modern Arab Criticism, Arab Cultural Center, 1st edition, 2004.

Al-Barism Qasim: The sound image in Al-Sayyab’s poetry, Africa East Morocco, 2019.

Bashir Taouririt: The mechanisms of modernity according to Odenis, a study in principles, origins and concepts, Modern World of Books, 1st edition, Cairo, 2009.

- Bashir Taouririt: Poetic Truth in Light of Contemporary Critical Methods and Poetic Theories, A Study in Principles and Fahim, The Modern World of Books, 1st edition, Jordan, 2010.

Bou Jemaa Bou Ba’ir: The Poetic Text, House of Rooting and Analysis, A Study in Modern and Contemporary Arabic Poetry, University Publications, Qarinus Benghazi, 1st edition, 1998.

Al-Hawi, Elijah: Nizar Al-Qabbani Al-Mar’a, vol. 1, 3rd edition, Dar Al-Kutub, Beirut, 1981.

Hamouda: Abdullah Al-Aziz, Convex Mirrors, World of Knowledge Magazine, Issue No. 232, April 1998, Kuwait.

Khaled Saeed, The Movement of Creativity, Studies in Modern Arabic Literature, 1st edition, Dar Al Oud, Beirut, 1979.

Khaled Saeed: The Movement of Creativity, Studies in Modern Arabic Literature, 1st edition, Dar Al-Oud, Beirut, 1979.

Khalifa Mishri: Arabic poetry, its references, and its textual substitutions, issued by the Arab Ministry of Culture, Algeria.

Diwan Badr Shaker Al-Sayyab, vol. 1.

- Rabeh Bouhouche: Linguistic Alternatives in Modern Cinematic Research, a lecture he gave at a symposium on female cinematographers at the University of Annaba, 1994.

Sa’i, Ahmed Bassam: The Poetry Movement in Syria, 9th edition, Dar Al-Ma’moun Heritage, Damascus, 1978.

Sameh Al-Ruwaishdeh: Poetic Spaces, a study in the collection of Amal Dunqul, National Publishing Center, Irbid, 1999.

Al-Sayyab Badr Shaker: Poetry of Badr Shaker Al-Sayyab (Rain Song)

Al-Sayyab Badr Shaker: The collection of Badr Shaker Al-Sayyab (The Rain Song), vol. 1, 1st edition, Dar Al-Oud, Beirut, 1971.

Al-Tahir Boumzbar: Linguistic communication and poetics, an analytical approach to Roman Jakobson’s theory, Ikhtilaaf Publications, Arab House of Sciences, Publishers, 1st edition, 2007.

Abdullah Muhammad Al-Ghadhami, Sin and Atonement from Structuralism, a critical reading of a contemporary model, 1st edition, General Authority 2004.

Abdullah Muhammad Al-Ghadhami: Sin and atonement from structural to anatomical, a critical reading of a contemporary model, Egyptian General Book Authority, 1st edition, 2006,

Abdel Malek Bou Mengele: Constant and Changing Controversy in Modern Arabic Criticism, Accountability, Modernity, Modern World of Books, 1st edition, 2010.

Abd al-Malik Abu Mengele: The Controversy of Constant and Variable in Modern Arab Criticism, The Question of Modernity, Modern World of Books, Jordan, 1st edition, 2010.

Abdul Reda Ali: The Legend in Al-Sayyab’s Poetry, 2nd edition, Dar Al-Ra’id Al-Arabi, 1984.

Othman Ashlaf: Heritage and renewal in Al-Sayyab’s poetry, an aesthetic analytical study, in its resources, images, music, and language, Diwan University Obligations, Algeria, D.D., 1986.

Ezz El-Din Ismail: Contemporary Arabic Poetry: Its Issues and Artistic and Moral Phenomena, Dar Al-Awda, Beirut, 1972.

Ezz al-Din Ismail: Contemporary Arabic poetry, its issues and its artistic and moral phenomena, 2nd edition, Dar al-Awda, Beirut, 1972, pp. 9-10.

Qabbani, Nizar: The Complete Poetic Works, ed., vol. 1, Nizar Publications House, Beirut, 1979.

Qabbani, Nizar: The Complete Poetic Works, ed., vol. 1, Nizar Publications House, Beirut, 1979.

Kamal Khair Bey: The Modernity Movement in Contemporary Arabic Poetry, Al-Mashreq Printing, Publishing and Distribution, Beirut, 1st edition, 1982.

Muhammad Bennis: From modern Arabic poetry, its structures and substitutions, Dar Toubkal from Morocco, 3rd edition. 2007

Muhammad Saber Obaid: The Modern Arabic Poem between Semantic Structure and Rhythmic Structure, Arab Writers Union, D.I., Damascus, 2001.

Muhammad Fattouh Ahmed: Poetic Modernism, Principles and Manifestations, Dar Gharib for Printing, Publishing and Distribution, Cairo, D. I., 2007.

Muhammad Fattouh Ahmed: Poetic Modernism, Origins and Manifestations, Dar Gharib for Printing, Publishing and Distribution, Cairo, ed., 2007.

Atiya, M. (N.D.). Applied Research In Arabic Literature. Dar Al-Wafa. Alexandria. (2nd Ed.) (No Date Available)

Al-Malaika, N. (1962). Issues Of Contemporary Poetry. Dar Al-Adab. Beirut. (1st Ed.)

Al-Malaika, N. (1979). The Diwan Of Shards And Ashes (Vol. 2, 1st Ed.). Beirut: Dar Al-Awda.

Al-Malaika, N. (1979). The Diwan Of Shards And Ashes (Vol. 2, 1st Ed.). Beirut: Dar Al-Awda.

Cited From Genette, G. (N.D.). Introduction To The Textual Archipelago. Translated By Abd Al-Rahman Ayoub. Dar Tubqal For Publishing. Morocco. (No Date Available)

Downloads

Published

2024-03-31

Issue

Section

Arabic

How to Cite

jasim kharnoob lazim, R., Naim amouri , P. D., محمود آبدانان مهدیزاده د., & Abdolhosin taher alrobaei, P. D. (2024). The poetic components of the hadith scholars Badr Shaker and Nazik Al-Malaika. Lark, 16(2 pt1), 59-24. https://doi.org/10.31185/lark.3413