“Contribution of New Media in Encouraging the Public to Use Artificial Intelligence Applications (A Field Study on the Audience in Kut)”

Authors

  • Asst. Lect. Salam Zugher Sajit Imam Al-Kadhim College for Islamic Sciences, Waist

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol52.Iss1.3314

Keywords:

Media, Public, Artificial Intelligence

Abstract

 

The contemporary world is marked by a multitude of transformative events and shifts, largely stemming from the profound information revolution. One of the most recent outcomes of this revolution is artificial intelligence (AI), which aims to create intelligent systems that learn and comprehend much like humans. This research explores the role of new media in encouraging the public to embrace AI applications. It adopts a descriptive-analytical methodology and employs a survey as a research tool.

The study's objectives include uncovering the influence of social media networks in motivating the community to use AI applications, examining the impact of social media on AI application usage, and understanding the effects of AI application use on the public.

This research holds significance in highlighting the substantial contribution of new media in motivating the public to utilize AI applications. AI is an increasingly pivotal technology in serving various facets of society, including intellectual, religious, social, educational, and behavioral domains. The study's results reveal active participation and effective contribution from new media in encouraging the public to embrace AI applications. A noteworthy 46.5% of respondents answered affirmatively (93 respondents out of the total), underscoring this contribution. Furthermore, the research demonstrates that Facebook, among various social media platforms, ranks highest in motivating the public to use AI applications, with 45% of the total percentage attributed to its influence.

References

اميمة أحمد رمضان، العمل الصحفي في عصر الإعلام الجديد، رسالة ماجستير غير منشورة , كلية التربية النوعية , جامعة المينا، قسم الإعلام التربوي، ٢٠١٥م .

الان بونيه , ترجمة علي صبري فرغلي , الذكاء الاصطناعي واقعه ومستقبله , الكويت , عالم المعرفة (172) , 1993م

حميد الجاعد ، الأساسيات للبحث المنهجي ، بلا مكان طبع ، شركات الحضارات للطباعة ، 2004 م .

روجر ويمر وجوزيف دومينيك ، الترجمة صالح خليل ابو أصبع وفاروق منصور ، المدخل لمناهج البحث الإعلامي ، 2013م .

ريم فؤاد محمد , توظيف مواقع التواصل الاجتماعي في تحسين صورة الذهنية شركة الاتصالات , اطروحة الدكتوراه غير منشورة , جامعة سودان للعلوم والتكنولوجيا , كلية الدراسات العليا , 2021م.

شدان يعقوب خليل ابو يعقوب، أثر مواقع التواصل الاجتماعي على الوعي السياسي، ٢٠١٥م .

شريف درويش اللبان , المداخلات في الاعلام البديل والنشر الالكتروني على الانترنت , القاهرة , الدار العالم العربي , 2010م .

عبد الحميد بسيوني , مقدمة الذكاء الاصطناعي للكمبيوتر ومقدمة برولوج , القاهرة , دار النشر للجامعات المصرية , مكتبة الوفاء , 1994م .

عبد الرحمن بن ابراهيم الشاعر , مواقع التواصل الاجتماعي والسلوك الانساني , دار صفاء للنشر والتوزيع , عمان , 2015م .

عبد الواحد أمين، صحافة الإلكترونية ، ط١ ، مصر ، دار الفجر للنشر ، ٢٠٠٧ م.

علي الكرخي، الإعلام الجديد في القنوات التلفزيونية، عمان دار امجد للنشر والتوزيع، ٢٠١٧م.

علي خليل الشقرة , الاعلام الجديد , شبكات التواصل الاجتماعي , عمان , دار اسامة للنشر والتوزيع , 2014م .

علي عبد الفتاح كنعان، الإعلام والمجتمع، عمان، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، ٢٠١٤م.

فاطمة عبد الرزاق الربابعة , تصورات طلبة الدراسات العليا في كلية التربية بجامعة البرموك حول اثر استخدام مواقع التواصل الاجتماعي على القيم الاجتماعية , رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة اليرموك , الاردن , 2009م .

محمد احمد سلامة , الذكاء الاصطناعي واثاره على حرية التعبير في مواقع التواصل الاجتماعي , مجلة البحوث القانونية والاقتصادية , العدد (77) , 2021م .

ايمن رمضان زهران واخرون , تأثير تطبيقات الذكاء الاصطناعي على مهارات التواصل وجودة الإعلام الرقمي الموجه, مجلة العلوم الانسانية , المجلد 11, العدد1, 2022م.

محمد عبدالحميد , البحث العلمي في الدراسات الإعلامية, مطبعة عالم الكتب , القاهرة.

محمود خليل ,هشام عطية عبدالمقصود , مذكرات في مناهج البحث الإعلامي والتحليل الإحصائي ,نسخة مطبوعة بالرونيو.

مرسي مشري ، شبكات التواصل الاجتماعي الرقمي نظرة في الوظائف ، مجلة المستقبل العربدي , العدد (395) كانون الثاني 2012 م .

مركز المحتسب للاستشارات , دور مواقع التواصل الاجتماعي في الاحتساب , الرياض , دار المحتسب للنشر والتوزيع , 1438هـ .

معتصم محمد ابراهيم , فاعلية مواقع التواصل الاجتماعي في تشكيل الراي العام , اطروحة دكتوراه غير منشورة و كلية العلوم والاتصال , جامعة السودان للعلوم والتكنولوجيا , 2013 م.

نديم منصور ، سوسيولوِجيا الانترنت ، ) بيروت ، منتدى المعارف ، 2014م

عواد صلاح الدين, توظيف تقنيات الذكاء الاصطناعي في النشاط الإعلامي , مجلة رقمنه الدارسات الاعلامية والاتصالية , الجزائر , المجلد 3, العدد2 , 2023م.

يوسف النعيمي، سياقات انتشار الفيس بوك في العالم، الشارقة، دار الثقافة والإعلام، بحث منشور في مجلة الرائد، العدد ١٦٣، مارس ٢٠١١.

وجيه محجوب ، البحث العلمي ومناهجه ، بغداد ، دار الكتب للطباعة والنشر ، 2002م .

References:

a. Omaima Ahmed Ramadan, Journalism in the New Media Era, an unpublished master's thesis, Faculty of Specific Education, Al-Mina University, Department of Educational Media, 2015.

Nadim Mansour, Sociology of the Internet (Beirut, Knowledge Forum, 2014))

Reem Fouad Mohamed, Employing social networking sites in improving the mental image of the telecommunications company, unpublished doctoral thesis, Sudan University of Science and Technology, College of Graduate Studies, 2021.

Shadan Yaqoub Khalil Abu Yaqoub, The Impact of Social Networking Sites on Political Awareness, 2015.

Sherif Darwish Al-Labban, Interventions in Alternative Media and Electronic Publishing on the Internet, Cairo, Dar Al-Alam Al-Arabi, 2010 AD.

Abdul Rahman bin Ibrahim Al Shaer, Social Networking Sites and Human Behavior, Dar Safaa for Publishing and Distribution, Amman, 2015.

Abdel Wajid Amin, Electronic Press, 1st Edition, Cairo, Dar Al-Fajr for Publishing and Distribution, 2007.

Ali Al-Karkhi, New Media in TV Channels, Amman, Dar Amjad for Publishing and Distribution, 2017.

Ali Khalil Al-Shaqra, New Media, Social Networks, Amman, Osama House for Publishing and Distribution, 2014.

Ali Abdel-Fattah Kanaan, Media and Society, Amman, Dar Al-Yazuri Scientific for Publishing and Distribution, 2014.

Fatima Abdel-Razzaq Al-Raba'a, Postgraduate Students' Perceptions at the Faculty of Education at Al-Barmouk University about the impact of the use of social networking sites on social values, an unpublished master's thesis, Yarmouk University, Jordan, 2009.

Muhammad Al-Mansour, The Impact of Social Media Networks on the Audience of Recipients, an unpublished master's thesis, Faculty of Arts and Arab Academic Education in Denmark, 2012.

Morsi Meshri, Digital Social Networks, A Look at Jobs, Al-Mustaqbal Al-Arabi Magazine, Issue (395), January 2012.

Mutasim Mohamed Ibrahim, The Effectiveness of Social Networking Sites in Shaping Public Opinion, an unpublished doctoral thesis, Faculty of Science and Communication, Sudan University of Science and Technology, 2013.

Ayman Ramadan Zahran and others, The impact of artificial intelligence applications on communication skills and the quality of directed digital media, Journal of Human Sciences, Volume 11, Issue 1, 2022 AD

Youssef Al-Nuaimi, Contexts of the Spread of Facebook in the World, Sharjah, House of Culture and Information, research published in Al-Raed Magazine, Issue 163, March 2011.

Mahmoud Khalil, Hisham Attia Abdel-Maqsoud, notes on media research methods and statistical analysis, printed version in ronyo.

Hamid Jaed, Fundamentals of Systematic Research, without a place to be printed, Al-Hadarat Company for Printing and Publishing, 2004.

Mohamed Abdel-Hamid, Scientific Research in Media Studies, World of Books Press, Cairo.

Al-Muhtaseb Center for Consultations, The Role of Social Networking Sites in Accounting, Riyadh, Dar Al-Muhtaseb for Publishing and Distribution, 1438 AH.

Roger Wimmer and Joseph Dominic, translated by Salih Khalil Abu Osbaa and Farouk Mansour, Introduction to Media Research Methods, 2013.

Awad Salah El-Din, Employing Artificial Intelligence Technologies in Media Activity, Journal of Media and Communication Studies, Algeria, Volume 3, Issue 2, 2023 AD.

Abdel Hamid Bassiouni, Introduction to Computer Artificial Intelligence and Introduction to Prolog, Cairo, Egyptian Universities Publishing House, Al-Wafaa Bookshop, 1994.

Mohamed Ahmed Salama, Artificial Intelligence and its effects on freedom of expression in social networking sites, Journal of Legal and Economic Research, Issue (77), 2021 AD.

Wajih Mahjoub, Scientific Research and Its Methods, Baghdad, Dar Al-Kutub for Printing and Publishing, 2002 AD.

Downloads

Published

2023-12-31

Issue

Section

Media

How to Cite

Salam Zugher Sajit , A. L. (2023). “Contribution of New Media in Encouraging the Public to Use Artificial Intelligence Applications (A Field Study on the Audience in Kut)”. Lark, 16(1), 371-344. https://doi.org/10.31185/lark.Vol52.Iss1.3314