The Mask and Its Techniques in the Poetry of Yusuf Al-Sa'igh: The Collection of Confessions of Malik Ibn Al-Rayb (1973) as a Model

Authors

  • Asst. Prof. Dr. Ra'id Majid Jabbar Thi Qar University College: College of Media

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss51.3255

Keywords:

modern poetry ., modern poetry

Abstract

The mask in the poems of Yusuf Al-Sa'igh constitutes a distinctive hallmark in terms of employment and significance. He excelled in the use of the mask, showcasing his literary and artistic prowess in his grand literary and artistic works. To the extent that the mask itself became, for Al-Sa'igh, a substantive equivalent to the issues and opinions he raised. It became an outlet for his inner thoughts and concerns, diligently expressed through his refined artistic and literary taste, as well as his delicate critical sense. This enabled him to create metaphorical characters and narratives that had a significant impact on the emotions and intellect of the recipient, hidden beneath these masks that provided him with a means to express his stances on the issues that occupied his mind or were addressed through specific events that triggered his creative impulses. The mask possessed a distinct advantage and a prominent feature in his poems, adding creativity, skill, and innovation to his poetry. The experiential approach of Al-Sa'igh's mask concept led to the construction of a discourse embodying the thematic dramatic inclination, breaking away from the monotony of traditional lyrical poetry, which no longer represented the reality of contemporary life, its demands, and its intellectual domains. The poet adopted the mask as a symbolic model supported by three pillars: the metaphorical persona, the poet, and the intention. Therefore, in this research paper, we aim to explore the manifestations of the poetic mask in Al-Sa'igh's poetry and delve into its texts to uncover its profound meanings and implications, seeking to unveil the hidden aspects revealed by the discourse of the mask. Through documenting his confessions, as found in his collection "Confessions of Malik Ibn Al-Rayb" (1973), we will reveal the technique of the mask in these poems, how it was employed, and how he benefited from it. This will be accomplished by examining selected examples of his poems and analyzing them.

References

ابن أبي الحديد , نهج البلاغة , تحقيق : محمد ابراهيم , دار الكتاب العربي , دار الاميرة للطباعة والنشر والتوزيع , بيروت , لبنان , ط 1 , 2007 .

ابن منظور , لسان العرب , دار صادر , بيروت , لبنان , ط3 , 2001 .

احمد (محمد فتوح) , واقع القصيدة العربية الحديثة , دار غريب للطباعة والنشر , ط 1 , 2009 .

أدونيس , زمن الشعر , دار العودة , بيروت , لبنان , ط 2 , 1978 .

اسماعيل (عز الدين) , الشعر العربي المعاصر قضاياه وظواهره الفنية والمعنوية , دار الثقافة , بيروت , لبنان , 2013 .

الاصفهاني (أبو الفرج) , الاغاني , تحقيق : احسان عباس واخرون , دار صادر , بيروت , لبنان , ط 3 , 2008 .

اطيمش (محسن) , دير الملاك – دراسة نقدية للظاهر الفنية في الشعر العراقي المعاصر , منشورات وزارة الثقافة والاعلام , سلسلة دراسات (301) , بغداد , العراق , 1982 .

الاعرجي (محمد حسين) , مقالات في الشعر العربي المعاصر , دار الشؤون الثقافية العامة , بغداد العراق , ط 1 , 2007 .

بورا (س . م .) , التجربة الخلَّاقة , ترجمة : سلافة حجاوي , دار الشؤون الثقافية العامة , بغداد العراق , 1976 .

البياتي (عبد الوهاب) , تجربتي الشعرية , المؤسسة العربية للدراسات والنشر , ط 1 , 1993 .

زايد (علي عشري) , استدعاء الشخصيات التراثية في الشعر العربي المعاصر , دار الغريب , القاهرة , مصر , 2002 .

الزركلي , سير اعلام النبلاء , دار العلم للملايين – بيروت , ط 15, 2002.

سعد الله (محمد سالم) : أطياف النص دراسات في النقد الإسلامي المعاصر , دار الكتاب , عالم الكتب الحديث , الاردن , ط 1 , 2007 .

الصائغ (يوسف) , ديوان اعترافات مالك بن الريب , مطبعة الاديب البغدادية , بغداد , العراق , 1973.

الصكر (حاتم) , مرايا نرسيس , المؤسسة العربية للدراسات والنشر , بيروت , لبنان , 1999 .

العامري (عباس عبيد علوي) , صورة البطل التموزي في الشعر العراقي الحديث - يوسف الصائغ انموذجا , مجلة اهل البيت (ع) , العدد 15, 2014 .

عباس (احسان) , اتجاهات الشعر العربي المعاصر , المجلس الوطني للثقافة والفنون والاداب , 1978.

عصفور (جابر) , اقنعة الشعر المعاصر – مهيار الدمشقي , مجلة فصول , مجلد 1 , عدد 4 , 1980 .

عموري (نعيم) , موحديان (عفيفة) , القناع في شعر علي محمود طه المهندس , الاكاديمية للدراسات الاجتماعية والانسانية , قسم الاداب واللغات , العدد 21 , 2019 .

فريدمان (نورمان) , الصورة الفنية , ترجمة : جابر عصفور , مجلة الاديب المعاصر , آذار / 1976 .

كريمي (غلام رضا) , خزاعل (قيس) , الرموز الشخصية والاقنعة في شعر بدر شاكر السياب , مجلة الجمعية العلمية الايرانية للغة العربية وادابها , فصلية محكمة , العدد 15 , ايران , 2010 .

كليب (سعد الدين) , الحدس التراجيدي في شعر يوسف الصائغ , مجلة نزوى , العدد 101, 25 يناير 2020 .

كندي (محمد علي) , الرمز والقناع في الشعر العربي الحديث (السياب , نازك , البياتي) , دار الكتاب الجديد المتحدة , 2003 .

مبارك (محمد) , قراءة في شعر يوسف الصائغ (مقدمة ديوان قصائد ليوسف الصائغ) , دار الشؤون الثقافية العامة , بغداد , ط1 , 1992 .

المحسن (فاطمة) , تمثلات الحداثة في ثقافة العراق , منشورات الجمل , بيروت , لبنان , ط 1 , 2015.

المديهش (منى) , الرمز والقناع في قصيدة النسر لعمر ابو ريشة , مجلة الرياض , مؤسسة اليمامة الصحفية , السعودية , العدد , 14395 , 2007 .

مركز دراسات الموصل , موسوعة أعلام الموصل في القرن العشرين, بجامعة الموصل سنة 2008 .

المساوي (عبد السلام) , البنيات الدالة في شعر أمل دنقل , منشورات اتحاد الكتاب العرب , دمشق , سوريا , ط 1 , 1994.

الموسى (خليل) , بنية القصيدة العربية المعاصرة , مجلة الموقف العربي , اتحاد الكتاب العرب , دمشق , سوريا , العدد 336 , 1999 .

الورقي (السعيد) , لغة الشعر العربي الحديث – مقوماتها الفنية وطاقاتها الابداعية , دار النهضة العربية للطباعة والنشر , بيروت , لبنان , ط 3 , 1984 .

وقاد (مسعود) , القناع الصوفي في شعر عبد الوهاب البياتي , مجلة الآداب , العدد 121 , الجزائر , 2017 .

وهبة (مجدي) , معجم مصطلحات الادب , مكتبة لبنان , بيروت , لبنان , 1974 .

يسير (خالد عمر) , الدوافع الى القناع , مجلة الموقف الادبي , اتحاد الكتاب العرب , دمشق , العدد 340 , 1999 .

اليوسفي (محمد لطفي) , تجليات في بنية الشعر العربي المعاصر , سراس للنشر , تونس , 1984 .

Downloads

Published

2023-09-30

Issue

Section

Arabic

How to Cite

Ra'id Majid Jabbar, A. P. D. (2023). The Mask and Its Techniques in the Poetry of Yusuf Al-Sa’igh: The Collection of Confessions of Malik Ibn Al-Rayb (1973) as a Model. Lark, 15(6), 319-286. https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss51.3255