Conceptual art as an introduction to the production of Saudi artefacts using acrylic material

Authors

  • Dr. Haifa Ali Ibrahim AlHedaithy College of Arts King Saud University
  • Lecturer Nahal Abdullah Ali Alnajran College of Education University Qassim

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss50.3098

Keywords:

conceptual art - Artefacts - acrylic material

Abstract

The research dealt with conceptual art as an introduction to the production of Saudi artefacts using acrylic material. It contained four chapters. The first chapter dealt with the methodological framework that includes the research problem, which is determined by the following question: What is the possibility of benefiting from conceptual art as an input for the production of Saudi artefacts using acrylic material? The chapter also contained the importance and hypothesis of the research, its questions, and its objectives. As for the second chapter, it includes the theoretical framework, and it came in two sections, the first on conceptual art, and the second on Saudi artifacts. As for the third chapter, it included the research procedures, as it followed the descriptive, analytical, and experimental method. As for the fourth chapter, it includes the results, the most important of which is that conceptual art is a source of plastic creativity that can be used to show the aesthetics of Saudi heritage. It also includes conclusions, the most important of which is the possibility of embodying contemporary Saudi artifacts with their plastic values, intellectual and social contents of pride and pride in the Saudi identity.   In addition to having recommendations and proposals.

Author Biography

  • Lecturer Nahal Abdullah Ali Alnajran, College of Education University Qassim

    قسم التربية الفنية- محاضر

References

أحمد، جنان محمد. (2017). الفن التشكيلي وخطاب ما خلف التمثيلات قراءة ابستيمولوجية للفن المفاهيمي. مجلة فنون البصرة. 14، 1-10.

الأصقه، شذا إبراهيم؛ والرشيد، ابتسام سعود (2018). التحولات المفاهيمية للفن التشكيلي السعودي المعاصر. مجلة الفنون التشكيلية والتربية الفنية. 2 (1). 147- 175.

جعفر، إحسان طالب؛ وعبادي، رحاب خضير. (٢٠١٨). تمثلات الإنسان الأعلى في الفن التشكيلي المعاصر. مجلة جامعة بابل للعلوم الإنسانية. 26 (7). 77- 120.

جمعي، رضا (2020). البعد المفاهيمي للفنون البصرية وإشكالية التصنيف. مجلة جماليات. 7 (2). 57- 89.

الحراحشة، اسراء. (2020). النحت في الأكريليك. تم إسترجاعة في 5/8/2021. على الرابط: https://cutt.us/46Pqk

خليل، رحاب عصام. (2002). الإمكانات التشكيلية لخامة الأكريليك في فن النحت. رسالة ماجستير غير منشورة. قسم النحت، كلية الفنون الجميلة. الإسكندرية: جامعة الإسكندرية.

رشيد، سلام حميد. (2018). جماليات الفكرة في نتاجات الفن المفاهيمي. مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية. 2 ( 28). 290- 307.

سرجة، لولا إبراهيم.(2006). تصميم برنامج في التربية الفنية لتنمية المفاهيم الفلسفية والجمالية لاتجاهات فنون ما بعد الحداثة وقياس أثره على إثراء التعبير الفني لطلاب المرحلة الإعدادية. رسالة ماجستير غير منشورة. قسم علوم التربية الفنية، كلية التربية الفنية. القاهرة: جامعة حلوان.

علوان، علي حسين. (2018). آليات التواصل في الفن المفاهيمي. مجلة فنون البصرة. 16، 1- 30.

علي، عماد؛ والشافعي، أحمد؛ وشبارة، ريم. (2021). تكنولوجيا تشكيل الأكريليك المستحدثة ومدى الإستفادة منها في إنتاج أعمال النحت البارز. مجلة الفنون والعلوم التطبيقية. 8 (1). 69- 82.

عودات، منار محمود. (2013). اللدائن الصناعية كخامة تشكيلية مستحدثة ودورها في إثراء القيم الجمالية في المشغولة الفنية المعاصرة. عالم التربية. 14 (43). 383-426.

العيسى، عائشة عبدالجبار. (2019). الصياغات التشكيلية للوحدات الزخرفية الشعبية بالمملكة السعودية المستلهمة من الزخارف الإسلامية وتوظيفها في إثراء تصميم وتنفيذ المشغولة الفنية المعاصرة. مجلة العمارة والفنون. 15، 368- 387.

الغامدي، ليلى. (2015). سيميائية الفن التشكيلي السعودي المفاهيمي المعاصر في القرن الحادي والعشرين. مجلة بحوث في التربية الفنية والفنون. 47، 1– 23.

فيومي، فتون فؤاد (2006). الأشغال الفنية بالخامات المصنعة. تم استرجاعه في 22/8/2021م. على الرابط: https://cutt.us/KHE4A

القحطاني، رزان عبدالله. (2018). الإمكانات التشكيلية لزخارف الملابس الشعبية لمنطقة عسير ودورها في إنتاج مشغولات فنية معاصرة. مجلة العلوم التربوية والنفسية. 2 (27). 121- 138.

كاظم، زهراء؛ و العكام، رؤى. (2017). إشكالية التذوق والتلقي في فنون ما بعد الحداثة (الفن المفاهيمي) أنموذجاً. مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية. 34، 371- 387.

المحمد، حصة عبد الكريم. (2016). الوسائط التشكيلية المستحدثة لتطعيم المشغولة الخشبية المعاصرة. عالم التربية. 17 (56). 1-17.

Habib, Sagar. (2021). What is Acrylic Plastic? | How is Acrylic made | Acrylic Grades and Applications | Advantages & Disadvantages. Retrieved June 10, 2021 from: https://cutt.us/Ckqa8

Downloads

Published

2023-06-30

Issue

Section

Arts

How to Cite

Haifa Ali Ibrahim AlHedaithy, D., & Nahal Abdullah Ali Alnajran, L. (2023). Conceptual art as an introduction to the production of Saudi artefacts using acrylic material. Lark, 15(3 /Pt1), 576-558. https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss50.3098