Advertising Grooming for Beauty Centers on Facebook and its Persuasive Impact on Society An Analytical and Field Study

Authors

  • ام د كريم مشط زلف الموسوي Mmedia College

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss49.2792

Keywords:

Advertising / beauty centers / Facebook / persuasion

Abstract

This study aimed to investigate the advertising grooming of beauty facilities on Facebook and its persuasive impact on society. This was accomplished by an analytical and field investigation in which descriptive-analytic and comprehensive survey methods were applied to the study population. This contained the research sample of 398 respondents following the exclusion of 52 invalid forms. Using the questionnaire to gather information on beauty facilities on Facebook from January 1, 2022, until March 3, 2022. As a result of applying a content analysis method based on subject categories, the total number of advertisements released during those two months reached 186. It contained subject categories, sources, the intended audience, service type, and product. The advertising, emotional, mental, and terrifying grooming, followed by the aim of that grooming, and finally, the form category. It includes categories for language, location, characters in the advertisement, sound effects, and advertising forms. The two researchers arrived at a number of findings, the most significant of which are as follows: 84.94% of the research revealed that women are the primary target audience for promoting grooming. This is because women have a significant role in purchasing decisions. With a rate of 67.74%, emotional grooming placed highest, followed by analytical grooming with a rate of 60.3%. The adverts within the editorial content rated top with a rate of 51.07 percent due to the simplicity with which the advertising content could be edited. At the conclusion of the study, the two researchers offered recommendations that they felt were appropriate for this field based on the research findings and the vast intellectual history that contained numerous references and sources.

References

-الطائي ‏مصطفى حميد حاتم (2007 ) الفنون الإذاعية والتلفزيونية وفلسفة الإقناع ،دار الوفاء ،الإسكندرية

-‏سليمان عبد الرحمن سيد (2014 ) مناهج البحث عالم الكتب القاهرة

-ابرادشة سعيد (2009 )الاستمالات الاقناعية في الإعلان المتلفز جامعة المنتوري كلية العلوم الإنسانية والعلوم الاجتماعية قسم علوم الاعلام والاتصال

-موسى محمد موسى عزت(2016) ‏أثر عناصر الاتصالات التسويقية المتكاملة على السلوك الشرائي لعمال شركة زين الاتصالات دراسة تطبيقية في مدينة عمان رسالة ماجستير غير منشورة عمان الأردن جامعة الزرقاء

-العادلي مرزوق عبد الحكم (2017) ‏الاستمالات الاقناعية المستخدمة في الإعلان التلفزيوني التجاري و اتجاهات الجمهور نحوها دراسة ميدانية تحليلية مجلة بحوث العلاقات العامة السنة الخامسة العدد السابع عشر،أكتوبر

-الشعار محمد راتب(2020) مهارات الاقناع ‏بالوسائل الإلكترونية الجامعة الافتراضية السورية دمشق سوريا

- محسن سامي وأحمد عبد اللطيف أبو سعد (2020 )علم النفس الإعلامي

-فارابي (2004) ترجمة عبد الحكيم أحمد فن الإعلان دار الفجر للنشر والتوزيع القاهرة

-‏ السعيد سمر هاني (2008) منظور جديد لتطبيق القيم في تصميم الإعلان على شبكة الإنترنت اطروحة دكتوراة غير منشورة جامعة حلوان كلية الفنون التطبيقية

- النادي نور الدين أحمد (2009) تصميم الإعلان (الدعاية والإعلان في السينما والتلفزيون مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع عمان

- شريف سلوى أحمد( 2009 )استخدام التقنيات الحديثة في تصميم الإعلان الصحفي دراسة مقارنة للإعلانات المطبوعة الالكترونية اطروحة دكتوراه جامعة المينا كلية الآداب قسم الإعلام

- جاويش ,خالد شاكر احمد (2003)‏قوانين و أخلاقيات الإعلان عبر الإنترنت المؤتمر العلمي السنوي التاسع جامعة القاهرة كلية الإعلام

- إبراهيم مروة (2003 )تطور تقنية طباعة الصحف اليومية ودورها في تدعيم موقف الإعلان التجاري أمام منافسة وسائل الإعلان الإلكتروني رسالة ماجستير غير منشورة جامعة حلوان كلية الفنون التطبيقية

-‏ الموسوي كريم مشط ( 2012 ) المثير والخطير في اعلانات الإنترنت دار ومكتبة البصائر للطباعة والنشر والتوزيع بيروت لبنان

-Bill(1999)Eager Cathg Mc call_the Complete ldiots Guide to on Line Marketing (Now york:Alpha Books

- ‏جمانة بشرى وشروق بومجان(2016 ) تأثير الإعلان التلفزيوني على السلوك الاستهلاكي للطالب الجزائري رسالة ماجستير غير منشورة الجزائر

- الزعبي علي فلاح ‏(2016 )الإعلان الإلكتروني منطلقاته النظرية والتطبيقية العلمية دار الكتاب الجامعي لبنان

- الشطري حامد مجيد (2013 )الإعلان التلفزيوني ودوره في تكوين الصورة الذهنية دار اسامة للطبع والنشر الأردن

- شيبة, شدوان علي (2005 )الإعلان المدخل النظري دار المعرفة الجامعية

*‏الخبراء والمحكمون هم:-

-1.د.هدى مالك شبيب كلية الإعلام /جامعة بغداد

- 1.د.جعفر شهيد الموسوي كلية الإعلام/ جامعة بغداد

- 1.د.مي البرت وكيل كلية الإعلام/ جامعة بني سويف مصر

Downloads

Published

2023-03-31

Issue

Section

Media

How to Cite

كريم مشط زلف الموسوي ا. د. (2023). Advertising Grooming for Beauty Centers on Facebook and its Persuasive Impact on Society An Analytical and Field Study. Lark, 15(2), 534-507. https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss49.2792