Youth issues in directed satellite channels An analytical study of the Shabab Tok program on the German DW channel
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.Vol4.Iss47.2637Keywords:
Keywords: issues, directed, youth, channelsAbstract
The research aims to identify youth issues in the satellite channels directed by monitoring a sample of the episodes of the program (Youth Talk in the German DW channel), which dealt with youth issues and analyzed them ,This research is classified within the descriptive research, The researcher adopted the survey method, and the use of scientific observation to collect information about the nature of the program by following the episodes of the program (Shabab Talk), which provided contents targeting the youth segment, The researcher prepared a content analysis form based on the research problem, objectives and questions related to the research problem, based on calculating the number of repetitions and percentages as a statistical measure. The researcher reached a number of results, the most important of which are:
1- Political issues are the highest ranked among the issues discussed within the program within the research sample, followed by religious issues.
2- The issue of the Iraqi Kurdistan referendum ranked first among the political issues dealt with in the program’s episodes (research sample).
3- Deviant religious beliefs are the highest ranked among the religious issues discussed in the program (the research sample), followed by the extremism and extremism category.
4- The issue of unemployment was at the forefront of the economic issues dealt with in the program’s episodes (the research sample), while the category (poverty) came after it.
5- The issue of administrative corruption ranked first among the corruption issues that were discussed in the program within the (research sample), while the bribery category came in second place.
References
المصادر:
ابو حسن ،فداء .(2015) ، بحث عن الشباب، موقع علمي (موضوع: اكبر موقع عربي بالعالم).
بوعلي ،نصير( 2005)، التلفزيون الفضائي وأثره على الشباب في الجزائر، دار الهدى،الجزائر.
بياجي ، شيرلي .(1986) ، المقابلة الصحفية .. فن، ترجمة كمال عبد الرؤوف القاهرة: الجمعية المصرية لنشر المعرفة والثقافة العالمية.
الحاج ،كمال (2020) ،البرامج الحوارية الاذاعية والتلفزيونية، الجامعة الافتراضية السورية.
الحسناوي، موفق عبد العزيز و الحسناوي، انتصار عباس (2016) فاعلية تقنيات الإعلام الحديثة في تنمية قيم المواطنة الصالحة عند الطلبة، مجلة الباحث الإعلامي، العدد31، بغداد، العراق.
الحلاحلة ،علي .(2012)، القيم الاجتماعية في البرامج الحوارية في التلفزيون الأردني من وجهة نظر طلبة الجامعات الأردنية ، رسالة ماجستير ، جامعة الشرق الأوسط ، عمان الأردن .
زلطة ،عبد الله محمد .(2005)، الكتابة للراديو والتلفزيون، القاهرة ، دار الفكر العربي..
السرحان ،محمود .(2001) ، الإعلام الأمني والشباب، السعودية:جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية .
شكري ،عبد المجيد .( 1987) ،الإذاعات المحلية لغة العصر، دار الفكر العربي، القاهرة.
شلبي ،كرم (1989) ، معجم المصطلحات الإعلامية، دار الشروق، القاهرة.
العبد ،نهى عاطف .(2009) ، الإعلام الدولى، القاهرة، الدار العربية للنشر والتوزيع.
عبد الحميد ، محمد(2000) ، البحث العلمي في الدراسات الإعلامية، (القاهرة، عالم الكتب.
عبد الحميد، فايزة طه.(2013)، البرامج الحوارية بالقنوات الفضائية، المكتب العربي للمعارف، القاهرة .
غرايبه ، فوزي.(2002) أساليب البحث العلمي في العلوم الاجتماعية والإنسانية ، عمان، دار وائل للنشر.
القطبـي ،حيـدر أحمـد علّـو.(2011) ، القيم الإخبارية في القنوات الفضائية الموجهة إلى المنطقة العربية، اطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية الإعلام ـ جامعة بغداد، قسم الصحافة الإذاعية والتلفزيونية، بغداد.
الكعبي ،علي عبد الأمير.(2016) ، دراسات في سكان العراق، بيروت، الساقي للطباعة والنشر.
اللبان ، شريف درويش(2016) ، المنطقة العربية والرسالة الإعلامية الدولية الموجَّهة، المركز العربي للبحوث والدراسات، القاهرة.
مجيد ،محمد كاظم (2008) ، الأشكال والأساليب الفنية للبرامج الحوارية في قناة البغدادية الفضائية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الإعلام ـ جامعة بغداد ،قسم الصحافة الإذاعية والتلفزيونية. 2008.
الموقع الرسمي للشبكة دي دبليو http://www.dw.com.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Assist. Lect. Ahmed kareem Ahmed
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.