The impact of the guided prediction approach on the accomplishment of second-grade intermediate students in Arabic grammar

Authors

  • Researcher Rajaa Shaker Abdul-Hussein Al-Qadisiyah University / College of Education
  • Prof. Dr. Fadel Nahi Abed Aoun Al-Qadisiyah University / College of Education, Department of Arabic Language, Methods of Teaching Arabic

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol4.Iss47.2488

Keywords:

Directed prediction strategy, collection of Arabic grammar topics, second-grade intermediate students.

Abstract

The research objective is to determine the impact of the guided prediction strategy on the achievement of Arabic grammar topics among second-grade female students in intermediate school. The researcher used the design of the two groups with a distance test, which was deliberately chosen for Al-Murslat intermediate school for girls in the Department of Education of the Governorate of Al-Qadisiyah. The researcher used the method of random withdrawal. Division (b) was the experimental group that studies according to the guided prediction strategy, and division (a) was the normal group that studies traditionally. The number of female students was 66. The two groups were equally treated in variables, which are: prior knowledge, intelligence, and age. The researcher prepared the test to measure the achievement. The test was verified and demonstrated its truthfulness and steadfastness. The researcher used the T-test for two independent samples for statistical treatment. The results of the research revealed the superiority of the experimental group, which was studied according to the strategy of guided prediction in collecting the topics of Arabic grammar.

References

- ابو الضبعات ، زكريا إسماعيل (2007) طرائق تدريس اللغة العربية ، دار الفكر للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن ،.

- البجعة ، عبد الفتاح حسن (2000) أصول تدريس العربية بين النظرية والممارسة للمرحلة الأساسية الدنيا ، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن ،.

- الخفاجي عدنان عبد طلاك ( 2008 )اثر التعلم التعاوني في تحصيل طلاب الصف الثاني متوسط في قواعد اللغة العربية ،مجلة مركز دراسات الكوفة, , المجلد 1, العدد 8, الصفحات 175-194.

- الخليلي ،خليل يوسف و آخرون (1995): المفاهيم في الصفوف الأربعة الأولى , ط1 , صنعاء , مطابع الكتاب المدرسي .

- السعدون , زينه ،عبد المحسن راشد (2012) اثر البرنامج لتعليم التفكير في حل المشكلات والتحصيل الدارسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ، اطروحه دكتورا غير منشورة ، كلية التربية – ابن الهيثم –جامعة بغداد .

- سليمان، نايف وآخرون (2000) مستويات اللغة العربية (الثقافة العامة)، ط1، دار الصفاء للنشر والتوزيع، عمان،.

- الشلاه حيدر محمد هناء( 2016 ) فاعلية إستراتيجية التساؤل الذاتي في تحصيل طلاب الصف الأول المتوسط في مادة قواعد اللغة العربية مجلة جامعة بابل, , المجلد 24, العدد 2, الصفحات 859-893.

- الطيطي ، محمد حمد (2001)، تنمية قدرات التفكير الإبداعي ، ط1 عمان، دار المسيرة للنشر و التوزيع .

- عبدة، داود عطية (1990) نحو تعليم اللغة العربية وظيفياً، ط1، مؤسسة دار العلوم، الكويت،.

- الغريباوي ، زهور كاظم مناتي (2007م)" أثر نماذج هيلداتابا وفراير وريجيلوث في اكتساب مفاهيم قواعد اللغة العربية واستبقائها وانتقال أثر التعلم لدى طالبات معاهد إعداد المعلمات" ، جامعة بغداد ، كلية التربية (ابن رشد) ، (أطروحة دكتوراه غير منشورة) .

- قطامي ، يوسف (2008) تصميم التدريس ، ط3 ، دار الفكر ، عمان ،.

- مدكور ، علي أحمد (2000) تدريس فنون اللغة العربية ، دار الفكر العربي, القاهرة ،.

- نصر الله، عمر عبد الرحيم، (2010)، تدني مستوى التحصيل والانجاز المدرسي، اسبابه، وعلاجه، ط1، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

- الهويدي ، زيد (2005): الأساليب الحديثة في التدريس ، ط1 ، دار الكتاب الجامعي ، العين.

- وزارة التربية (1986)، دليل المرحلة الثانوية، بغداد،.

- ياسين ، واثق عبد الكريم و راجي ، زينب حمزة (2012)المدخل البنائي نماذج واستراتيجيات تدريس المفاهيم العلمية ، بغداد العراق ، دار الكتب والوثائق.

- Antoni, D. (2017). THE EFFECT OF “ANTICIPATION GUIDE STRATEGY” AND STUDENTS’READING INTEREST ON STUDENTS’READING COMPREHENSION AT GRADE XII OF SMKN 1 PARIAMAN. English Language Teaching and Research, 1(1).‏

- Duffelmeyer, F. (1994). Effective Anticipation Guide statements for learning from expository prose. Journal of Reading, 37, 452-455.

- Echevarría, J., Vogt, M. E., & Short, D. (2013). Making content comprehensible for Elementary English language learners: The SIOP model . Boston, MA: Allyn & Bacon.

- Fisher، D.، Brozo، W.، Frey، N.، & Ivey، G. 50 Instructional Routines to Develop Content Literacy.Pearson.(2011).

- Henson, K .T&Eller ,b(1999) :Educational psychology for Effective psychology for Effective teaching wads or the publishing Comp., Advisor of International Thomson publishing Inc,U.S.A.

- Reading Rockets https://www.readingrockets.org/strategies/anticipation_g

Downloads

Published

2022-09-30

Issue

Section

Arabic

How to Cite

Rajaa Shaker Abdul-Hussein, R., & Fadel Nahi Abed Aoun, P. D. (2022). The impact of the guided prediction approach on the accomplishment of second-grade intermediate students in Arabic grammar. Lark, 14(5), 236-217. https://doi.org/10.31185/lark.Vol4.Iss47.2488