Iraqi university students' uses of YouTube and its impact on their cultural values (A field study)

Authors

  • Lect. Dr. Sadiq Hassan Kazem Imam Al-Kadhim (peace be upon him) College of Islamic Sciences University Department/Media

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol4.Iss47.2427

Keywords:

Usage 2- University students 3- Youtube website 4- Cultural values 5- Impact 6- Cultural values

Abstract

Today, social networking sites have a major role in determining the behavior of

individuals, especially the youth segment, with its content and content over a period of (24) hours, and it is no secret that YouTube has a great impact on various segments of society, with its various videos that carry various trends and opinions, and from Here lies the importance of the research in shedding light on the university students’ use of YouTube and the implications thereof. The first chapter dealt with the methodological framework, including the research problem, its importance and

objectives, in addition to the research methodology, its society, and the tools used in it, with defining concepts and terms. The second topic reviewed the special theoretical aspect.Introducing YouTube and cultural values. As for the third and final topic, it dealt with the practical aspect of the field study, while presenting the most important results reached by the researcher.

 

References

(1) أسماء العمري، درجة ممارسة القيم لدى طلبة الجامعات الأردنية، عمان، جامعة عمان الأهلية، 2015م.

(2) انا مايرون، علم النفس التجريبي، جامعة بغداد، دار الحكمة للطباعة والنشر، 1990م.

(3) إيمان مبخوت، الشبكات الاجتماعية والإعلام الجديد، الجزائر، جامعة باجي المختار، 2009م.

(4) إيهاب المصري، القيم التربوية والأخلاقية، القاهرة، مؤسسة طيبة للنشر، 2012م.

(5) رانيا عدنان، التنشئة الاجتماعية، عمان، دار البداية، 2005م.

(6) سهيل أحمد، دور المعلم في تنمية القيم الاجتماعية، غزة، الجامعة الإسلامية، 2001م.

(7) السيد بخيت، الأنترنت وسيلة اتصال جديدة، الإمارات، دار الكتاب الجامعي، 2004م.

(8) صلاح أبو صلاح، استخدامات طلبة الجامعات الفلسطينية لشبكات التواصل، رسالة ماجستير غير منشورة، غزة، الجامعة الإسلامية، 2014م.

(9) عاطف العبد وزكي أحمد، الأسلوب الإحصائي واستخداماته في بحوث الرأي العام والإعلام. القاهرة دار الفكر العربي للنشر والطباعة، 1993م.

(10) عاطف عدي العبد، بحوث الإعلام والرأي العام، القاهرة، دار الفكر العربي، 2007م.

(11) عباس صادق، الإعلام الجديد (المفاهيم والوسائل) ، عمان، دار الشروق، بلا تاريخ نشر.

(12) علي خليل شقرة، الإعلام الجديد، عمان، دار أسامة للنشر والتوزيع، 2014م.

(13) علي محمد فتح، مواقع التواصل الاجتماعي وأثارها الأخلاقية، غزة، الجامعة الإسلامية، 2015م.

(14) فاطمة عمادي، استخدام القنوات التلفزيونية الإخبارية لتفاعلية شبكات التواصل الاجتماعي، الجزائر، جامعة الجزائر، 2012م.

(15) فوزي غرايبة، أساليب البحث العلمي في العلوم الاجتماعية، عمان، الجامعة الأردنية، 1981م.

(16) فوزية عطية، المدخل إلى علم النفس الاجتماعي، بغداد، دار الحكمة، 1992م.

(17) محمد بدوي، أدوات الإعلام الجديد (الشبكات الاجتماعية)، بحث منشور على شبكة الأنترنت بتأريخ 29 أيلول 2011م.

(18) محمد عبد الحميد، بحوث الصحافة، القاهرة، عالم الكتب، 1997م.

(19) مرفت محمد، بحوث قياس الرأي العام، القاهرة، دار الشروق، 2007م.

(20) مها ساق الله، الإعلام الجديد، مقال منشور على شبكة الأنترنت بتأريخ 2013م.

(21) هاني أبو خريص، ثورة 25 يناير وتأثيرها على منظومة القيم، جامعة الفيوم، 2015م.

(22) وفاء الصادي، إسهامات طريقة تنظيم المجتمع، القاهرة، جامعة القاهرة، 1991م.

(23) يحيى مصطفى، مناهج وأساليب البحث العلمي، عمان، دار الصفاء للنشر والتوزيع، 2000م.

Downloads

Published

2022-09-30

Issue

Section

Miscellaneous research

How to Cite

Sadiq Hassan Kazem, L. D. . (2022). Iraqi university students’ uses of YouTube and its impact on their cultural values (A field study). Lark, 14(5), -1159. https://doi.org/10.31185/lark.Vol4.Iss47.2427