دلالات اللون للزي في العرض المسرحي العراقي

Authors

  • ايناس عبدعلي كاظم

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss32.150

Abstract

Abstract

The color implications of the costume in the Iraqi theater

Iinas Abd Ali Naji

The costume is an integral element of theatrical presentation, which contains aesthetic and artistic values ​​in the formation of the visual image. The visual composition of theatrical element in terms of form and content constitutes an aesthetic image of the costume in the communicative process, thus giving a visual and intellectual significance that completes the actor's personality. Its aesthetic purpose through color and form as the color of theatrical art is a set of relationships that have symbols and contents. The expression of the ideas inherent in the personality is closely related to the fact that it creates suspense and emotional excitement as well as being an element of attracting aesthetic taste in the The research focuses on the use of color signs in the fashion which increase theatrical presentation aesthetic and creative. The limits of temporal and spatial research were determined on the play "Makashvat" directed by Ghanim Hamid in 2016, and included the theoretical framework of the research has contained two subjects, While the second section includes color and its concept, color and its psychological and physiological effects with the effect of lighting in the uniform and colored light and theatrical costumes.

The research procedures include the research community, the research tool, the analysis of the selected sample, as well as the results, conclusions, sources and references.

References

1. اراديس، نيكول، المسرحية العالمية، ج2، تر: عثمان نويه، مطبوعات وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، بغداد، 1986.
2. الاصفهاني، الحسين بن محمد الراغب، المفردات في غريب القرآن، اعده للنشر: د. محمد احمد خلف الله، مكتبة النجلو المصرية، المطبعة الفنية الحديثة، القاهرة، 1970.
3. التكريتي، جميل نصيف، قراءات وتأملات في المسرح الاغريقي، منشورات وزارة الثقافة والاعلام، دار الحرية للطباعة، العراق، 1986.
4. التهانوي، محمد علي: كشاف اصطلاحات الفنون، (ت في القرن 12 هـ)، تح: د. لطفي عبد البديع، الهيئة المصرية العامة للتأليف والنشر، دار الكتاب العربي.
5. حمادة، ابراهيم، معجم المصطلحات الدرامية والمسرحية، مصر، دار الشعب.
6. حموده، يحيى، نظرية اللون، مصر، دار المعارف، 1981.
7. شعاوي، روعة بهنام، تصميم الزي في المسرحيات التعبيرية، بغداد، دار الفراهيدي للنشر والتوزيع، ط1، 2014.
8. عبد الرحمن صرفي، المسرح في العصور الوسطى، الهيئة المصرية للتأليف والنشر، القاهرة، 1969.
9. عبد الكريم، سعد، المدخل الى فن الاخراج، مكتبة الفتح، بغداد، 2012.
10. علي، محمد حامد، الإضاءة المسرحية، بغداد، مطبعة الشعب، 1975.
11. فردريك، والنز، الرسم كيف نتذوقه، تر: هادي الطائي، دار الشؤون الثقافية العامة، وزارة الاعلام، العراق – بغداد، 1993.
12. محمد غربال وآخرون، الموسوعة العربية، ط1، الدار القومية للطباعة والنشر، 1965.
13. المختار، عمر احمد، اللغة واللون، دار البحوث العلمية، الكويت، 1982.
14. المظفر، محمد رضا، المنطق، مؤسسة انتشارات دار العلم، 1988.
15. ياسين، ايمان طه، الأنظمة اللونية ودورها في تحقيق التنوع اللوني في اخراج الاعلانات التجارية، بغداد، رسالة ماجستير غير منشورة.

Downloads

Published

2019-01-31

Issue

Section

Miscellaneous research

How to Cite

كاظم ا. ع. (2019). دلالات اللون للزي في العرض المسرحي العراقي. Lark, 11(2), 282-293. https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss32.150