الابداع الانفعالي لدى طلبة الجامعة

Authors

  • حازم عبدالكاظم حسين, م.م

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss32.133

Keywords:

اعتمد البحث الحالي المنهج الوصفي

Abstract

and its model: The current research community consists of students of Wasit University for the academic year (2016/2017) morning studies of males and females, and scientific and humanities, Research tools: The researcher used the following research tool after confirming its validity for measurement through the calculation of its validity and stability using the appropriate methods and procedures:, The measure of emotional creativity: The researcher prepared a tool in the light of the list of Avril (1996), and the measure of (30) divided into four dimensions: readiness or emotional readiness, novelty, effectiveness, originality., Statistical methods: The researcher used the statistical program (Spss) in the analysis of the current research results., research results :,The students of Wassit University have an over-the-middle degree of emotional creativity and its four components. , There are no statistically significant differences in the degree of emotional creativity among students at Wasit University ,There are differences of statistical significance in the degree of emotional creativity attributed to the variable specialization and for the benefit of students of scientific disciplines at the University of Wasit

References

 احمد, ايمان محمد (2014) : تنمية الإبداع الانفعالي في ضوء الذكاء الانفعالي وأساليب الإبداع, أطروحة دكتوراه غير منشورة, جامعة السويس, كلية التربية.
 جولمان, دانييل (2000). الذكاء العاطفي( ترجمة: ليلى الجبالي). الكويت: المجلس الوطني للثقافة والفنون والاداب.
 خضر, عادل سعد يوسف, (2009): الإبداع الانفعالي وعلاقته بكل من قوة السيطرة المعرفية والقيم لدى عينة من طلبة الصف الثالث إعدادي, مجلة كلية التربية, جامعة الزقازيق, العدد(16), ص (90-120 ).
 دسوقي, شرين محمد احمد.(2010). البناء العاملي للابداع الانفعالي وعلاقته بكل من قوة السيطرة المعرفية والقيم لدى عينة من طلاب الصف الثالث الاعدادي, مجلة كلية التربية ببنها, العدد(82) ج 2.
 سرور, سعيد عبد الغني, عادل محمود المنشاوي.(2010). نموذج بنائي للابداع الانفعالي والكفاءة الانفعالية والتفكير الابداعي واساليب مواجهة الضغوط الدراسية لدى الطالب المعلم, مجلة كلية التربية بدمنهور جامعة الاسكندرية, المجلد الثاني.
 فاندالين, ديو بولد, (1985) مناهج البحث في علم النفس, ترجمة محمد نوفل وزملائه, دار الفكر للنشر والتوزيع, القاهرة, مكتبة الانجلو المصرية.
 عودة, احمد سلمان، والخليلي، خليل يوسف, (1988): الإحصاء للباحث في التربية والعلوم الإنساني، ط1، عمان، دار الفكر للنشر والتوزيع.
 عيسوي، عبد الرحمن محمد,(1985): القياس والتجريب في علم النفس, القاهرة, دار المعرفة الجامعية.
 عويضة, كريمان منشار.(2002). الابتكارية الانفعالية وعلاقتها بكل من التفكير الاخلاقي والرضا عن الدراسة, مجلة كلية التربية ببنها, المجلد(12), العدد(52).
 كمال سماحة, (1998), الابداع والتطوير مفاهيم اساسية, مجلة التربية, قطر, اللجنة الوطنية القطرية للتربية والثقافة والعلوم, العدد,127 ,السنة 27.
 ناصف, محمد يحيى, (2006): العلاقة بين الإبداع الوجداني وبعض سمات الشخصية , المركز القومي للبحوث التربوية والتنمية , مجلة عالم التربية , العدد16.
 Anastasi, A. (1988): Psychological Testing, 4thed. New York, Macmillan.
 Arnheim,R.(1996) Toward a psychology of art. Berkeley:University of California press
 Averill, J & Tomas-knowles, C.(1991).Emotional Creativity.in K.T strongman(Ed),international review of studieson emotion.V.1,PP.269-299.
 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ,J .(1999). Individual difference in emotional creativity: structure and correlates. Journal of personality,V.67,pp.331-371.
 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ,J.(2001).the rhetoric of emotion,with a note on what makes great literature great.Empirical studies of the arts,(19),5-26.
 Buck,R.,(1985).Prime theory: an integrated view of motivation and emotion ,psychological review.;92,3,389-413.
 Ghiselli, E. E. Campbell. J. P. & Zedeck S. (1981) : Measurement theory for the Behavioral science, San Francisco. W. H-Frehman & company.
 Gutbezahi,J.&Averill,J.(1996). Individual difference in emotional creativity as manifested in words and pictures.Creativity research journal,V.9,pp.327-337.
 James,A.(2000). Intelligence emotion and creative:from tracheotomy to trinity.san Francisco,CA, jossey-bass.
 Linton,S,&Tiedens,Z,L,.(2001).Judgment under emotional creativity and uncertainty :the effect of specific emotions on information processing, journal of personality and social psychology.;81,6,973-988
 Mayer,J,D, Ciarocchi,J.,Forgas,J.(2001): Emotional intelligence and everyday life. published by psychology press. On sit http:// emotionalig.org/chapter er-print.htm.
 Rong,S.(2000).Cognitive skills and thinking skills Retrieved september2 ,2012, from go/contentdelivery/servlet/Ericservlet? Accno=ED463650.
 Suzanne,K.(1986).Interdisciplinary writing :students perceptions of the role of writing in university classes,Diss,Abs,Inter,43,03A,708.
 Turner,T& Ortony,A.,(1990): whats basic about basic emotions? Psychological review.;97,3,315-331.
 Weiner,B. (1985). An attributional theory of achievement motivation and emotion.Psychological review,92,548-573.

Downloads

Published

2019-01-31

Issue

Section

Miscellaneous research

How to Cite

حسين ح. ع. (2019). الابداع الانفعالي لدى طلبة الجامعة. Lark, 11(2), 158-177. https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss32.133