Technical characteristics in talented fees For different age groups

Authors

  • محمد شنو عطية الجبوري, م. م. مديرية تربية محافظة بابل

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss34.1173

Keywords:

Talented, paintings, properties, art, different age

Abstract

Abstract:

This Search contained a " The artistry properties in the talented’s paintings   for different age groups " . The first chapter deals with the problem of research, the importance of research and the need for it. The objective of the research is to know the technical characteristics in the gifted drawings for different age groups. Limits of research, terminology definition.The second chapter contains the theoretical framework and the previous studies. The theoretical framework includes two subjects. The first is: the concept of giftedness and the characteristics of the gifted.

The third chapter deals with the research procedures that included the research society, the research sample, and the research tool which became ready for application after achieving honesty and stability. The chapter also included the statistical means used to achieve the truth and stability of the research tool, Forms.

Based on the analysis of the sample of the research sample, chapter four contains the results of the research, the conclusions, the recommendations and the proposals. Some of the results of the research are:

The absence of blanks on the photographic surface, the soft soft lines, and the moving expression were more noticeable in males than females according to the sample of the research sample (2, 4, 5, 8, 10 (

  1. The characterization of color distortion is not apparent in all models of the research sample. Transparency only appears in Form 3, the formalized stage.

Some of the conclusions that emerged from the research are:

  1. There are distinctive artistic characteristics of the gifted drawings that differ from the general characteristics, which distinguish the drawings of the different age groups from the non-talented. These are the technical characteristics closest to the simulation of reality, which are objective in their expression of objective reality rather than self-activation and imagination which opposes the visual reality .
  2. The lack of completion of some of the technically gifted fees with the possibility of completing them may be due to two things. The first is subjective. I may have some psychological problems that the talented person suffers. The technician may lack sufficient experience or lack of materials. High quality.

 

References

المصادر والمراجع العربية والاجنبية :
المعاجم والقواميس:
1. العايد ، احمد وآخرون : المعجم العربي الأساس ، توزيع لاروس ، (بلا ) , 1989 م .
2. صبحي, حمودي: المنجد: في اللغة العربية المعاصرة, ط3, مراجعة: مأمون الحموي, دار المشرق , بيروت, 2008.
3. مصطفى, إبراهيم وآخرون :المعجم الوسيط, ج1 و ج2, ط2, مكتبة المرتضوي, طهران, 1418هـ .
الكتب :
4. الزعبي, أحمد محمد: التربية الخاصة للموهوبين والمعوقين وسبل رعايتهم وإرشادهم, ط2, دار الفكر, دمشق ـ سورية, 2007.
5. الشال، عبد الغني النبوي: مصطلحات في الفن والتربية ، ط1، الرياض : المملكة العربية السعودية، 1984 م .
6. الألفي، أبو صالح احمد : قدرات الطفل الابتكارية ووسائل تنميتها ، دليل الباحثين ، حلقة دراسية ينظمها الاتحاد العام لنساء العراق ، جامعة البصرة ، 1979.
7. بياجيه، واردرورث : نظريات بياجيه في الارتقاء المعرفي ، ت : فاضل محسن الازيرجاوي وآخرون ، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد ، 1991.
8. نوف, عدس: أساسيات علم النفس التربوي ، عمان ، 1984.
9. حيدر، كاظم : التخطيط والألوان ، جامعة الموصل ، 1984.
10. خميس، حمدي : رسوم أطفالنا ، دار المعارف , مصر ، 1962.
11. ريد ، هربرت : تربية الذوق الفني، ط 2، ت: يوسف مخائيل ، مطبعة جامعة القاهرة, مصر، 1975
12. سعادة, طارق: الطفل الفلسطيني الموهوب في محافظة رام الله والبيرة, مركز إعلام الطفل الفلسطيني, فلسطين, 2003.
13. صالح، احمد زكي : علم النفس التربوي ، ط 2 ، مكتبة النهضة العربية ، ب. ت.
14. عثمان، عبلة حنفي : فنون أطفالنا ، ط 1 ، سلسلة كتب الآباء والأمهات ، مكتبة النهضة العربية ، القاهرة ، 1989 .
15. عطا الله : صلاح الدين فرج, تطوير أساليب الكشف عن الموهوبين في التعليم الأساسي, جامعة الملك سعود, المملكة العربية السعودية, الرياض, 2008 .
16. قشلان، ممدوح : الطرق الخاصة في التربية الفنية للصفوف الثاني والثالث والرابع في دور المعلمين والمعلمات ، مطابع فن العرب ، دمشق ، 1963 .
17. زكريا ابراهيم : فلسفة الفن , مكتب مصر , القاهرة, ب ت.
18. جان برتليمي: بحث في علم الجمال ، القاهرة، مطبعة النهضة، 1970.
19. فؤاد كامل وآخرون: الموسوعة الفلسفية المختصرة، بغداد، مطبعة الميناء ،1983.
20. عبدالغفار، عبدالسلام: التفوق العقلي والابتكار، القاهرة، دار النهضة العربية، 1977.
المجلات والدوريات:
21. موسى، سعد لفته: سيكولوجية رسوم أطفالنا خلال معركة قادسية صدام ، مجلة البحوث التربوية ، ع 3 ، بغداد ، 1981.
الرسائل والأطاريح :
22. أبو حية, حسن جاسم حسن: علاقة القلق بخصائص رسوم المراهقين, رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة بابل /كلية الفنون الجميلة,2011 .
23. الترابي، فاطمة لطيف : أثر خصائص رسوم الأطفال بالرسم العراقي المعاصر، رسالة ماجستير، بابل – كلية التربية الفنية، 1999.
24. شعابث, سهاد عبد المنعم عبد المحسن: خصائص رسوم الأطفال وعلاقتها بالذكاء, رسالة ماجستير مقدمة إلى كلية التربية الفنيةـ جامعة بابل, 2002.
25. عبد الله، رعد عزيز : خصائص رسوم الأطفال الصم وعلاقتها بمراحل التعبير الفني للأطفال الاعتياديين ، رسالة ماجستير، كلية الفنون ، جامعة بغداد ، 1988.
المصادر الأجنبية :
26. Coper, Janud: Measurement and Analysis, New York, 5th ed., Helt Rinehart and Winston, 1963.
27. Holstiobe, R., Content Sangrias: Handbook with Supplication of the Study intention Crisis, 1963, in Richard Budde Content Analysis of Communication, New York, Macmillan, 1967.
28. Lowenfeld, V.: Creative and Mental, 3rd. Ed., New York, the Macmillan Comp., 1962.

Published

2019-07-01

Issue

Section

Arts

How to Cite

الجبوري م. ش. ع. (2019). Technical characteristics in talented fees For different age groups. Lark, 11(4), 185-199. https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss34.1173