المعالجة الإخراجية لشخصية البطل في الفيلم الروائي الروسي

Authors

  • محمد نصر عبد الأميرعلوش (جامعة بغداد، كلية الفنون الجميلة، الوزيرية، بغداد)

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss34.1132

Keywords:

character, Cinema, Directed by, feature film

Abstract

Summary:

The art of cinema and television has been defined by the diversity of the cinematic language that the director adopts by employing his work as expressive and aesthetic instruments to produce meaning or to give the displayed image indications that convey the viewer to a greater understanding of the boundaries of the image itself. The composition is based on studied principles. Character traits of the hero, as one of the tools of the director, who convey the ideas, goals and messages in the film to the viewer. Therefore, the director's task in any dramatic work is to create the character of the hero with the help of the actor through his performance and interaction with the character and understanding of its dimensions, and returned the director to analyze the text to decipher the codes and explain the motives of the personality of the actor before the performance of that role is passionate about the truth of the inner sense of personality.

The research consists of four chapters, including: (Methodological framework of research):On the presentation of the problem of research, the question of the following: (What character traits of the hero in the Russian novelist). The researcher then explained the importance of the research and the goal that he seeks to achieve with the boundaries of the research and then the researcher identified the terms. The theoretical framework consists of two subjects: The first topic: It came in three axes:(the concept of the character of the hero, the character of the hero in the Russian film, character traits of the Russian hero).The second topic: the exploitation of elements of cinematic language in the embodiment of the character of the hero,(Research Procedures): The researcher deals with the following elements: Research Methodology, Research Community, Research Sample, Research Tool, Sample Analysis Unit, Sample Analysis: The researcher analyzed the selected sample.(Findings, conclusions, recommendations and proposals).

 

References

المصادر والمراجع
1- أرسطو، فن الشعر، تر: ابراهيم حمادة، هلا للنشر والتوزيع،2014، ص115-122 .
2- بارت، رولان، مقالات في المسرح، تر: سهى بشور، وزارة الثقافة، دمشق، 1987 ،ص57.
3- برنس، جيرالد، المصطلح السردي، ت: عابد خزندار، المجلس الأعلى للثقافة، القاهرة، 2003، ص44.
4- جانيتي، لوي دي، فهم السينما، ترجمة: جعفر علي، دار الرشيد للنشر، بغداد، 1981، ص302.
5-الحافظ، نوري، تكوين الشخصية، بغداد، مطبعة المعارف، الطبعة الاولى، 1961، ص20.
6-حسن، نضال، مجلة الحياة السينمائية، المؤسسة العامة للسينما، دمشق، العدد60، ربيع2007، ص76.
7- دالي، كين ، الأساليب الفنية في الإنتاج السينمائي، تر :عصام الدين المصري، الدار العربية للموسوعات، بيروت، 1987، ط1، ص287.
8- الذيب، مفيد سليمان، دور السياق في تحديد المعنى، دار الشؤون الثقافية، بغداد، 2015، ص132.
9- الرازي، محمد بن أبي بكر، مختار الصحاح، ط1، دار الكاتب العربي، بيروت- لبنان،1986، ص450.
10- الرحو، جنان سعيد، أساسيات في علم النفس، الدار العربية للعلوم، بيروت، 2005، ص248.
11- روم، ميخائيل ، أحاديث حول الإخراج السينمائي، ترجمة: عدنان مدانات، دار الفارابي، بيروت، 1981، ص17.
12- سادول، جورج، تاريخ السينما في العالم، تر: ابراهيم الكيلاني، منشورات عويدات، بيروت، 1968،ص201-202-205-207-209-211.
13- شلبي، أكرم، الإنتاج التلفزيوني وفنون الإخراج، دار الشروق، جدة، 1988، ص89.
14- عفيفي، محمد هادي، التربية والتغيير الثقافي، القاهرة: مكتبة الانجلو،1964، ص40.
15- عمر، أحمد مختار، علم الدلالة، مكتبة دار العروبة للنشر، الكويت، 1982، ص68.
16- غريباتشوف، نيقولاي، مجلة مهرجان موسكو السينمائي العالمي، الفيلم السوفيتي، العدد7، 1973، ص6.
17- الغمري، مكارم، الرواية الروسية في القرن التاسع عشر، سلسلة عالم المعرفة، الكويت، 1981، ص36.
18- غيراسيموف، سرغي، مجلة مهرجان موسكو السينمائي العالمي، الفيلم السوفيتي، العدد7، 1973،ص7.
19- فضل، صلاح، النظرية البنائية في النقد العربي، دار الشؤون الثقافية، بغداد، 1987، ص251.
20- فكتوروف، ألكسي، مجلة مهرجان موسكو السينمائي العالمي، الفيلم السوفيتي، العدد7، 1973،ص4-7.
21- فولتون، إلبرت، السينما آلة وفن، تر: صلاح عز الدين، المركز العربي للثقافة والعلوم، 1960،ص25-55.
22- فيرغسن، روبرت، فريق العمل السينمائي، تر: مجيد ياسين، دار الرشيد للنشر، بغداد، 1981، ص77.
23- فيلد، سد ، السيناريو، تر: سامي محمد، دار المأمون للترجمة و النشر، بغداد، 1989، ص 35 – 37.
24- كلير مان ،هارولد ، حول الإخراج المسرحي، تر:ممدوح عدوان، دمشق، دار دمشق، 1988، ص27.
25- كوفسكي، أوليغ شفيد، مجلة مهرجان موسكو السينمائي العالمي، الفيلم السوفيتي، العدد7، 1973، ص7.
26- لازاروس، ريتشارد س، الشخصية، تر: سيد محمد غنيم، بيروت، دار الشروق، 1971، ص19.
27- لينتون، رالف، دراسة الإنسان، تر: عبد المالك الناشف، المكتبة العصرية، بيروت، 1964، ص607.
28- مارتن، مارسيل، اللغة السينمائية، تر: سعد مكاوي،المؤسسة العامة للسينما دمشق،2009،ص13 -58.
29- مايو، بيير ، الكتابة السينمائية، تر: قاسم المقداد، الفن السابع22، منشورات وزارة الثقافة، دمشق، 1997، ص 43-168.
30- المبارك، محمد، تكريم السينما الروسية، صحيفة مغرس، المغرب، 2016، ص1.
31- مخيمر، صلاح وعبده ميخائيل رزق، سيكولوجية الشخصية، القاهرة، مكتبة الانجلو المصرية، 1968، ص132.
32- مورياك، الروائي و شخوصه، تر: علاء شطنان التميمي، دار المأمون، بغداد،2012، ص56.
33- النادي، عادل ، مدخل إلى فن كتابة الدراما، ط1، مؤسسات عبدالكريم بن عبدالله، تونس، 1987 ،ص112.
34- هارو، فرانك ، فن كتابة السيناريو، تر: رانيا قرداحي، دار المدى، ط1، 2016، ص73.
35- هيرمان، لويس، الأسس العلمية لكتابة السيناريو للسينما والتلفزيون، تر: مصطفى محرم، رؤيا للنشر، 2015، ص293-292.
36- وبونتاليس، لابلانش ، مفردات التحليل النفسي، مجلة دراسات عربية، العدد الثالث، 1983، ص 51.

Published

2019-07-16

Issue

Section

Arts

How to Cite

عبد الأميرعلوش م. ن. (2019). المعالجة الإخراجية لشخصية البطل في الفيلم الروائي الروسي. Lark, 11(4), 221-230. https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss34.1132