Build suspense in the feature film

Authors

  • اسيل كامل زيدان (جامعة بغداد، كلية الفنون الجميلة، الوزيرية، بغداد، العراق)

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss34.1131

Keywords:

altashwiq, alsiynama

Abstract

 

Summary:

The research is that it deals with an important element in the film and drama is the thrill of the filmmakers in order to attract the attention of the recipient and the intensity of the television and film in particular, using it well by the maker of the work is to make the receiver sold to the film and make him prisoner broker like To create a vision and answers and in new ways, thus creating a new reality in which the recipient with all his senses towards the completed because the process of suspense captures the senses and affect the psychological psychology of the recipient or the viewer through the cinematic image of its own flexibility and enormous capabilities to embody the Reality and Imagination Together, in order to delve into the thrill and drama of dramatic work, the research entitled "Building suspense in the novel" and the study here means dealing with the construction of the teaser and how to work through the elements of expression, which leads to the enrichment of visual and intellectual content in the structure of the scene and It achieves its ability to expand and deepen the visual meaning and increase the attractiveness of the recipient to interact with it.

The research included a systematic framework for research and included the problem of research by asking the following question: What is (how to build the teaser in the novel?) And the importance it carries and the objectives that seek to achieve with the limits of the limits that move.

The theoretical framework for research and previous studies, which have been separated with this research, has included two sections:

  The first topic (the elements of suspense term and concept)

 The second topic (how to build suspense in the film)

The researcher recorded a number of indicators, including:

Employing the gradient in lighting and color contributes to stirring suspense

The research procedures, including the research methodology and the research sample, were based on the unit of analysis represented by the shot and the scene. The researcher chose one intentional sample of the mother film. The researcher came out with a number of conclusions as well as conclusions..

 

References

مصادر
(1) حسين المهندس، دراما الشاشة الهيئه المصرية للكتاب ،قاهرة, 1989),
( 2) سمير عبد الرحيم الجبلي, معجم المصطلحات السينمائية ,بغداد المامون 1993)
( 3) كرفش, صناعه المسرحية , تر د. عبد اله معتصم لدباغ (بغداد,دار المؤمون, للترجمة 1986
( 4) ستيورات كرفش, صناعة المسرحية ,تر: عبد الله المعتصم الدباغ ,بغداد, دار المامون, 1986
( 5) سيرجي ازنشتاين, الاحساس السينمائي,ترسهيل جبر,بيروت مطابع الامل,1975)
( 6) سامية احمد، عبد العزيز شريف، الدراما في الإذاعة والتلفزيون ، ب ت
( 7) معنى كلمة حبكة في معجم المعاني الجامع والمعجم الوسيط – معجم عربي عربي، ب ت
( 8) فخري قسطنطين، مجلة المسرح , القاهره العدد 10, سنه1964 ).
(9 ) جورج لوثر، دليل التأليف التلفزيوني , تر عزت القصرى, القاهره, الهيئه العامة
للكتاب ,1980).
(10) جيرالد ميلت ، فن السرحية ،تر صدقي خطاب ,يروت ,دار الثقافة,1966
( 11) رشاد رشدي، الدراما بين النظرية والتطبيق , بيروت ,دار العوده, 1975
(12) خالد طارق عبد الوهاب النعيمي ، رساله ماجستير ,بناء الموقف الدرامي في النص المسرحي العراقي ,بغداد جامعة بغداد , رساله غير منشوره كلية الفنون الجميلة,1966
( 13) مارجورى بولتون , تشريح المسرحية ,تر: دريني خشبة , القاهره ,مكتب الانجلو المصرية ,1962 استراتيجيات.
( 14) السيد سعيد, ادارة الازمات والكوارث, دارالعلوم للنشر, القاهرة, الطبعة االاولى, 2006 .
(15 ) حسين رامز محمد رضا، الدراما بين النظرية والتطبيق,بيروت ,المؤسسة العربية للدراسات والنشر ,1972,
( 16) جون هاورد لوسن، فن كتابة السيناريو , ,تر ابراهيم الصحف ,بغداد مطبعه الاديب البغداديه,1974
( 17) فخري قسطندي، بناء الحبكه , ,مجلة المسرح , القاهره,10 العدد ,1964
( 18) سدفيلد, السيناريو , تر سامي محمد ،بغداد، دار المأمون ،1980
( 19) فارس مهدي الاتجاه التسجيلي في الفيلم الروائي العراقي, بغداد ,مطابع دار الشوؤن الثقافية العامه ,1995
(20 ) روبرت وجين بنديك، صنع الافلام , ,تر محمد علي ناصيف ,القاهره ,المؤسسه المصرية للتاليف والترجمه والطباعه والنشر ,1964
( 21) كارل رايس، فن المونتاج السينمائي , ,ترجمه احمد الحضري ,القاهرة ,مطابع الدار القومية ,1965
( 22) ديمتريك، مجلة السينما والمسرح , ,ب .ت
(23 ) كارل رايس، فن المونتاج , تر احمد الحضري ,القاهره ,مطابع الدار القومية ,1965
( 24) مارسيل مارتن، اللغه السينمائية, تر سعد مكاوي ,القاهرة الدار المصرية للتأليف 1964
( 25) صفاء بدري البياتي، تشكيله الاضاءة السينمائيه في الفلم الروائي , ,بغداد ,كليه الفنون الجميله, رسالة ماستر غير منشوره ,1989.
* بعض التاثيرات النفسية والانفعالية لكل لون. ينظر كتاب دراما الشاشة، ج2، مصدر سابق، ص34.و رالف سيتفنسون، جان ر.دوبري، السينما فناً
(26) مارسيل مارتن، اللغة السينمائية،تر سعد مكاوي ,القاهرة,دار المصرية للتأليف والترجمة ,1964
(27) احمد سالم، التعبير السينمائي، الموسوعة الصغيرة،بغداد، دار الحرية للطباعة، 1986
( 28) علي مشهد، الشكل واغناء لمضمون, بغداد,كليه الفنون الجميلة ,1982
( 29) كارل رايس، فن المونتاج السينمائي , ,تر,احمد الحضري ,القاهره ,مطابع الدار القومية، 1965,
(30) سيرجي ايزنشتاين، الاحساس السينمائي, ,تر سهيل جبر,بيروت,مطابع الامل,1975)

Published

2019-07-16

Issue

Section

Arts

How to Cite

كامل زيدان ا. (2019). Build suspense in the feature film. Lark, 11(4), 211-219. https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss34.1131