Modernity of experimentation In the contemporary Algerian play Performances of the director Haroun Kilani play

Authors

  • محمد حسين محمد حبيب, أ . د جامعة بابل / كلية الفنون الجميلة
  • محمد كاظم هاشم الشمري, م . د جامعة بابل / كلية الفنون الجميلة

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss34.1128

Keywords:

حداثة, التجريب

Abstract

Summary:

Experimentation is associated with other questions in the arts, which seek to destroy the prevailing authority, which is culturally and socially familiar. It is recognized that experimentation is not subject to character but to necessity first. It is always the search for new answers. The experiment is based mainly on the living reality and the concerns of the experienced and creative artist Which he faces in his daily life, experimentation is innovation and creativity, a new form of drama as a basis in the creation of theatrical work.

 The novelty of experimentation highlights the role of theatrical director who proves to the recipient that he is not only the show maker, but also the representative of the actor, who is capable of performing, artistically, and most importantly in the creative process. The Algerian playwright has taken upon himself the employment of new meanings and connotations. Performance and communication through the exchange of information between the stage and the hall, and to stimulate the significance of the production of several meanings give the recipient more space for interpretation and it can be said that there are different and varied experiences varied and different interests and visions of Arab playwrights each by brother For example, the Algerian director (Haroun Al- Kilani) took the initiative of using modern methods that came out of traditional theater frameworks in an organized and comprehensive process aimed at making fundamental changes in theatrical creativity and in relation to the spectators, as well as the experiences of other directors who tried in their experiments to blend heritage and drop it on And finding suitable and diverse spaces for their work.

References

الهوامش :
(1) مدكور , إبراهيم , المعجم الوسيط (مكتبة الشروق الدولية : القاهرة , 1972 ) .
(2) النحوي , عدنان علي رضا , الحداثة في منظور ايماني ( الرياض : دار النحوي للنشر والتوزيع , 1988 ) .
(3) اليسوعي , لويس معلوف , المنجد في اللغة والأدب والعلوم (المطبعة الكاثوليكية , بيروت , ب ت ) .
(4) بشونياك باربرا لاسوتسكا , المسرح والتجريب مابين النظرية والتطبيق , ت : هناء عبد الفتاح ( المجلس الأعلى للثقافة , القاهرة , 1999 ) .
(5) عبد الحميد , سامي , المسرح التجريبي أين والى أين ( مجلة الأقلام , العدد (1ـ2) السنة 28 , كانون الثاني / شباط 1993 ) .
(6) حافظ , جلال , ملاحظات عن التجريب في المسرح , مجلة فصول (مجلة النقد الأدبي) المجلد الثالث عشر , العدد الرابع , 1995 ) .
(7) الخفاجي , عباس , التجريب المسرحي المصطلح والتأسيس وآفاق الرؤية (صحيفة الصدى الالكترونية : 28/ 8/ 2016 ) .
(8) عصفور , جابر وآخرون , ندوة المسرح والتجريب , مجلة فصول (المجلد الرابع عشر ,العدد الاول , 1995) .
(9) صبري , حافظ , التجريب والمسرح ( مصر : الهيئة المصرية العامة للكتاب, 1984 ) .
(10) جاسم , عبد الرضا , التداخل بين الرؤية الإخراجية والقراءة النقدية في تشكيل العرض المسرحي , مجلة كلية التربية الأساسية ( جامعة بغداد : العدد 52 , 2007 ) .
(11) المرزوك : عامر صباح نوري , آليات التجريب في العرض المسرحي الحلي , مجلة مركز بابل للدراسات الإنسانية (جامعة بابل : المجلد 6 , العدد 1 , 2016 ) .
(12) حمادة , إبراهيم , معجم المصطلحات الدرامية والمسرحية ( مكتبة الانجلو المصرية : القاهرة , 1994 ) .
(13) اوهان , فاروق , التجريب بين الكلاسيكية والحداثة , مجلة فصول (المجلد الثالث عشر , العدد الرابع : 1995) .
(14) الياس , ماري , المعجم المسرحي : مفاهيم ومصطلحات المسرح وفنون العرض ( مكتبة لبنان ناشرون : بيروت , 1997 ) .
(15) عائشة , ليلى بن, التجريب والمسرح , مجلة فصول ( العدد الثالث والعشرون , ربيع , 2008) .
(16) بلبل , فرحان , المسرح التجريبي الحديث عالمياً وعربياً( دار حوران : دمشق, 2002 ) .
(17) بوكروح , مخلوف , التجريب في المسرح العربي تبعية ام تثاقف ( حالة الجزائر ) , مجلة التبيين الجزائرية ( العدد ــ 22 , 2004 ) .
(18) الشمري , محمد كاظم هاشم , مقابلة أجراها الباحث مع المخرج الكيلاني في مهرجان المسرح العربي / الدورة العاشرة ( تونس 12 / 1 / 2018 ) .
(19) حديبي , عيسى , حوار مع الفنّان المسرحي هارون الكيلاني: أصبو لأصبح مادة كيميائية تتفاعل فيزيائيا في خلايا سينوغرافيا الأمكنة و الأزمنة الموازية لحاضرنا , مجلة أصوات الشمال الالكترونية ( الجزائر : 30/7/2010 ) .

Published

2019-07-16

Issue

Section

Arts

How to Cite

محمد حبيب م. ح., & هاشم الشمري م. ك. (2019). Modernity of experimentation In the contemporary Algerian play Performances of the director Haroun Kilani play. Lark, 11(4), 201-210. https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss34.1128