Placement of digital technology in the production of Scene graph Tarzan as a- symbol –

Authors

  • لطيف عيدان صبح, الباحث

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss34.1127

Keywords:

التقنية الرقمية, العرض المسرحي

Abstract

Summary:

Digital technology has been widely and effectively applied in most areas of life so that it has become a necessity of life which is indispensable in science, literature and art, both theoretical and practical. In terms of art, digital technology has entered a very large and remarkable in the artistic productions of various kinds, visual, audio, and film.

As theatrical art of the performing arts, which depends on the composition of the visual and audio was the ability of the theater to employ digital technology as a sophisticated arts and looking for new to be used in theatrical presentation so sought researcher in his research tagged:

(Employment of digital technology in the production of theatrical play Sinography) Tarzan presented a model)

Which divided into four chapters and agencies: -

Chapter One:

(The methodological framework), which included (the problem of research and the need for it) and focused on the question of whether digital technology the ability to substitute for the traditional cinematography in the theatrical presentation through the manufacture of digital cinemography and employment in the play?

The importance of research is that it benefits students, actors in the field of theater and cinematography, technicians and technicians.

The researcher sought to achieve (the objectives of the research) by learning how to employ digital technology in the industry of cinematography play.

The "limits of research" deals with the presentation of a play (Tarzan) model produced in 2007 and at the end of the chapter were defined terms and definition.

The second chapter:

It included (the theoretical framework) and divided into two sections:

The first topic :-

The concept of digital technology and how it works in the cinematography industry for theater

The second topic :-

The aesthetics of digital technology in cinematography.

The researcher came out with a number of (indicators) that were produced (theoretical framework) and the most important:

1- The development of digital technology has an essential and important role in opening wide horizons of innovation and creativity to the director, designer, technician and technician in the implementation of the drawings and the creation of the art of digital cinemography.

Digital technology can give a sense of reality in such a way that the viewer can be convinced by incorporating what is real and what is technically imaginary by computer.

The fourth chapter (the results of the research and discussion), including:

1 - Digital technology has been open to the production of several times and several places and the process of transition from scene to scene more professional and dazzling and different.

  1. Digital technology has achieved an important aspect through the sense and illusion of reality by incorporating real characters on the board with the supposed non-real characters that can create fun and persuasion at the same time. Then the researcher came out with conclusions and then came the recommendations and proposals researcher also included this chapter at the end of the list of sources and references and a summary in English.

References

المصادر :
1-ادولف موشح، الفلسفة والعلم، تر: محمد سعيد عمر، دار الجمال للطباعة والنشر، الاسكندرية، 2004م.
2-اونيل، ار. اج، وان. ام. بورتر، المخرج فناناً (الاخراج المسرحي المعاصر)، تر: سامي عبد الحميد، بغداد: مكتبة الفتح للطباعة والنشر، ط1، 2012م.
3-رمضان بسطويسي :الاستطيقا والتكنلوجيا,(مصر :القاهرة ,دار المعارف ,2000)
4-بيتزو، أنطونيو، المسرح والعالم الرقمي (الممثلون والمشهد والجمهور)، تر: أماني فوزي حبش، القاهرة: الهيئة المصرية العامة للكتاب، 2010.
5-جلال، زياد، المدخل إلى السيمياء في المسرح، عمان- الأردن، منشورات وزارة الثقافة، ط1، 1992م.
6-جون لان، التقنية والعلم بحث في الإشكاليات، تر: محمود عباس، دار كازبلانكا للنشر، الدار البيضاء، 2002م.
7-الخفاجي، عماد هادي ، التقنية الرقمية والبديل الضوئي في العرض المسرحي، بغداد: مكتبة الفتح للطباعة، 2016م.
8-الدسوقي، عبد الرحمن، الوسائط الحديثة في سينوغرافيا المسرح، القاهرة: (أكاديمية الفنون- دفاتر الأكاديمية 12)، 2005م.
9-روزنتال، م. يودين، ي، الموسوعة الفلسفية، تر: سمير كرم، بيروت، لبنان، دار الطليعة، ط5، 1985م.
10-روى ارمز، لغة الصورة في السينما المعاصرة، تر: سعيد عبد المحسن، القاهرة: الهيئة المصرية العامة، 1992م.
11-الزيات، أحمد حسن وآخرون، المعجم الوسيط، اسطنبول، دار الدعوة، ج2، 2006م.
12-سكوت، روبرت جيلام، أسس التصميم، تر: محمد محمود يوسف، القاهرة: (دار مصر للطباعة والنشر)، 1980م.
13-الشال، عبد الغني النبوي، مصطلحات في الفن والتربية الفنية، الرياض، مكتبة جامعة الملك سعود، 1984م.
14-فالان، بياتريس بيكون، المسرح والصور المرئية، تر: سهير الجمل، القاهرة: (وزارة الثقافة- مهرجان القاهرة الدولي للمسرح التجريبي)، 2005م.
15-الكومي، حسن سعيد، معجم المغني الوجيز، بيروت، لبنان، (سن الفيل، مكتبة لبنان)، ط1، 1998م.
16-كمال عيد : سينوغرافيا المسرح عبر العصور ,(مصر:القاهرة,الدار الثقافية للنشر,1997).
17-معلوف، لويس، قاموس المنجد في اللغة، دمشق: (مطبعة الغدير، منشورات ذوي القربى)، ب. ت.
18-مؤنس ، قاسم عزيز، جماليات الشكل في المسرح المعاصر، بغداد: دار ضفاف للطباعة والنشر، ط1، 2013م.
19-هاورد، باميلا، ما هي السينوغرافيا، ر: محمود كامل، القاهرة: (وزارة الثقافة- مهرجان القاهرة الدولي للمسرح التجريبي)، 2004م.
20-يوسف، عقيل مهدي: أقنعة الحداثة، العراق، بغداد: سناريا، 2006.
21-يوسف، عقيل مهدي: التشكيل الجمالي، بغداد: دار ميزو بوتاميا، ط1، 2013م.
المصادر الأجنبية :
American cinematographer- magazine- January- 2006.
Gordan, Bob and Maggie Gordan, the Complete Guide to (Digital Graphic Design), UK, Poblished by: the mes & Hudson, 2005.
Johanna, Drucker and Emily MC Varish, Graphic Design History, New Jersey, Published By: Pearson prenticehallg 2009.
Lyons. Andrew "time space texture" bachelor of arts university of new England- 1995.
Thomas Ohanian, Digital Non Linear Editing, London, Focal press 1993.

Published

2019-07-16

Issue

Section

Arts

How to Cite

عيدان صبح ل. (2019). Placement of digital technology in the production of Scene graph Tarzan as a- symbol –. Lark, 11(4), 159-168. https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss34.1127