Obstacles to the professional development of kindergarten teachers

Authors

  • هديل صالح فالح البعاج, د. قسم الإشراف التربوي/ مديرية تربية واسط

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss34.1097

Keywords:

theoretical background, The obstacles of the professional development

Abstract

Abstract The present research aims to identify the most important impediments to the professional growth of the kindergarten teacher. In order to achieve this, the researcher constructed the questionnaire and presented it to the experts to ascertain its validity and validity. A number of conclusions were reached (Professional development programs are of great importance to a large group of educators. It is therefore appropriate to pay great attention. Most of the obstacles to the professional development of kindergartens are large obstacles, ranging from 95.37 to 65.74) Except one obstacle), Among the recommendations of the research are: (To provide incentives and material and moral rewards to the participants in the training programs to increase the desire and motivation to develop and adopt the procedures of evaluation approved by the Department of Preparation and provided that the end of each session certificate of participation and passing).

 

References

XIV. المصادر
1. ابو حويج، مروان، 2001، البحث التربوي المعاصر، دار اليازوي.
2. اسماعيل، مجدي رجب، وانعام عبد الوكيل ابو زيد، واميمة محمد عفيفي، 2016، برنامج مقترح للتنمية المهنية لمعلمي العلوم بمصر في ضوء الاتجاهات العالمية المعاصرة، مجلة العلوم التربوية، العدد الثالث، ج3 يوليو، جامعة عين شمس، مصر.
3. توصيات المؤتمر التربوي ال 43 في الكويت، التنمية المهنية للمعلم والتحديات المعاصرة، جريدة الانباءالكويتية 7/1/2018editorial@ alanba.com.kw
4. الحميداوي، ياسر خضير، 2017، الاتجاهات المعاصرة في التنمية المستدامة، دار السحاب، مصر.
5. الحميداوي، ياسر خضير، 2017، التدريب الالكتروني لتنمية المعلمين المهنية، دار السحاب، مصر.
6. سعد، عبد الخالق يوسف، 2009، استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال في التنمية المهنية للمعلم،دار العين، القاهرة.
7. سعدون، دعاء محمد فتحي، 2012، تصور مقترح للتنمية المهنية لمعلمي التعليم الاساسي الخاص في ضوء الاتجاهات التربوية المعاصرة، رسالة ماجستير، جامعة عين شمس، مصر.
8. سيد، اسامة محمد، وعباس حلمي الجمل، 2014، التدريب والتنمية المهنية المستدامة، دار المسيرة، عمان.
9. الصاعدي، عبد الهادي براك مطيع، 2014، معوقات التنمية المهنية للمعلمين من وجهة نظر المشرفين التربويين، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الاسلامية بالمدينة المنورة، السعودية.
10. طاهر، رشيدة السيد احمد، 2010، التنمية المهنية للمعلمين في ضوء الاتجاهات العالمية، دار الجامعة الجديدة، الاسكندرية.
11. عبد الحليم، طارق حسين، 2008، التنمية المهنية للمعلمين في مصر في ضوء الخبرة اليابانية والامريكية والانجليزية، دار العلوم، القاهرة.
12. عبد السلام، عبد السلام مصطفى،2000، اساسيات التدريس والتطوير المهني للمعلم،دار الفكر العربي، مصر.
13. العسيري، مهدي بن نافع، 2017، ورقة بحثية عن اساليب التنمية المهنية للمعلم ومعوقات تنفيذها، مجلة البحث العلمي في التربية، مصر.
14. عمرو، محمود احمد، حصة عبد ارحمن فخرو، تركي السبيعي، وآمنة تركي، 2010، القياس النفسي والتربوي، دار المسيرة، عمان.
15. الغامدي، عمير بن سفر، 2012، التنمية المهنية لعضو هيئة التدريس في كليات التربية بالجامعات السعودية في ضوء معايير المجلس الوطني الامريكي لاعتماد تعليم المعلمين (NCATE) تصور مقترح، اطروحة دكتوراه ، جامعة ام القرى، السعودية.
16. الفرح، وجيه، وميشيل دبابنه، 2006، اساسيات التنمية المهنية للمعلمين، تقديم سعيد التل، دار الوراق، عمان.
17. محمد، عواطف ابراهيم، 2004، اساسيات بناء منهج اعداد معلمات رياض الاطفال، دار المسيرة، عمان.
18. نصر، محمد، 1999، اعداد عضو هيئة التعليم لمواجهة تحديات عصر المعلوماتية، المؤتمر القومي السنوي السادس حول التنمية المستدامة، للفترة من 23 -24 نوفمبر، جامعة عين شمس.
19. الهاشمي، عبد الرحمن ومحسن علي عطية، 2011،تحليل مضمون المناهج الدراسية، دار الصفاء، عمان.
20. هلل، شعبان احمد محمد، 2006، البحث التربوي بوصفه احد اساليب التنمية المهنية للمعلمين دراسة تحليلية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الاسكندرية.
21. Adams, Georgia, Measurement and Evaluation in Education Psychology and Guidance, New York, Holt, 1964.

Published

2019-07-16

Issue

Section

Sociology & psy

How to Cite

البعاج ه. ص. ف. (2019). Obstacles to the professional development of kindergarten teachers. Lark, 11(4), 87-97. https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss34.1097