قياس التكيف مع الحياة المدرسية لدى طلبة المدارس المتوسطة ( المرحلة المنتهية) لمركز محافظة ميسان
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss25.1045الملخص
Abstract
The current research aims at:-
1. Building a scale that measures the level of adaptation to school life among middle school students (the completed stage) to the center of Maysan governorate.
2. Identify the level of adaptation to school life among middle school students (the completed stage) to the center of Maysan governorate.
3. There are statistically significant differences in the level of adaptation to school life among school students (intermediate stage) for the center of Maysan governorate by sex variable (males, females).
4. There are statistically significant differences in the level of adaptation to school life among middle school students (the completed stage) of Maysan governorate by age variable (13-15 and 15 and above). research results:-
1. This gives a positive indication of the harmony, interaction and adaptation of the average students to the stage ending in the center of Maysan with the school life, where the researcher can explain this to the large and rapid changes taking place in the country and the information transmitted by the developments and keep abreast of the students of the scientific, educational and technical achievements in the Arab world And the foreigner and their aspirations to the nature of scientific and educational curricula all worked to create a harmonious and harmonious atmosphere between students and their school life.
2.It was found that there are statistically significant differences in the level of adaptation to school life among middle school students (end stage) of Maysan governorate by sex variable (males and females). The researcher explained that there is a difference between them in terms of mental abilities, The factors experienced by the sexes of genetic and environmental factors, and the differences and differences in personal qualities among them.
3.It was found that there are statistically significant differences in the level of adaptation to school life among middle school students (the completed stage) for the center of Maysan governorate by age (13-15 and 15 years and above). The researcher explains that the age ranges and maturation of students Different in all aspects of psychological, emotional and physical and other aspects, this is what makes the harmony and compatibility of school life are different, so we note through our findings that there are differences in the level of adaptation to their lives in school age, and this is due to their differences in the nature of their goals and attitudes and tendencies .
المراجع
• ألشبلي , إبراهيم مهدي . المناهج , بناؤها , تنفيذها . مطبعة وزارة التربية , بغداد ، 1986 .
• بدوي، أحمد زكي (1986). معجم مصطلحات العلوم الاجتماعية، بيروت : مكتبة لبنان.
• الجنابي ، إخلاص احمد علوان. تحديد القدرات المعرفية للتخصصات المختلفة ، أطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة بغداد ، كلية التربية / ابن رشد، 2002.
• حبشي، ريما (1997). الأنماط الشخصية التكيفية التي تميز ذوي التحصيل العالي وذوي التحصيل المنخفض، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الأردنية.
• الخطيب، محمد بن شحات وآخرون (2001). أصول التربية الإسلامية، الرياض : دار الخريجي للنشر والتوزيع.
• دسوقي، راوية محمود (1997). الحرمان الأبوي وعلاقته بكل من التكيف النفسي ومفهوم الذات والاكتئاب لدى طلبة الجامعة، مجلة علم النفس، السنة (11) العدد (41).
• دمنهوري، رشا صالح (1996). بعض العوامل النفسية والاجتماعية ذات الصلة بالتكيف الدراسي : دراسة مقارنة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة الإسكندرية.
• الديب علي محمد (1991) الإقامة بالأقسام الداخلية وعلاقتها بالتكيف الشخصي والاجتماعي والإنجاز الأكاديمي للطلاب والطالبات بالكليات المتوسطة للمعلمين في سلطنة عمان، دراسات تربوية، رابطة التربية الحديثة بالقاهرة، المجلد (7) الجزء (39).
• الرفاعي، نعيم (1987). الصحة النفسية : دراسة في سيكولوجية التكيف، دمشق : جامعة دمشق.
• الريحاني، سليمان وآخرون (1987). العلاقة بين التحصيل الأكاديمي لطلبة الجامعة وبين تكيفهم وبعض خصائصهم الديمغرافية، مجلة أبحاث اليرموك، المجلد (3)، العدد (2).
• زيدان، عبد القادر (1983). دراسة مقارنة للعلاقة بين نوع الدراسة الجامعية والتوافق النفسي في جامعتي الملك سعود والإمام محمد بن سعود الإسلامية، الرياض، مكتبة : ابن سينا.
• السراج، على عمر (1984ـ). الفروق في التوافق الشخصي والاجتماعي بين أطفال الصف الأول الابتدائي بمكة المكرمة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة أم القرى.
• الشناوي، محمد محروس (1997). بحوث في التوجيه الإسلامي للإرشاد والعلاج النفسي، القاهرة : مكتبة مدبولي.
• الطحان، محمد خالد (1992). مبادئ الصحة النفسية، دبي، دار القلم.
• العامري، سلوى حسين (1974). التوافق النفسي والاجتماعي للمفرج عنهم، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الآداب، جامعة القاهرة.
• علي، رشا (1984). العلاقة بين التوافق ومستوى التطلع، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة الملك سعود.
• الغنيمي، عبد الرحمن (1980مـ). علاقة مستوى التوكيدية بالتوافق لدى طلاب جامعة الملك سعود، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة الملك سعود.
• فهمي، مصطفى (1995). الصحة النفسية : دراسات في سيكولوجية التكيف، القاهرة : مكتبة الخانجي.
• القعيد، إبراهيم حمد (2001). " مشكلات التكيف للطلاب الأجانب في المؤسسات التعليمية الغربية " مجلة جامعة الملك سعود، العلوم التربوية (1).
• القوصي، عبد العزيز (1980). أسس الصحة النفسية، القاهرة، دار النهضة المصرية.
• كفافي، علاء الدين (1997). الصحة النفسية، القاهرة : هجر للطباعة والتوزيع.
• محمد جعفر الليل ؛ دراسة بعض المتغيرات المرتبطة بالتوافق مع المجتمع الجامعي لطلاب وطالبات جامعة الملك فيصل : (المجلة العربية للتربية ، المجلد (13) ، العدد (1) يونيو ،1993).
• محمد، هشام إبراهيم (1997). الاتجاهات الحديثة في بحوث التكيف الاجتماعي : رؤية تحليلية، ورقة مقدمة إلى مؤتمر اتجاهات التربية وتحديات المستقبل، مسقط : جامعة السلطان قابوس.
• مرسي، سيد عبد الحميد (1975). الإرشاد النفسي، القاهرة : مكتبة الخانجي.
• مغاريوس، صمويل (1989) : الصحة النفسية والعمل المدرسي، القاهرة : المعرفة الجامعية.
• المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم (2000) : مقياس مدى التكيف، دراسة غير منشورة، إدارة برامج التربية، تونس.
• الهابط، حمد السيد (1985). التكيف والصحة النفسية، الإسكندرية : المكتب الجامعي الحديث.
المصادر الأجنبية
• Atwater, E. (1990). Psychology of Adjustment : Personal Growth in a Chaining World, New York : Prentice Hall.
• Baker. R. & B. Siryk (1984). Measuring Adjustment to College Journal of Counseling Psychology, vol. (31), pp. 172 – 189.
• Cohen, R. (1994) Psychology and Adjustment : Values, Cultures and Change, Boston : Allyn and Bacon.
• Couvert, Roger. The Evaluation of literary programs. Paris, unesco, 1979.
• Harlan, Wynne. (1998). Assessment in primary School Science. . Pall Mall, London, Sly 5 hex from.
• Simons, J. er. Al. (1996). Human Adaptation. New York : Harper and Brothers.
• Spencer, A & S. Jeffrey (1980). Adjustment and Growth : The Challenges of Life, New York : Holt, Rinehart and Winston.
• Vandaln, Beobold.B) .Understanding Educational Research: An Introduction .New York :McGraw-Hill Book company,Inc 1962 .