The Intentionality of Visual Publicity and Its Impact on Meaning Formation in the Discourse of Postmodern Iraqi PerformancesKeywords: Visual advertising, formation, post-eventAbstract

Authors

  • Asst. Lect. Mustafa Saadoun Khamis Al-Aboudi وزارة التربية - المديرية العامة لتربية واسط , Ministry of Education / General Directorate of Education in Wasit

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.4283

Keywords:

visual publicity, meaning, postmodernism

Abstract

The publicity explored in this study represents a phenomenon of visual and symbolic overlap and expression. It has contributed to a cognitive shift, enabling the audience to move beyond passive reception to actively perceiving meaning, becoming partners in interpreting and analyzing visual manifestations. Visual acts are not merely tools for aesthetic presentation; rather, they serve as a means of visual communication with cultural and intellectual dimensions. Moreover, they provide the audience with a cognitive experience that transcends traditional verbal or textual communication.

 

Visual publicity challenges the audience’s conventional perceptions by engaging them on a deeper and broader level, utilizing its unique capabilities to exert a greater impact than textual elements in conveying ideas. Accordingly, this study is divided into four chapters.

 

The first chapter, "The Methodological Framework," outlines the research problem, which revolves around the following question: To what extent does the intentionality of visual publicity contribute to the formation and construction of meaning? It also highlights the significance of the research, which lies in its in-depth exploration of the concept of visual publicity, its distinctive characteristics in theater, and its role in transforming the structure of postmodern Iraqi performances. Additionally, the research aims to uncover the diversity of visual techniques employed in theatrical performances to establish communicative publicity with the audience.

 

The second chapter, "The Theoretical Framework," consists of two sections. The first examines the concept of visual publicity in postmodern theater, while the second explores the intentionality of visual expression and its impact on the audience in postmodern performances. This chapter also includes key theoretical indicators and a review of previous studies.

 

The third chapter, "Research Procedures," focuses on sample analysis. The researcher adopts a descriptive-analytical methodology for analyzing the selected samples, detailing the research tools and analytical processes.

 

The fourth and final chapter presents the study’s findings, conclusions, recommendations, and proposals, summarizing the results obtained from the sample analysis and offering insights for further research

References

1. ابن منظور ابو الفضل بن مكرم. (1990). لسان العرب . بيروت : الدار اللبناني .

2. ابن منظور ابو الفضل بن مكرم. (1990). لسان العرب. بيروت: دار صادر.

3. ابن منظور ابي الفضل جمال الدين بن مكرم. (1990). لسان العرب (المجلد ط1). بيروت: دار الفكر اللبناني.

4. ابن منظور. (2009). لسان العرب. بيروت: الدار الكتب العلمية.

5. اوليفي روبو. (2002). لغة التربية تحليل الخطاب البيداغوجي. (عمر اوكان، المترجمون) مكتبة افريقيا الشرق.

6. بشار عليوي. (2018). الميديولوجيا وتمظهراتها الفكرية في العرض المسرحي ( اطروحة دكتوراه غير منشورة ). بابل: قسم الفنون المسرحية.

7. بشير العلاق. (2010 ). الابداع والابتكار في الاعلان . عمان : دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع .

8. جميل صليبا. (1971). المعجم الفلسفي (المجلد الاولى ). بيروت: دار الكتب اللبناني.

9. سعيد بنكراد. (2000). الصورة الاشهارية ( المرجعية والجمالية والمدلول الايديولوجي ). مجلة الفكر العربي المعاصر .

10. شمال محمد حسن. (2006). الصورة والاقناع 0 دراسة تحليلية لاثر خطاب الصورة في الاقناع (المجلد الطبعة الاولى ). القاهرة: دار الافاق العربية.

11. طاهر محسن واحمد شاكر العسكري. (2003). الاعلان بين النظرية والتطبيق. عمان.

12. عباس علي جلوان الجعيفري. (2022). الاشهار السياسي في شعر ابن هانى الاندلسي. مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية , مجلد 1 ، العدد 44، http://dx.doi.org/10.31185/lark.Vol1.Iss44.1909

13. عبد المجيد شكير. (2005). الجماليات المسرحية (المجلد ط1). دمشق: دار الطليعة الجديدة .

14. فايزة يخلف. (2010). مبادىء في سيميولوجية الاشهار. الجزائر: طاكسيج للدراسات والنشر.

15. فيصل الاحمر. (2010). معجم السيميائيات (المجلد ط1). الجزائر: منشورات الاختلاف.

16. كير ايلام. (1992). سيمياء المسرح والدراما. (رئيف كرم، المترجمون) دار البيضاء - المركز الثقافي العربي.

17. مجد الهاشمي. (2006 ). وسائل الاتصال الجماهيري مدخل الى الاتصال ونظرياته المعاصرة . الاردن - عمان : دار اسامة للنشر والتوزيع .

18. مجدي وهبة وكامل المهندس. (1984). معجم المصطلحات العربية في اللغة والادب (المجلد الطبعة الثانية ). بيروت - لبنان: مكتبة لبنان.

Downloads

Published

2025-06-30

Issue

Section

Arabic language and literature

How to Cite

Mustafa Saadoun Khamis Al-Aboudi, A. L. . (2025). The Intentionality of Visual Publicity and Its Impact on Meaning Formation in the Discourse of Postmodern Iraqi PerformancesKeywords: Visual advertising, formation, post-eventAbstract. Lark, 17(3), 199-187. https://doi.org/10.31185/lark.4283