The Dramatic-Intertextual Structure in Muzaffar Al-Nawwab’s Poem Al-Quds Is the Bride of Your Arabism
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.4815Keywords:
Keywords: Modern Poetry, Al-Nawwab, Intertextuality, Narrative, Drama.Abstract
This study aims to trace the dramatic-intertextual structure, in both form and content, in the poem (Watarīyāt Layliyya / Al-Quds Is the Bride of Your Arabism) by the late Iraqi poet Muzaffar Al-Nawwab. Through this tracing, the poem’s dramatic structure is revealed, relying on core narrative elements — time, space, characters, dialogue, and conflict — and grounded in the invocation of extra-textual references (intertextuality) as part of a creative experience that enriches the poetic text.
In this sense, the poem is shaped as a coherent dramatic construct, representing a nocturnal journey that carries within it a revolutionary outcry and a hope for a new dawn. Within this framework, poetic tones intertwine with historical symbols — religious, political, and mythological — forming an organic structure that maintains the cohesion of the text and allows the reader to experience a unified, complete encounter, akin to a symphony performed on the strings of homeland, self, and freedom
References
المصادر والمراجع
• القرآن الكريم.
1- ابن الأثير، عز الدين أبي الحسن علي بن أبي الكرم محمد بن محمد أبي عبد الكريم بن عبد الواحد الشيباني (555-ت630هـ). (2010). الكامل في التاريخ، حققه واعتنى به الدكتور، عمر عبد السلام تدمري، دار الكتاب العربي، بيروت – لبنان، د.ط.
2- إسماعيل، عز الدين. (١٩٨١). الشعر العربي المعاصر، قضاياه وظواهره الفنية والمعنوية، دار العودة، بيروت – لبنان، ط3.
3- أطيمش، محسن. (1982). دير الملاك، دراسة نقدية للظواهر الفنية في الشعر العراقي المعاصر، دار الرشيد للنشر، الجمهورية العراقية.
4- ابن طاووس، علي بن موسى بن جعفر.(ت664ه) (٢٠٠١)،الملهوف على قتلى الطفوف، تحقيق وتقديم،الشيخ فارس تبریزیان الحسون، دارالأسوة للطباعة والنشر، طهران– إيران، ط 3.
5- ألآن، جراهام، (2011). نظرية التناص، ترجمة، د. باسل المسالمه، دار التكوين للتأليف والترجمة والنشر، ومشق - سوريا، ط1.
6- إمام، إمام عبد الفتاح، (د.ت)، معجم ديانات وأساطير العالم، مكتبة مدبولي، القاهرة – مصر.د0ط0
7- باختين، ميخائيل، (۱۹۸۷)، الخطاب الروائي، ترجمة، محمد براده، دار الفكر للدراسات والنشر والتوزيع، القاهرة – مصرة، ط1.
8- البادي، حصة، ( ٢٠٠٩ ). التناص في الشعر العربي الحديث البرغوثي نموذجاً، دار كنوز المعرفة للنشر والتوزيع، عمان – الأردن، ط1.
9- برتش, ديفيد (2005) لغة الدراما, النظرية النقدية والتطبيق, ترجمة: ربيع مفتاح, مراجعة وتصدير: جمال عبدالناصر, المجلس الأعلى للثقافة, القاهرة-مصر, ط1.
10- بوقرة،، نعمان، (٢٠٠٩). المصطلحات الأساسية في لسانيات النص وتحليل الخطاب، دراسة معجمية، عالم الكتب الحديث، عمان – الأردن، ط1.
11- التجاني، حلومة، (2014). البنية السردية في قضية النبي ابراهيم عليه السلام، دراسة تحليلية سيميائية في الخطاب القراءي، دار مجدلاوي، عمان - الأردن، ط .
12- جعيجع, د. وسام عباس, (2025), تأويل الزمن في النص القرآني بين الرؤية الكونية والتشكيل السردي, مجلة لارك, المجلد 17, العدد3, الجزء,1, https://doi.org/10.31185/lark.4467
13- جينيت، جيرار، (د.ت). مدخل لجامع النص، ترجمة، عبد الرحمن أيوب، دار الشؤون للثقافة العامة، بغداد - العراق.د0ط0
14- الحفني, عبدالمنعم (2000), المعجم الشامل لمصطلحات الفلسفة, الناشر: مكتبة مدبولي, القاهرة-مصر, ط3.
15- الحمداني، أبو فراس، (1944). الديوان، رواية، أبي عبد الله الحسين بن خالويه، عُني بجمعه ونشره وتعليق حواشيه وفهارسه، سامي الدهان، مكتبة مروان العطية، بيروت-لبنان .
16- الحميري، السيد، ( ١٩٩٩)، الديوان، شرحه وضبطه وقدم له، ضياء حسين الأعلمي، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، ببيروت - لبنان، ط1.
17- الحوقاني، عيسى بن سعيد، (٢٠١٥)، التناص، في شعر نزار قباني، دراسة نقدية نظرية تطبيقية، مكتبة الغبيراء، مسقط - سلطنة عمان، ط1.
18- الخزاعي، دعبل بن علي، (١٩٩٤)، الديوان، شرحه، حسن حمد، دار الكتاب العربي، بيروت – لبنان، ط1.
19- الخليل، سمير، ( ٢٠١٠)، علاقات الحضور والغياب في شعرية النص الأدبي، مقاربات نقدية، دار الفراهيدي، بغداد- العراق، ط1.
20- الخياط، جلال، (1982). الأصول الدرامية في الشعر العربي، دار الرشيد للنشر، الجمهورية العراقية.
21- داوسن, س.و. (1989),الدراما والدرامية, ترجمة: جعفر صادق الخليلي, راجعه وقدم له: عناد غزوان إسماعيل, منشورات عويدات, بيروت_ لبنان, ط2.
22- الرضي، الشريف، (1375هـ)، نهج البلاغة، وهو مجموع ما اختاره الشريف الرضي من كلام الإمام أمير المؤمنين علي بن أبي طالب (عليه السلام)، شرح، محمد عبده، مكتب الإعلام الإسلامي، قم – إيران.
23- زايد، علي عشري، (١٩٩٧)، استدعاء الشخصيات التراثية في الشعر العربي المعاصر، دار الفكر العربي، القاهرة – مصر.
24- طاليس, أرسطو (1973), فن الشعر,مع الترجمة العربية القديمة وشروح الفارابي وابن سينا وابن رشد ترجمه عن اليونانية وشرحه وحقق نصوصه, عبدالرحمن بدوي, دار الثقافة, بيروت, ط2.
25- العامري, كامل عويد (2013), معجم النقد الأدبي, ترجمة وتحرير: كامل عويد العامري, دار المأمون للترجمة والنشر, بغداد, ط1.
26- عزام، محمد، (٢٠٠١)، النص الغائب تجليات التناص في الشعر العربي، منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق - سوريا.د0ط0
27- علوش, سعيد, (1985), معجم المصطلحات الأدبية المعاصرة, دار الكتاب اللبناني, بيروت-لبنان, ط1.
28- عوض، ريتا، (1987)، أعلام الشعر العربي، بدر شاكر السياب، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت – لبنان، ط3.
29- فتحي, إبراهيم, (د.ت), معجم المصطلحات الأدبية, المؤسسة العربية للناشرين المتحدين, صفاقي-الجمهورية التونسية,د0ط.
30- فضل، صلاح، (۱۹۹۰)، بلاغة الخطاب وعلم النص، عالم المعرفة، الكويت .
31- كريسطيفا، جوليا، (۱۹۹۷)، علم النص، ترجمة، فريد الزاهي، مراجعة، عبد الجليل ناظم، دار توبقال للنشر، الدار البيضاء - المغرب، ط2 .
32- كوركينيان, م.س. (1980), نظرية الأدب, تأليف عدد من الباحثين السوفييت المختصين في نظرية الأدب والأدب العالمي, منشورات وزارة الثقافة والإعلام, دار الرشيد للنشر, الجمهورية العراقية.د0ط0
33- مفتاح، محمد، (۱۹۹۲)، تحليل الخطاب الشعري (استراتيجية التناص)، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء - المغرب ، ط3.
34- النواب، مظفر، (٢٠١٤)، مكتبة البواب، بغداد – العراق، ط1.
35- واصل، عصام حفظ الله، (٢٠١١)، التناص التراثي في الشعر العربي المعاصر، أحمد الوافي أنموذجاً، دار غيداء للنشر والتوزيع .
36- ياكوبسون، رومان، (۱۹۸۸)، قضايا شعرية، ترجمة، محمد الولي، ومبارك حنوز، دار توبقال للنشر، الدار البيضاء – المغرب، ط1.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 م.د. عز الدين صخي خضير

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.