(Trends in Media on Social Media from Government Speech & Its Effect on the General Public) (Model Application: TikToking)
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.4758Keywords:
Media Journalism, TikTok Application Website, Iraqi PublicAbstract
The study seeks to explore the main topics that the media social network is concerned with (Tik Tok) and persuasive methods that affect the Iraqi public there, the main question that the study addressed: To what extent that the media speech in the social media platforms will influence the Iraqi public attitudes towards the Mohammed Shia' Al Sudani government? The media frame theory was used by the researcher to evaluate its capacity to affect the Iraqi public, representing (200) respondents from the Baghdad Governorate general population sample adults older 18 years of age, this study have been conducted with multi stage random sample, as this is a descriptive study and having analytical survey approach, Statistical Programme for Social Science (SPSS) was used to score the responses of 200 questionnaires distributed in the research society, the researcher concluded that Iraqi citizens are active to following the news of the Iraqi government on the daily basis and a percentage of (88.5/g%) of them are interested in watching the government's news in response to citizens’ demands and complaints, followed by decisions following recommend to meeting a cabinet and the Iraqi Council of Ministers, with a percentage of 75 % (b), followed by resolutions issued after the meeting of the Iraqi Council of Ministers, with a percentage of 65.5 % (z), this helped create a positive impression about the performance of Mr. Mohammed Shia' Al Sudani’s government, some 47.5% of the researched community has a negative impression of the government (i.e. 52.5%) and that was consolidated further as the government failed to deliver on its promises when it was first formed.
References
1. اسعد سلمان الهاشمي، (2017)، مناهج البحث الإعلامي، الامارات، دار الكتاب الجامعي.
2. جاسم طارش العقابي، (2017) مدخل الى مناهج البحث الإعلامي، بغداد، دار الكوثر للطباعة، ص 14.
3. (4 ملايين) نسمة حجم مجتمع البحث الكلي حسب وزارة التخطيط العراقية الجهاز المركزي للإحصاء مديرية إحصاءات السكان والقوى العاملة تقديريات سكان مدينة بغداد لسنة 2024.
4. مثنى الغانمي، 2023، إثر الاخبار الأمنية السلبية في الفضائيات العراقية بإشاعة الخوف لدى الجمهور العراقي، مجلة أداب المستنصرية، العدد 101.
5. جوني دانييل، 2015، اساسيات اخيار العينة في البحوث العلمية، ترجمة طارق عطية ومحمد بن إبراهيم. الرياض: مكتبة الملك فهد الوطنية.
6. إسماعيل إبراهيم 2021، مناهج البحوث الإعلامية، مصر، ص 14.
7. محمد عبد السلام، مناهج البحث في العلوم الاجتماعية والإنسانية، 2020، مكتبة النور للنشر والتوزيع، الجزائر، ص 140.
8. مثنى محمد فيحان، دور الخطاب الديني في الفضائيات العراقية بتشكيل اتجاهات الشباب، بحث منشور في موقع مجلة لاراك بالمجلد 16 عدد 1 لسنة 2024 ، تمت الزيارة في يوم الخميس يوم الخميس 17/7/2025، ينظر الرابط https://doi.org/10.31185/lark.Vol1.Iss52.3310 .
9. محمد شومان ،2007، تحليل الخطاب الإعلامي، القاهرة، الدار المصرية اللبنانية، المجلد ط1.
10. حسام خماط حسين واخرون، الخطاب الإعلامي للرئيس الأمريكي (بايدن) في القنوات الفضائية العربية إزاء احداث الشرق الأوسط، بحث منشور في مجلة لاراك بالمجلد 16عدد 2 لسنة 2025 وينظر الرابط: https://doi.org/10.31185/lark.4298.
11. بو علي نصير، 2007، دراسة نقدية، جامعة الامير عبد القادر للعلوم الانسانية، الجزائر، ص 6.
12. محمد عبد الحميد، 2008، تحليل المحتوى في بحوث الاعلام، المكتبة المركزية العربية، ص 40.
13. الحاج، الدكتور كمال، 2020، نظريات الاعلام والاتصال، الجامعة الافتراضية السورية، دمشق، ص 149.
14. أحمد، زكريا احمد، 2019، نظريات الأعلام، المكتبة العصرية للنشر والتوزيع، مصر،60.
15. المشاقبة، بسام عبد الرحمن،2021، نظريات الاتصال، دار أسامة للنشر والتوزيع، الاردان، ص 190.
16. محمد الراجي واخرون، 2015، دور وسائل الإعلام الجديد في تشكيل الرأي العام دراسة حالة على الرأي العام النوعي المغربي، مركز الجزيرة للدراسات، ص 180.
17. إسماعيل، الدكتور محمود حسن، 2020، نظريات الاعلام، مكتب المصري للمطبوعات، القاهرة، ص 105.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 م. م. حازم دعيج خلف الجمالي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.