Evaluation the performance of the Arabic language teacher primary stage in light of teaching skills
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.4677Keywords:
Evaluation ,performance, Arabic teacher ,teaching ,skillsAbstract
1.Search target:
The current research aims to evaluate the performance of Arabic teachers according to the teaching skills,four domains were built in the 0bservation form as a tool for performance evaluation, the main of the research was to answer the following question:
1.What is the general performance level of Arabic teachers for teaching performance skills in the light of teaching, skills?
2.Are there statistically significant differences at the level of (0,05%) between male and female Arabic teachers due to the variable of gender,educational qualification and years of experience?
2.The research community and its sample:
The current study population consisted of all Arabic teachers in the primary stage,Kut city center for the academic year 2023/2024, whose number was (490) teachers,while the research sampale was randomly selected by (20%) of the community,and thus the sample reached (98) of them (14) teachers and (84) schools,different in terms of years of service,educational qualification,and gender.
3.The most important findings of the research:
A.It was found that there was a general decline in the performance of Arabic teachers in the primary stage of the teaching performance skills clearly and did not rise to the minimum required level according to the research tool.
B.There are no statistically significant differences at the level of (0,05%) due to the gender variadle.
C.There are statistically significant differences at the level of (0,05%) due to the variable of educational qualification and years of experience.
References
.ابوالهجاء،فؤاد،(2001):طرائق تدريس الاسلامية،ط1،دار المناهج للنشر،عمان.
2.باسكا،جويس فانتس،وتامارا ستاميث،(2013):المنهج الشامل للطلبة المتميزين،ط1،دار الفكر للنشر والتوزيع،عمان.
3.الجنابي،عمارهادي،(2002):تقويم اداء معلم الرياضيات في ضوء الكفايات التعليمية، رسالة ماجستير غير منشورة،الجامعة المستنصرية،بغداد.
4.الحرداني،محمد رحيم كريم،(2005):تقويم اداء معلمات اللغة العربية في ضوء الكفايات التعليمية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، الجامعة المستنصرية، بغداد.
5.الحيلة،محمد محمود،(2007):مهارات التدريس الصفي،ط2،دار المسيرة،عمان.
6.الدوسري،راشد حماد،(2001):مبادئ تقييم الاداء الصفي،مجلة كلية التربية جامعة طنطا.
7.الزوبعي،عبد الجليل،ومحمد الغنام،(1974):مناهج البحث في التربية،مطبعة،العاني،بغداد.
8.الصراف،قاسم علي،(2012):القياس والتقويم في التربية،دار الكتاب للنشر،الكويت.
9.عباس،محمد خليل وآخرون،(2011):المدخل الى مناهج البحث في التربية وعلم النفس،ط3، دار المسيرة للنشر والتوزيع،عمان.
10.عليان،رجي مصطفى وعثمان محمد غنيم،(2000):مناهج البحث العلمي،دار صفاء،عمان.
11.العزاوي،رحيم يونس كرو،(2008):مقدمة في البحث العلمي،ط1،دار دجلة ناشرون،عمان.
12.العتوم،عدنان يوسف واخرون،(2011):تنمية مهارات التفكير،دار المسيرة للنشر،عمان.
13.الكلثم،حمد بن مرضي،(2013):تقويم اداء معلم الاسلامية المرحلة المتوسطة في ضوء ابعاد التعلم، المجلة الدولية للابحاث التربوية، جامعة الامارات،العدد34.
14.كاي،ل.ر،واخرون،(2012):البحث التربوي كفايات التحليل والتطبيق،ترجمة صلاح الدين علام،دار الفكر للنشر،عمان ،الاردن.
15.الكبيسي،وهيب مجيد،(2010):الاحصاء التطبيقي،ط1،مؤسسة مصر،بيروت.
16.لاندي،فرانك جي، وهار جيمس،ب.ت، قياس اداء العمل بالاساليب النظرية والتطبيقات، ترجمة زكي محسن الحسن،معهد الادارة العامة، السعودية.
17.مكتغ دبرا،(2001):تقويم الاداء باستخدام نموذج ابعاد التعلم،دار قباء للطباعة والنشر،القاهرة.
18.مارزانو،روبدت جانا،(2003):ادارة الفصل الفعال،ترجمة عبد العزيز العمر،جامعة الملك سعود،الرياض.
19.محمد،سعيد ابو طالب،(1990):علم مناهج البحث،ج1،دار الحكمة للنشر،بغداد.
20.النبهان،موسى،(2004):اساسيات القياس،ط1،دار الشروق للنشر،عمان،الاردن.
21.وهبي،السيد اسماعيل(2002):اتجاهات معاصرة في تقويم اداء المعلم،المؤتمر العلمي الرابع، المجلد الثاني، مصر.
22.اليونسكو،(2013):استراتيجية اعداد المعلم وتطويره المهني، مكتب العراق.
23. حمد حافظ ابراهيم القريشي أ. (2024). واقع التنمية المهنية لأعضاء هيئة التدريس في المؤسسات الأكاديمية في ظوء تقنيات المعلومات الحديثة. لارك, 16(3 /Pt1), 297-275. https://doi.org/10.31185/lark.3681
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 م. عمار اكرم فليح العبيدي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.