Nietzsche’s Legacy and Its Impact on Postmodern Philosophy: Derrida and Lyotard as Case Studies
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.4538Keywords:
Modernity, Postmodernism, Nietzsche, Lyotard, Derrida, Difference, Deconstruction, Critique of CentralismAbstract
Friedrich Nietzsche’s philosophy represents a pivotal rupture in the trajectory of Western thought, exerting a profound and lasting influence on key figures of postmodern philosophy, particularly Jean-François Lyotard and Jacques Derrida. Both philosopers drew extensively on Nietzsche’s radical critique of metaphysics and his rejection of foundationalist concepts such as absolute truth, moral universals, and fixed meaning.
For Derrida, Nietzsche’s legacy was instrumental in the formulation of deconstruction—a philosophical method aimed at exposing the internal instabilities and aporias inherent within philosophical and textual structures. Nietzsche’s perspectivism and his notion of the deferral of meaning deeply informed Derrida’s development of the concept of différance, through which he articulated the perpetual postponement and displacement of meaning within linguistic and textual systems. In Derrida’s reading, meaning is never fully present, but is instead constituted through traces and absences—a theme resonant with Nietzsche’s critique of metaphysical presence.
References
1. أبو زيد أحمد . (2001). ليوتار وما بعد الحداثة بحث قدم من قبل. تأليف أوراق فلسفية، أوراق فلسفية (صفحة 10). مصر: جماعة أوراق فلسفية.
2. الاء مهدي مزهر. (1 7, 2024). ملامح ما بعد الحداثة في رواية معزوفة العنف والخراب لاسماعيل سكران. مجلة لارك، المجلد16، العدد 3، الصفحات 1061-1076. DOI: https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss16.3686
3. ألآن تورين. (1997). نقد الحداثة. (أنور مغيث، المترجمون) المجلس الأعلى للثقافة.
4. الطيب بوعزة. (2006). من أجل فهم جاك ديريدا. جريدة المشرق، السنة الثالثة.
5. باري بيرك. (العدد الثاني, 2006). مابعد الحداثة وفرضيات التحول الأجتماعي. (حارث محمد، المحرر، و محمد حارث، المترجمون) مسارات فكرية ثقافية.
6. جاك دريدا. (1988). الكتابة والاختلاف (المجلد 1). (كاظم جهاد، المترجمون) المغرب: دار توبقال.
7. جاك دريدا. (2005). الأنفعالات (المجلد 1). (عزيز توما، المترجمون) سوريا –دمشق: دار الحوار للنشر والتوزيع .
8. جمال مفرج. (2001). ليوتار والأرث اليساري للنيتشوية. القاهرة: أوراق فلسفية.
9. طيب تزيني. (2000). الحداثة وما بعد الحداثة. أوراق المؤتمر الفلسفي الخامس بكلية الاداب والفنون. 1. الاردن: جامعة فيلادلفيا.
10. عمرو امين. (2002). قراءة لمفهوم الجميل والجليل من منظور ما بعد الحداثي. (كتاب غير دوري، المحرر) القاهرة: أوراق فلسفية.
11. فاتنة أحمدي. (2002). الفلسفة العربية المعاصرة وآراء ما بعد الحداثية في المعرفة والعلم والأعلام، في كتابة تاريخ الفلسفة العربية المعاصرة. بغداد: أعمال المؤتمر الفلسفي العربي الثالث لبيت الحكمة.
12. فردريك جيمسن. (2000). التحول الثقافي "كتابات مختارة في الحداثة وما بعد الحداثة". مطابع المجلس الاعلى للاثار.
13. فيل سليتر. (2004). مدرسة فرانكفورت نشأتها ومغزاها. (خليل كلفت، المترجمون) القاهرة: المشروع القومي للترجمة.
14. مالكوم برادبري، و جيمس ماكفارلن. (1987). الحداثة. (مؤيد حسين فوزي، المترجمون) العراق(بغداد): دار المامون للنشر والترجمة.
15. محمد سبيلا. (1963). دفاعا عن العقل والحداثة. العراق: مركز الدراسات فلسفة الدين.
16. محمد يحيى فرج. (2000). مقالات جديدة في الحداثة وما بعد الحداثة. مصر الجديدة.
17. مطاع صفدي. (1990). نقد العقل الغربي. بيروت ( لبنان): مركز الانماء القومي.
18. Sims, S. (2001). The Routledge Companion to Postmodern. London and Newyork : London and Newyork .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 م.د. حسين عبد علي اجريدي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.