The Level of Scientific Thinking and Mental Capacity and Their Relationship to Cognitive Achievement Among Students of the Biology Department, College of Education for Pure Sciences, in Chemistry

Authors

  • Lect. Dr. HAZIM JASIM SHAHEB جامعة واسط - كلية التربية , College of Education for Pure Sciences
  • Prof. Dr. Muhamad jasim eabd alamir University of Wasit / College of Education for Humanities , كلية التربية للعلوم الصرفة/ جامعة واسط

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.3946

Keywords:

Scientific Thinking - Mental Capacity - Cognitive Achievement

Abstract

I reached The research sample(55) male and female studentsFrom students of the Department of Life Sciences at the College of Education for Pure Sciences/University of Wasit for the academic year2023-2024And he roseThe two researchersBuilding paragraphsThe standards, thenBeScientific thinking scalefrom (20) PovertyWhile the mental capacity scale consists of (25) items AndFor each paragraph fiveAlternatives, mayIt was completed making surefromPropertiesPsychometrics of performancefig To beready to apply,AndDish The two researchersDescriptive approach to reachInformation it requiressearch, and after performing statistical treatments using the rightYStatistics (Spss),The research reached the following results:

-The presence of scientific thinking at an average rate among students.

-The students possess mental capacity, but at an average rate.

-There is a good percentage of achievement among students.

-There is a positive, moderate correlation between scientific thinking and students’ achievement when comparing them, and this indicates the existence of a positive, statistically significant relationship.

-Medium positive correlation between...Mental capacityStudents’ achievement when compared between them indicates a positive, statistically significant relationship.

In light of the above resultsYguardianThe two researchersWith:

  1. Working to direct educational institutions to pay attention to critical thinkingscientificAndcapacityThe mentality of students in order to advance the educational and learning process.
  2. Holding training courses for teachers in educational institutions to raise their awareness of different thinking methods, including critical thinkingscientificHow to practice these thinking skills in teaching methods and various educational activities.
  3. Working to hold workshops to train students to practice thinking skillsscientificAndcapacitymentality by providing educational and guidance programs.
  4. Activating the role of female counselors in universities, especially in the field of seeking academic assistance.

YThe researcher suggeststhat What's coming?:

  1. Conduct further studies and research for the purpose of evaluating the level of...capacityMentality and thinkingscientificFor students of different academic levels.
  2. Conduct a study aimed at identifying the causes of difficulties in learning to thinkscientificAnd its prevalence in our society.

3. Conduct other studies on thecapacityMentality, but with other variables (personality types, psychological compatibility).

References

المصادر

احمد، فارح ,( 2016): درجة الذكاء الثلاثي الأبعاد( التحليلية, العملية, الإبداعية) لدى طلبة المرحلة الاعدادية، مجلة الجامعة الاسلامية للدراسات التربوية, غزة.

بركات، ابراهيم ,( 2011): اثر استخدام شبكات التفكير البصري في تدريس العلوم على التحصيل الدراسي وتنمية مهارات التفكير التأملي لدى طالبات الصف الثالث المتوسط بالمملكة العربية السعودية، (رسالة ماجستير منشورة), مجلة التربية العلمية, مجلد14, العدد1.

البكري, مفاز غسان جاسم, (2017): "فاعلية استراتيجية الامواج المتداخلة في تحصيل طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة الفيزياء والتفكير الاستدلالي لديهم", (رسالة ماجستير غير منشورة), كلية التربية الاساسية, جامعة بابل, العراق.

الحموي، منى ,( 2010): التحصيل الدراسي وعلاقته بمفهوم الذات (دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ الصف الخامس الحلقة الثانية من التعليم الاساسي في مدارس دمشق الرسمية )، (رسالة ماجستير غير منشورة), مجلة جامعة دمشق , سوريا.

الزبيدي، محمد علي ,( 2019): أثر استراتيجية ((SWOM في تنمية مهارات التفكير التأملي لدى طلاب الصف الثاني الثانوي في محافظة القنفذة، (رسالة ماجستير منشورة), مجلة ام القرى للعلوم التربوية والنفسية, مجلد 10, العدد2.

الزهيري، حيدر عبد الكريم محسن، (2017): مناهج البحث التربوي ،ط1،، مركز ديبونو لتعليم التفكير ، عمان، الاردن.الصمادي، محارب علي محمد ,( 2023): اثر استخدام استراتيجية التساؤل الذاتي في تدريس العلوم في تنمية مهارات التفكير التأملي لدى طالبات الصف السادس الأساسي، (رسالة ماجستير منشورة), مجلة مؤتة للدراسات الإنسانية والاجتماعية, العدد الاول, الاردن.

عبد الوهاب، فاطمة محمد ,( 2005): فاعلية استخدام بعض الاستراتيجيات ما وراء المعرفة في تحصيل الفيزياء وتنمية التفكير التأملي والاتجاه نحو استخدامها لدى طلاب الثامن الأزهري،(رسالة ماجستير منشورة), مجلة كلية التربية- جامعة عين الشمس ,مجلد 8, العدد 2, مصر.

عبد الامير ،محمد جاسم ،(2021) : اثر استعمال ثلاثة نماذج قي استراتيجيات في التقويم البديل لطلبة قسم علوم الحياة ،مجلة العلوم الاساسية ، جامعة واسط . chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.iasj.net/iasj/download/6988c976a7536e1a.

عبد الامير ، محمد جاسم ونكتل جميل يونس ،(2021) : اثر استراتيجية التعلم المستند الى الدماغ في تحصيل تلاميذ الصف الخامس الابتدائي في مادة العلوم ، مجلة لاراك للعلوم الاجتماعية والانسانية ، المجلد 3، العدد42. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.iasj.net/iasj/download/23d1e77992f272c3

علوان، مصعب محمد شعبان ,( 2009): تجهيز المعلومات وعلاقتها بالقدرة على حل المشكلات لدى طلبة المرحلة الثانوية، (رسالة ماجستير غير منشورة), الجامعة الاسلامية, غزة.

العيسوي، عبد الرحمن ,( 2006): سيكولوجية المراهق المسلم المعاصر، ط1، دار الوثائق للنشر، الكويت.

محمد, سليمان خضر,(1993): التفكير التأملي طريقة للتربية,ط1, دار النهضة العربية للطباعة والنشر, القاهرة, مصر.

المرشد، يوسف بن عقلا و صالح محمد صالح، ( 2015 ): مستويات التفكير التأملي لدى طلاب الجامعة الجوف, دراسة نمائية ,( رسالة ماجستير منشورة) , مجلة كلية التربية بأسيوط، مجلد 31,العدد2,مصر.

موسى, فاروق عبد الفتاح, (1981): علم النفس التربوي , ط1, دار الثقافة للطباعة والنشر, القاهرة, مصر.

-Costa&Kallick.(2002): Discoering Exploring Habits of Mind ASCD , Alexandria USA.

. Petter ,B .F.(2003). Fitness of mind ,publishing company ,New York.

. Ebel.R .L. (1972) : Essentials of education measurement euglewood chiffs prentice , Hill, new,jersey.

Downloads

Published

2025-03-29

How to Cite

HAZIM JASIM SHAHEB , L. D. ., & Muhamad jasim eabd alamir , P. D. . (2025). The Level of Scientific Thinking and Mental Capacity and Their Relationship to Cognitive Achievement Among Students of the Biology Department, College of Education for Pure Sciences, in Chemistry. Lark, 17(1/Pt1), 994-978. https://doi.org/10.31185/lark.3946