Strategies of Rejection in "One Thousand and One Nights": A Pragmatic Historical Study

Authors

  • Asst. Lect. Saad Swadi Ayyez مديرية تربية واسط , Directorate General of Wasit Education
  • Prof. Dr. Mahdi Moqadasi Nia University of Qom, Faculty of Literature and Humanities, Department of Arabic Language and Literature , جامعة قم کلية الآداب/ قسم اللغة العربية وآدابها
  • Prof. Dr. Hossein Taktabar Firouzjai University of Qom, Faculty of Literature and Humanities, Department of Arabic Language and Literature , جامعة قم کلية الآداب/ قسم اللغة العربية وآدابها

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.3882

Keywords:

Speech act; request; historical pragmatics; One Thousand and One Nights

Abstract

 

Request is considered one of the directive speech acts that are frequently used in our daily life and at the same time, it is considered one of the face-threatening acts. The speakers of any language have special strategies for performing the request speech act on the one hand and ways to prevent threatening the Hearer's face on the other hand. This study, which is considered one of the historical pragmatic studies, attempts to uncover the request strategies and the internal and external modifiers used by the characters in the third volume of the book One Thousand and One Nights. In this research, which is based on a descriptive analytical approach, the researchers chose the Trosborg model (1995) to classify the request strategies and Alcón et al. (2005) to classify the internal and external modifiers. Regarding the request strategies, the imperative is the most commonly used strategy among the direct request strategies, as it is employed in speech by all three categories of speakers, but when used by speakers of lower status (compared to the listeners) it is preceded by prefixes such as oaths and polite verbs. Regarding the indirect method or hints, it is also one of the most commonly used strategies by all three categories. The hints include proverbs, interrogative sentences and declarative sentences. Regarding the internal modifying tools, the most commonly used tools are prefixes that include oaths and polite verbs, followed by hedging and understatements tools. As for external modifiers, grounders are the most commonly used, followed by the phrase “please” and the promise of a reward.

References

المصادر

ابن فارس القزویني الرازي، أحمد. (1997). الصاحبي في فقه اللغة العربية ومسائلها وسنن العرب في کلامها. بیروت: محمد علي بیضون.

ابن هشام، عبدالله بن یوسف. (1985). مغني اللبیب عن کتب الأعاریب. (حققه: د. مازن المبارک / محمد علي حمد الله). دمشق: دار الفکر.

ابن یعیش، أبي البقاء. (2001). شرح المفصل للزمخشري. (قدم له الدکتور إیمیل بدیع یعقوب). بیروت: دار الکتب العلمية.

أخدوش، الحسين. (2016). « نظرية أفعال اللغة عند الفيلسوف أوستين، أسسها وحدودها الفلسفية »، بحث محكم، مؤمنون بلا حدود للدّراسات والأبحاث.

ألف لیلة ولیلة. (2022). المملکة المتحدة: مؤسسة هنداوي.

الأوسي، قیس اسماعیل. (1988). أسالیب الطلب عند النحویین والبلاغیین. بغداد: وزارة التعلیم العالي والبحث العلمي.

الباهي، حسان. (2016). فلسفة الفعل؛ اقتران العقل النظري بالعقل العملي. الدار البیضاء: أفریقیا الشرق.

الزمخشري، محمود بن عمر. (1987). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل وعیون الأقاویل في وجوه التأویل. (ضبطه وصححه ورتبه: مصطفی حسین أحمد). بیروت: دار الکتاب العربي.

الفتاح، محمد حسن أحمد. (2024). استراتیجیات الطلب باللغة الإنجلیزية واللهجة الیمنية: دراسة تحلیلية مقارنة. مجلة الأندلس للعلوم الإنسانية والاجتماعية 87 (11). ص 267 ـ 296.

الكرازي، وناسة.(2017/2018). أفعال الكلام في أحاديث الرسول-صلى الله عليه وسلم. دراسة تداولية في موطأ الإمام مالك. أطروحة دكتوراه، جامعة الحاج لخضر، باتنة1، الجزائر.

کاظم، نور حیدر والبدري أحمد عبدالله. (2021). الأفعال الکلامية غیر المباشرة عند علم الدین السخاوي. مجلة لارك للفلسفة واللسانیات والعلوم الاجتماعية 2 (41). ص 363 ـ 380 لارك، .https://doi.org/10.31185/lark.vo12.lss49.2962

المرادي، حسن بن قاسم بن عبدالله. (1992). الجنی الداني في حروف المعاني. بیروت: دار الکتب العلمية.

ملوك، عبدالقادر. (2021). نظرية الأفعال الکلامية: دراسة عن الفعل الکلامي باعتباره مدخلا من مداخل فلسفة الفعل. دورية نماء لعلوم الوحي والدراسات الإنسانية 12. ص 79 ـ 100.

Alcón, E. )2005(. Does instruction work for learning pragmatics in the EFL context? System 33(3): 417–435.

Al-Natour, M., & Bakkar, A. B. (2024). The Misunderstanding of Jordanian Requests by the Non-Arab Students at the Northern Private Universities of Jordan: A Conceptual Paper. International Journal of Linguistics, Literature and Translation, 7(3), 111-117.‏

AlOtaibi, D., AlQenaie, S., & Park, S. (2024). Request: A Kuwaiti Cultural Study of Speech Act Realization Patterns (KCSSARP). Journal of Cognitive Science, 25(2).‏

Austin, J.L. )1962(. How to Do Things with Words. Oxford: Oxford University Press.‏

Blum-Kulka, S., & Olshtain, E. (1984). Requests and apologies: A cross-cultural study of speech act realization patterns (CCSARP). Applied linguistics, 5(3), 196-213.‏

Brown, P. & Levinson, S. )1987(. Politeness: Some Universals in Language Use. Cambridge: CUP.

Brown, P. and Levinson, S. (1987). Politeness: Some Universals in Language Use. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Ellis, R. (1994). The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press.

Goldman, A. I. (2015). Theory of human action. Princeton University Press.

Grice, H.P. 1975. “Logic and conversation.” In Syntax and Semantics 3: Speech Acts, P. Cole and J.L. Morgan (eds), 41–58. New York: Academic Press.

Jucker, A. H. (2015). Pragmatics of fiction: Literary uses of uh and um. Journal of Pragmatics, 86, 63-67.‏

Levelt, W.J.M. (1989). Speaking: From Intention to Articulation. Cambridge, MA: MIT Press.

LoCastro, V. )2003(. An Introduction to Pragmatics: Social Action for Language Teachers. Ann Arbor MI: University of Michigan Press.

Safont, M.P. (2008). The speech act of requesting. In Learning how to Request in an Instructed Language Learning Context, E. Alcón (ed.), 41–90. Bern: Peter Lang.

Salmon, Vivian. (1987). “Sentence structures in colloquial Shakespearian English” in Vivian Salmon & Edwina Burness, (Eds) A Reader in the Language of Shakespearean. (Pp, 265 – 300) Amsterdam: John Benjamins.

Searle, J.R. (1969). Speech Acts: An Essay in the Philosophy of Language. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Shulman Ahouva. (2001). Imperative and Second Person Indicative Forms in Biblical Hebrew Prose. Hebrew Studies 42: 271-287.

Sweeney, E., & Hua, Z. (2015). Discourse completion tasks. Research methods in intercultural communication: A practical guide, 212-222.

Taavitsainen, I., & Jucker, A. H. (2007). Speech act verbs and speech acts in the history of English. TOPICS IN ENGLISH LINGUISTICS, 52, 107.‏

Trosborg, A. )1995(. Interlanguage Pragmatics. Requests, Complaints and Apologies. Berlin: Mouton de Gruyter.

Аксютіна, Т. В. (2016). “NEGATIVE POLITENESS” STRATEGIES IN THE ENGLISH VERBAL DISCOURSE. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Германістика та міжкультурна комунікація», (4), 51-55.‏

Downloads

Published

2025-03-29

How to Cite

Saad Swadi Ayyez, A. L., Mahdi Moqadasi Nia, P. D. ., & Hossein Taktabar Firouzjai, P. D. . (2025). Strategies of Rejection in "One Thousand and One Nights": A Pragmatic Historical Study. Lark, 17(1/Pt1), 144-118. https://doi.org/10.31185/lark.3882