THE Metonymy and Its effect in Refinement the speech Media person And Increase his strength Achievement
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.3799Abstract
Every society has its own culture From which his identity is formed Which makes it distinct from other societies, What is permissible in one society may be prohibited in another, Indecent expressions are socially prohibited in Arab society, It may not be prohibited in Western societies, Therefore, metonymy represents an effective solution for members of conservative Islamic societies, to avoid mentioning those words that are not socially acceptable to use. The creator of the speech must be familiar with rhetorical methods, Especially the style of metonymy, To produce a polite speech out of everything that makes it a rude speech, To be more influential to his listeners, speech that includes words that conflict with societal culture not be influential, It may be unacceptable to hear, This makes it a speech that lacks the ability to influence, Thus, the speech does not achieve its goals which the creator of the speech seeks to achieve, This study came to demonstrate the effect of metonymy in refining the discourse in general and the media in particular, and make it appropriate for the communities to which the creator of the speech belongs, in addition to increasing his achievement power, which is represented by the power of influencing those being addressed.
References
ابن فارس: 1979م: معجم مقاييس اللغة: أبو الحسين أحمد بن فارس بن زكرياء القزويني الرازي (ت ٣٩٥هـ)، (د. ط)، تح: عبد السلام محمد هارون، دار الفكر، سوريا.
ابن قتيبة (١٣٩٧ه): غريب الحديث: أبو محمد عبد الله بن مسلم الدينوري (ت ٢٧٦هـ)، المحقق: د. عبد الله الجبوري، الناشر: مطبعة العاني، الطبعة الأولى، بغداد – العراق ـ
بن حمدون (١٤١٧ ه): التذكرة الحمدونية: محمد بن الحسن بن محمد بن علي ، أبو المعالي، بهاء الدين البغدادي (ت ٥٦٢هـ)، دار صادر، الطبعة: الأولى، بيروت - لبنان.
الأسديّ (2024م) المرجعيات الثقافيّة ومعالجاتها الدراميّة في النصّ المسرحيّ العراقيّ -مسرحيّة الصرير أنموذجاً: د. محمد علي إبراهيم، المديرية العامة لتربية محافظة واسط، مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعيّة/ مجلة علمية فصلية محكمة تصدر عن كلية الآداب/ جامعة واسط، المجلد: 16، العدد: 3، في 1/ 7/ 2024م. DOI: https://doi.org/10.31185/lark.3532
الثعالبي (1998م): الكناية والتعريض: أبو منصور عبد الملك بن محمد، تحقيق عائشة فريد، دار قباء.
الثعالبيّ (2000م): فقه اللغة واسرار العربية: لأبي منصور عبدالملك بن محمّد بن إسماعيل (430ه)، ضبطه وعلق حواشيه: الدكتور ياسين الايوبي، المكتبة العصرية، الطبعة الثانية، صيدا بيروت – لبنان.
الثعلبي (٢٠١٥ م): الكشف والبيان عن تفسير القرآن: أبو إسحاق أحمد بن إبراهيم (ت ٤٢٧ هـ)، تحقيق: عدد من الباحثين ، الناشر: دار التفسير، الطبعة الأولى، جدة - المملكة العربية السعودية،.
الجرجانيّ (2003م): كنايات الأدباء وإشارات البلغاء: للقاضي ابي العباس أحمد بن محمّد (482ه)، تح: د. محمود شاكر القطّان، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة – مصر.
حمودة (د.ت): دراسة المعنى عند الأصوليين: طاهر سليمان ، الدار الجامعية، د.ط، الإسكندرية- مصر.
الخولي (1982م): معجم علم اللغة النظريّ: محمد علي ، مكتبة لبنان، الطبعة الأولى، بيروت- لبنان.
الزمخشري (١٩٨٧ م): الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التأويل: محمود بن عمر بن أحمد [ت ٥٣٨ هـ] ضبطه وصححه ورتّبه: مصطفى حسين أحمد، دار الريان للتراث بالقاهرة - دار الكتاب العربي، الطبعة الثالثة، بيروت _ لبنان.
السبكي: (٢٠٠٣ م): عروس الأفراح في شرح تلخيص المفتاح: أحمد بن علي بن عبد الكافي، أبو حامد، بهاء الدين (ت ٧٧٣ هـ)، المحقق: الدكتور عبد الحميد هنداوي، المكتبة العصرية للطباعة والنشر، الطبعة: الأولى، بيروت – لبنان.
صافي (١٩٩٥ م): الجدول في إعراب القرآن وصرفه وبيانه، مع فوائد نحوية هامة: محمود صافي، الناشر: دار الرشيد، دمشق - مؤسسة الإيمان، الطبعة الثالثة، بيروت - لبنان.
الطبري: 2001م: جامع البيان عن تأويل آي القرآن: أبو جعفر محمد بن جرير (٣١٠هـ)، تح: د عبد الله بن عبد المحسن التركي، ط1، دار هجر للطباعة والنشر والتوزيع والإعلان، مصر.
الطِّيبيّ: 2013م: فتوح الغيب في الكشف عن قناع الريب، وهو حاشية الطِّيبيّ على الكشاف: للإمام شرف الدين الحسين بن عبدالله (ت743هـ)، مجموعة من المحققين بإشراف د. محمد عبدالرحيم، ط1، جائزة دبي الدولية للقرآن الكريم، وحدة البحوث والدراسات، دبي- الامارات.
عبد التواب (1999م): فصول في فقه العربية، رمضان عبد التواب، الطبعة السادسة، مكتبة الخانجي، القاهرة – مصر.
عبدالسادة وحُسين (2024م): خِطَابُ الإمامِ الحُسَينِ (عليه السلام) في مَسيرةِ عاشوراء بَينَ الإقناعِ وإلقاءِ الحُجة، الباحثة: نور نجم عبدالسادة / كلية الإمام الكاظم (ع)/ أقسام واسط ،و أ.م.د. عقيل كريم حسين/ كلية الإمام الكاظم (ع)/ أقسام واسط، مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعيّة/ مجلة علمية فصلية محكمة تصدر عن كلية الآداب/ جامعة واسط، المجلد: 16، العدد: 3 ج: 2، في 1/ 7/ 2024م.
العُموش (2008م): الخطاب القرآنيّ دراسة في العلاقة بين النصّ والسياق: د. خلود العموش، عالم الكتب الحديث، الطبعة الأولى، أربد – الأردُن.
القرطبيّ: 1964م: الجامع لأحكام القرآن: لأبي عبد الله محمد بن أحمد الأنصاري (671هـ)، تح: أحمد البردوني، وإبراهيم أطفيش، ط2، دار الكتب المصرية – القاهرة- مصر.
القطيطي (2015م): المحظور اللغوي بين اللامساس والتلطف في التعبير: بدر سالم جميل، مجلة كلية الآداب، جامعة بهنا، سلطنة عُمان.
الماورديّ: د.ت: النكت والعيون: أبو الحسن علي بن محمد بن محمد بن حبيب البصري البغدادي (٤٥٠هـ)، تح: السيد ابن عبد المقصود بن عبد الرحيم، (د.ط)، دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان.
المرهج (2024م): المسؤولية الاجتماعية للاذاعات العراقية في ترسيخ القيم الاجتماعية / دراسة تحليلية لاذاعة الرابعة fm على الفيس بوك: م.م الحسين سعيد عبد الهادي، جامعة منوبة، مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعيّة/ مجلة علمية فصلية محكمة تصدر عن كلية الآداب/ جامعة واسط، المجلد: 16، العدد: 2 ج: 2، في 1/ 4/ 2024م.
ناظر الجيش (١٤٢٨ هـ): شرح التسهيل المسمى «تمهيد القواعد بشرح تسهيل الفوائد»: محمد بن يوسف بن أحمد، محب الدين الحلبي ثم المصري، المعروف بناظر الجيش (ت ٧٧٨ هـ)، دراسة وتحقيق: أ. د. علي محمد فاخر وآخرون، دار السلام للطباعة والنشر والتوزيع والترجمة، الطبعة: الأولى، القاهرة - جمهورية مصر العربية.
الهاشمي: (د.ت): جواهر البلاغة في المعاني والبيان والبديع: أحمد بن إبراهيم بن مصطفى (ت ١٣٦٢هـ) ضبط وتدقيق وتوثيق: د. يوسف الصميلي، المكتبة العصرية، بيروت- لبنان.
وافي (1983م): اللغة والمجتمع: علي عبد الواحد، شركات مكتبات عكاظ، الطبعة الرابعة، المملكة العربیة السعودیة.
• Ibn Faris: 1979 AD: Dictionary of Language Standards: Abu al-Husayn Ahmad ibn Faris ibn Zakariya al-Qazwini al-Razi (d. 395 AH), (no date printed), edited by: Abdul Salam Muhammad Harun, Dar al-Fikr, Syria
• Ibn Qutaybah (1397 AH): Gharib al-Hadith: Abu Muhammad Abdullah bin Muslim al-Dinuri (d. 276 AH), Investigator: Dr. Abdullah al-Jubouri, Publisher: Al-Ani Press, First Edition, Baghdad - Iraq -
• Ibn Hamdun (1417 AH): Al-Tadhkira al-Hamduniyya: Muhammad bin al-Hasan bin Muhammad bin Ali, Abu al-Ma'ali, Baha al-Din al-Baghdadi (d. 562 AH), Dar Sadir, First Edition, Beirut - Lebanon.
• Al-Asadi (2024 AD) Cultural references and their dramatic treatments in the Iraqi theatrical text - the play Al-Sarir as an example: Dr. Muhammad Ali Ibrahim, General Directorate of Education of Wasit Governorate, Lark Journal of Philosophy, Linguistics and Social Sciences/a peer-reviewed quarterly scientific journal issued by the College of Arts/Wasit University, Volume: 16, Issue: 3, on 7/1/2024 AD. DOI: https://doi.org/10.31185/lark.3532
• Al-Tha'alibi (1998 AD): Al-Kinaya and Al-Ta'reed: Abu Mansur Abdul Malik bin Muhammad, Investigation by Aisha Farid, Dar Quba.
• Al-Tha'alibi (2000 AD): Fiqh al-Lughah wa Asrar al-Arabiyya: by Abu Mansur Abdul Malik bin Muhammad bin Ismail (430 AH), Edited and annotated by: Dr. Yassin al-Ayyubi, Al-Maktaba al-Asriya, Second Edition, Sidon Beirut - Lebanon.
• Al-Tha'labi (2015 AD): Al-Kashf and Al-Bayan on the Interpretation of the Qur'an: Abu Ishaq Ahmad bin Ibrahim (d. 427 AH), Investigation: A number of researchers, Publisher: Dar Al-Tafsir, First Edition, Jeddah - Kingdom of Saudi Arabia.
• Al-Jurjani (2003 AD): Metaphors of the Literati and Signs of the Eloquent: by Judge Abu Al-Abbas Ahmad bin Muhammad (482 AH), Edited by: Dr. Mahmoud Shaker Al-Qattan, Egyptian General Book Authority, Cairo - Egypt.
• Hamouda (n.d.): Study of Meaning According to the Fundamentalists: Taher Suleiman, University House, n.d., Alexandria - Egypt.
• Al-Khawli (1982 AD): Dictionary of Theoretical Linguistics: Muhammad Ali, Lebanon Library, First Edition, Beirut - Lebanon.
• Al-Zamakhshari (1987 AD): Al-Kashaf 'an Haqa'iq Ghawamid Al-Tanzil wa-Uyun Al-Aqawil fi Wujooh Al-Ta'wil: Mahmoud bin Omar bin Ahmed [d. 538 AH] Edited, corrected and arranged by: Mustafa Hussein Ahmed, Dar Al-Rayyan for Heritage in Cairo - Dar Al-Kitab Al-Arabi, third edition, Beirut - Lebanon.
• Al-Subki: (2003 AD): A Bride of Joys in Explaining the Summary of Al-Miftah: Ahmed bin Ali bin Abdul Kafi, Abu Hamid, Baha Al-Din (d. 773 AH), Investigator: Dr. Abdul Hamid Handawi, Al-Maktaba Al-Asriya for Printing and Publishing, Edition: First, Beirut - Lebanon.
• Safi (1995 AD): Al-Jadwal fi I'rab Al-Quran, Morphology and Explanation, with Important Grammatical Benefits: Mahmoud Safi, Publisher: Dar Al-Rashid, Damascus - Al-Iman Foundation, third edition, Beirut - Lebanon.
• Al-Tabari: 2001: Jami' al-Bayan 'an Ta'wil Ayat al-Qur'an: Abu Ja'far Muhammad ibn Jarir (310 AH), edited by: Dr. Abdullah ibn Abdul Mohsen al-Turki, 1st ed., Dar Hijr for Printing, Publishing, Distribution and Advertising, Egypt.
• Al-Tayyibi: 2013: Futuhat al-Ghaib fi al-Kashf 'an Qana' al-Rib, which is Al-Tayyibi's commentary on Al-Kashaf: by Imam Sharaf al-Din al-Husayn ibn Abdullah (d. 743 AH), a group of researchers supervised by Dr. Muhammad Abdul Rahim, 1st ed., Dubai International Holy Quran Award, Research and Studies Unit, Dubai - UAE.
• Abdul Tawab (1999): Chapters in Arabic Jurisprudence, Ramadan Abdul Tawab, 6th edition, Al-Khanji Library, Cairo - Egypt.
• Abdul-Sada and Hussein (2024 AD): The speech of Imam Hussein (peace be upon him) on the Ashura procession between persuasion and presenting the argument, researcher: Nour Najm Abdul-Sada / Imam Al-Kadhim College (peace be upon him) / departments of Wasit, and A.M.D. Aqeel Karim Hussein/ Imam al-Kadhim College (peace be upon him)/ Wasit Departments, Lark Journal of Philosophy, Linguistics, and Social Sciences/ a peer-reviewed quarterly scientific journal issued by the College of Arts/ Wasit University, Volume: 16, Issue: 3, Part: 2, on 7/1/2024 AD.
• Al-Amoush (2008): The Qur'anic Discourse: A Study of the Relationship between Text and Context: Dr. Khulud Al-Amoush, The Modern World of Books, First Edition, Irbid - Jordan.
• Al-Qurtubi: 1964 AD: The Compendium of the Rulings of the Qur’an: by Abu Abdullah Muhammad bin Ahmad Al-Ansari (671 AH), edited by: Ahmad Al-Bardouni, and Ibrahim Atfeesh, 2nd ed., Dar Al-Kutub Al-Masryia - Cairo - Egypt.
• Al-Qatiti (2015 AD): The Linguistic Prohibition between Intangibility and Euphemism in Expression: Badr Salem Jameel, Journal of the Faculty of Arts, Bahna University, Sultanate of Oman.
• Al-Mawardi: n.d.: Jokes and Eyes: Abu Al-Hasan Ali bin Muhammad bin Muhammad bin Habib Al-Basri Al-Baghdadi (450 AH), edited by: Al-Sayyid bin Abdul-Maqsoud bin Abdul-Rahim, (n.d.), Dar Al-Kutub Al-Ilmiyyah - Beirut / Lebanon.
• Al-Marhej (2024 AD): The social responsibility of Iraqi radio stations in consolidating social values / an analytical study of Al-Faba FM Radio on Facebook: M. M. Al-Hussein Saeed Abdel Hadi, Manouba University, Lark Journal of Philosophy, Linguistics and Social Sciences / a peer-reviewed quarterly scientific journal issued by the College of Arts / University of Wasit, Volume: 16, Issue: 2, Part: 2, on 4/1/2024 AD.
• Nazir Al-Jaysh (1428 AH): Explanation of the Facilitation called “Tamheed Al-Qawa’id bi Sharh Tasheel Al-Fawa’id”: Muhammad bin Yusuf bin Ahmad, Muhibb Al-Din Al-Halabi then Al-Masry, known as Nazir Al-Jaysh (d. 778 AH), study and investigation: Prof. Dr. Ali Muhammad Fakher and others, Dar Al-Salam for Printing, Publishing, Distribution and Translation, Edition: First, Cairo - Arab Republic of Egypt.
• Al-Hashemi: (n.d.): Jewels of Eloquence in Meanings, Rhetoric and Poetics: Ahmad bin Ibrahim bin Mustafa (d. 1362 AH), edited, verified and documented by: Dr. Yusuf Al-Sumaili, Al-Asriya Library, Beirut - Lebanon.
• Wafi (1983 AD): Language and Society: Ali Abdul Wahid, Okaz Libraries Companies, Fourth Edition, Kingdom of Saudi Arabia..
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 أ.م.د. عقيل كريم حسين

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.