Onling Shopping and its implications on Increasing consumerism in the Iraq Society study in Mosul City
شش
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.3718Keywords:
shopping , increasing consumerism ,advertising, websites. .Abstract
The importance of the research lies in knowing the impact of electronic shopping in increasing consumerism in Iraqi society in general and the city of Mosul in particular the research objectives include:
- Identify the advantages of online shopping that affect the increase in Consumerism.
- Knowing the most important factors that increase consumerism.
- Knowing the effect of promotional methods and advertisements in increasing consumerism.
The researcher used the social survey method and used tools Represented by (questionnaire and observation from). The research sample was A random, intentional study consisting of (200) respondents in the city of Mosul. The data was processed statistically and the researcher arrived at a set of results, including:
- One of the most important factors that increases consumerism is the individuals access to social status.
- The delivery service contributed to online shopping and increased consumerism.
- Attractive promotions and advertisements have increased shopping and consumerism.
Reducing time and effort in online shopping increases consumerism.
References
مراجع
أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم الانصاري. (بلا تاريخ). لسان العرب (الإصدار الجزء السابع). موقع اسلام ويب: المكتبة الاسلامية، النسخة العربية.
احسان محمد الحسن، عبد الحسين زيني. (1981). الاحصاء الاجتماعي. مديرية دار الكتب للطباعة والنشر، جامعة الموصل.
أحمد وحمادة المحرزي ، فوزي. (بلا تاريخ). برنامج مهارات التسويق والبيع، التسويق عبر الانترنت، المستوى الرابع، فصل دراسي ثاني كود (286). كلية التجارة، التعليم المفتوح، صفحة 12.
آمنة محمد عبد الباقر القندوز. (2017). اتجاهات الشباب الليبي نحو التسوق عبر الانترنت. (السنة الثانية، المحرر) مجلة كلية الفنون والإعلام، العدد الرابع، صفحة 236.
بولقرون وصيفور نصيحة ، سليم. (2015). التسويق الالكتروني للخدمة والعلاقات العامة. الجزائر: رسالة ماجستير، قسم الاجتماع، كلية العلوم الانسانية والاجتماعية، جامعة محمد الصديق بن يحي، جيجل.
تهاني محمد عبد الرحمن فقيه. (2013). التسوق الالكتروني واثره في اتجاهات الاسرة الاستهلاكية في عصر المعلوماتية. السعودية: رسالة ماجستير، قسم السكن وإدارة المنزل، كلية الفنون والتصميم الداخلي.
خلود ووجدان أمين عيسى ، عدنان توفيق. (2022). الدوافع الاجتماعية والسيكولوجية المؤثرة على النزعة الاستهلاكية للموضة السريعة لدى المرأة السعودية. المجلة الدولية للعلوم الإنسانية والاجتماعية، 30، صفحة 57.
سعيد و فائز حسن العجب ، احمد محمد حمد النيل. (2020). واقع وتحديات التسويق الالكتروني: دراسة تطبيقية على اعضاء هيئة التدريس بجامعة الجوف. كلية الادارة والاقتصاد، 26، صفحة 213.
شبيلة وصفاء غيلاني ، بجادي. (2015). التسويق الالكتروني الخدمي. رسالة ماجستير، قسم علوم الاعلام، كلية العلوم الانسانية والاجتماعية، جامعة قاصدي مرباح ورقلة.
عاكف يوسف الزيادات. (2019). العوامل المؤثرة على التسوق الالكتروني في الاردن. المجلة العربية للنشر العلمي، العدد الحادي عشر، صفحة 123.
عبدالله عودة الغبين. (تاريخ الزيارة 19/10/2023, www.alarabiya). النزعة الاستهلاكية بين الاقتصاد والثقافة، العربية . تم الاسترداد من www.alarabiya.
فاطمة بالمعمر. (2016). اسلوب الحياة وتأثيره على ثقافة الاستهلاك عند الشباب. (1، المحرر) مجلة الحوار الثقافي، 5، صفحة 9.
كوحل وحفري رانيا ، ام هاني. (2021). دور التسويق الالكتروني في تغيير سلوك المستهلك في ظل جائحة كورونا. الجزائر: رسالة ماجستير، قسم الاعلام والاتصال، كلية العلوم الانسانية والاجتماعية، جامعة محمد خيضر، بسكرة.
ليندة العابد. (2022). صناعة النزعة الاستهلاكية في المجتمع من الاستهلاك الضروري إلى الاستهلاك الرفاهي (الإصدار 2، المجلد 5). الجزائر: المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات.
محسن و مصطفى خضير عباس ، راشد علي. (بلا تاريخ). تحليل اثر التجارة الالكترونية على التنمية في بيئة البلدان العربية. مجلة دنانير، 22، صفحة 58.
منى السيد حافظ عبد الرحمن. (2012). الابعاد الثقافية في دراسة الاستهلاك مع إشارة خاصة للدراسات العربية رؤية سوسيولوجية واستشرافه مستقبلية. حوليات آداب عين شمس، 40، صفحة 325.
مي عباس. (تاريخ الزيارة 28/11/2023, www.albayan.co.uk). غزو ثقافة الاستهلاك والعبث بالأسرة. تم الاسترداد من www.albayan.co.uk.
نجود سجدي. (www.independentarabia). النزعة الاستهلاكية للشباب توقعهم في ديون التقنية المالية. تم الاسترداد من www.independentarabia.
هدى وزينة عبد الخالق ، (2023 ) ، مصداقية اعلانات صفحات المتاجر الالكترونية ورضا المستهلك - دراسة ميدانية: مجلة لارك ، المجلد 1 ، العدد 48 ، ، العراق . ISSN: 1999-5601 (Print) 2663-5836 (online) ، Lark Journal
DOI: https://doi.org/10.31185/
References
Abu Al-Fadl Jamal Al-Din Muhammad bin Makram Al-Ansari. (no date). Lisan Al-Arab (Part Seven Edition). Islam Web: Islamic Library, Arabic version.
Ihsan Muhammad Al-Hassan, Abdul Hussein Zaini. (1981). Social statistics. Directorate of Dar Al-Kutub for Printing and Publishing, University of Mosul.
Ahmed, Hamada Al Mahrezi, Fawzi. (no date). Marketing and Selling Skills Program, Internet Marketing, Fourth Level, Second Semester, Code (286). College of Commerce, Open Education, page 12.
Amna Muhammad Abdul Baqir Al-Qanduz. (2017). Attitudes of Libyan youth towards online shopping. (Second year, editor) College of Arts and Media Journal, issue four, page 236.
Bulkarun and Sippor advice, Selim. (2015). E-marketing for service and public relations. Algeria: Master's thesis, Department of Sociology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Mohamed Siddiq Ben Yahia University, Jijel.
Congratulations to Muhammad Abdel Rahman Fakih. (2013). Electronic shopping and its impact on family consumer trends in the information age. Saudi Arabia: Master’s thesis, Department of Housing and Home Management, College of Arts and Interior Design.
Immortality and Wijdan Amin Issa, Adnan Tawfiq. (2022). Social and psychological motives affecting fast fashion consumerism among Saudi women. International Journal of Humanities and Social Sciences, 30, p. 57.
Saeed and Fayez Hassan Al-Ajab, Ahmed Mohamed Hamad Al-Nile. (2020). The reality and challenges of electronic marketing: an applied study on faculty members at Jouf University. College of Administration and Economics, 26, page 213.
Shabaila and Safaa Ghailani, Bajadi. (2015). Service e-marketing. Master's thesis, Department of Media Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kasdi-Merbah Ouargla.
Akef Youssef Al-Zayadat. (2019). Factors affecting online shopping in Jordan. Arab Journal for Scientific Publishing, issue eleven, page 123.
Abdullah Odeh Al-Ghabin. (Date of visit: 10/19/2023, www.alarabiya). Consumerism between economy and culture, Arabic. Retrieved from www.alarabiya.
Fatima Balammar. (2016). Lifestyle and its impact on youth consumption culture. (1, Editor) Cultural Dialogue Magazine, 5, page 9.
Kohl and Hafry Rania, Hani’s mother. (2021). The role of electronic marketing in changing consumer behavior in light of the Corona pandemic. Algeria: Master’s thesis, Department of Media and Communication, Faculty of Humanities and Social Sciences, Mohamed Khidir University, Biskra.
Linda Al-Abed. (2022). The Making of Consumerism in Society from Necessary Consumption to Luxury Consumption (Issue 2, Vol. 5). Algeria: Algerian Journal of Research and Studies.
Mohsen and Mustafa Khudair Abbas, Rashid Ali. (no date). Analysis of the impact of e-commerce on development in the environment of Arab countries. Dinar Magazine, 22, page 58.
Mona Al-Sayed Hafez Abdel Rahman. (2012). Cultural dimensions in the study of consumption, with special reference to Arab studies, a sociological vision and future outlook. Annals of Etiquette, Ain Shams, 40, page 325.
Mai Abbas. (Date of visit: 11/28/2023, www.albayan.co.uk). Invading the culture of consumption and tampering with the family. Retrieved from www.albayan.co.uk.
Nujoud Sajdi. (www.independentarabia). Consumerism of young people puts them in fintech debt. Retrieved from www.independentarabia.
Hoda and zeina Abdel Khaleq (2023) Credibility of customs,electronic store pages,and Reda Al- mustayak- afield study : Lark Magazine ,volume 1, issue 48 , DOI: https://doi.org/10.31185/ https://lark.uowasit.edu.iq
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 أ.م.د أميرة وحيد خطاب العلاف

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.