The Effectiveness of Educational Program depends on Science Fiction In Developing Reading Skills for Fifth Primary Pupils.
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss50.3080Keywords:
KeyWords:Effective- Program - depends Science- Fiction - Developing - Reading Skills.Abstract
The current paper aims at the following: Building an educational program depends on Science Fiction. Knowing the effectiveness of educational programs based on science fiction in Developing Reading Skills for Fifth Primary Pupils. To achieve the research aims, the researcher follows Descriptive procedures in establishing the program and the experimental method procedures. The researcher has prepared an educational program that includes educational aims in light of the reading subjects determined for the pupils of the fifth primary class and its teaching method, as well as appropriate strategies and accompanying activities, educational aids, and assessment tools. The researcher gets the validity of the researcher by showing his works to experts and raters. The researcher adopted an experimental design with partial control, which is the design of the two groups with a pre and post-test to identify the effectiveness of the educational program in the development of science fiction. The researcher chose a random way, section B to represent the controlled way and section A to represent the unexpected way. The research samples consisted of 64 primary pupils. The researcher makes a statistical equivalence between the pupils of the two groups in several variants and prepared a tool to measure the dependent variables tested for reading skills. The experiment lasted for a whole semester. The researcher used several statistical methods to analyze the findings of the study. After analyzing the results statistically, the researcher has got a set of conclusions and recommended a set of recommendations and suggestions.
References
مصادر
القرآن الكريم
أبو جلالة ، صبحي حمدان. استراتيجيات حديثة في تدريس العلوم ، مكتبة الفلاح للطباعة والنشر والتوزيع ، الكويت ، 2001م.
احمد , حامد شهاب , فاعلية مهارات القراءة السريعة لمادة المطالعة في الفهم القرائي , عند طلاب الصف الخامس العلمي , جامعة بابل – كلية التربية الاساسية , 2015 ,( رسالة غير منشورة)
الامام ، محمد مصطفى، وأنور عبد الرحمن وصباح حسين العجيلي. التقويم والقياس ، بغداد ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، جامعة بغداد، 1990م.
تعوينات, علي. القراءة تعاريف, وأنواع, ومعارف, الدار المنهجية للنشر والتوزيع، عمان-الاردن، 2009م.
الجبوري، حسين محمد جواد. طرائق تدريس اللغة العربية في ضوء معايير الجودة الشاملة، دار الرضوان, عمان- الأردن,2015م.
حمزة , أطياف مروان. تقديم القراءة الصامتة في تحصيل بعض المهارات اللغوية لتلامذة الصف الخامس الابتدائي , جامعة المستنصرية – كلية التربية الإساسية , 2014 ,( رسالة غير منشورة)
الحيلة، محمد محمود. التصميم التعليمي نظرية وممارسة، دار الميسرة للطباعة والنشر، عمان، الأردن ، 2008م.
الخيري ، سيرين مدحت . تكنولوجيا تعلم اللغة العربية . دار الراية للنشر والتوزيع ، الأردن - عمان ، 2013.
راشد, علي. تنمية الخيال العلمي وصناعة الإبداع لدى الأطفال, دار الفكر العربي, القاهرة – مصر , 2007م.
زاير ، سعد علي ، سماء تركي ، منير راشد ، عمار جبار. الموسوعة التعليمية المعاصرة ، مكتب نور الحسن ، بغداد ، 2013.
زاير، سعد علي ، وسماء تركي داخل المهارات اللغوية بين النظرية والتطبيق، الدار المنهجية للنشر والتوزيع، عمان-الاردن، 2016م.
زاير،سعد علي، وإيمان إسماعيل عايز. مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها, مؤسسة مصر مرتضى، بغداد ،2011 .
السكارنة, بلال خلف. تصميم البرامج التعليمية, دار المسيرة عمان – الأردن, 2011م.
سكر، شادي مجلي، تقويم البرامج التعليمية للناطقين بالعربية، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان – الاردن،2011
سيد, نيفين. الخيال العلمي مقدمة قصيرة, ترجمة نيفين عبد الرؤوف, مؤسسة هنداوي للتعليم والثقافة, مصر 2016م.
السيد،محمود احمد،الأداء اللغوي،الجمهورية السورية،دمشق،منشورات وزارة الثقافة،2005 .
صومان, أحمد إبراهيم, اللغة العربية وطرائق تدريسها لطلبة المرحلة الأساسية الأولى, دار كنوز المعرفة العامية للنشر والتوزيع, عمان, 2013م.
عبد الهادي, نبيل, وعبد العزيز أبو حشيش, وخالد عبد الكريم بسندي, مهارات اللغة والتفكير, ط2, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان, 2005م.
العزاوي, حسن علي فرحان, أثر طريقة ابن خلدون في التحصيل القرائي والأداء التعبيري لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي, جامعة بغداد, كلية التربية- ابن رشد,2001م (أطروحة دكتوراه غير منشورة).
العزاوي، نعمة رحيم. من قضايا تعليم اللغة العربية, مطبعة وزارة التربية، بغداد ،1988.
عطية، محسن علي. الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال، دار الفكر، عمان، الاردن، ٢٠٠٨م.
علام، صلاح الدين محمود. القياس والتقويم التربوي والنفسي، وأساسياته، وتطبيقاته، وتوجيهاته المعاصرة، دار الفكر العربي، القاهرة، مصر، 2000م.
عمار، سام, اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية. مؤسسة الرسالة للنشر والتوزيع، بيروت- لبنان, 2002م.
عودة، احمد سلمان ، وملكاوي، فتحي حسن. أساسيات البحث العلمي في التربية والعلوم الانسانية. مكتبة الكناني، أربد، الاردن، 1992م.
القيم ، كامل حسون . مناهج وأساليب كتابة البحث العلمي في الدراسات الإنسانية ، السيماء للتصاميم والطباعة ، بغداد ، 2007م .
كوافحة ، تيسير مفلح . صعوبات التعلم والخطة العلاجية المقترحة، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ـ الاردن , 2003م 0
مدكور, علي أحمد ، طرق تدريس اللغة العربية ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ،عمان،الأردن،2007 .
مدكور, علي أحمد. طرائق تدريس اللغة العربية, دار الميسرة للطباعة والنشر، عمان، الأردن ، 2010م.
مصطفى، عبدالله علي. مهارات اللغة العربية، ط4، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان-الأردن، 2014م.
نصر , مها سلامة , فاعلية استخدام إستراتيجيات التعلم المتمايز في تنمية مهارتي القراءة, والكتابة لدى تلاميذ الصف الثاني الابتدائي في مقرر اللغة العربية , الجامعة الأسلامية في غزة – كلية التربية, 2014 ,( رسالة غير منشورة)
الوائلي ، سعاد عبد الكريم عباس . طرائق تدريس الأدب والبلاغة والتعبير بين النظرية والتطبيق . دار الشروق للنشر والتوزيع ، الأردن - عمان ، 2004.
وصفي،رؤوف. الخيال العلمي يروض المستقبل ويبشر بالسيطرة عليه، مجلة المعرفة, العدد 134, الرياض, 2004م. (مقال منشور).
اليعقوبي، حيدر. التقويم والقياس في العلوم التربية والنفسية رؤية تطبيقية، دار الكفيل للطباعة والنشر، كربلاء المقدسة، 2013م.
Bloom –B .S، et al. Formative and Summative Evaluation of Student Learning ، New York ، Mcgrow، Hill، 1971.
Ebel، Robert، L. : Essentials of Educational Measurement ، New Jersey ، The McMillan، Co،1972.
Labuda & MichaeL .Creative reading for Gifted Learners for excellence . International Reading Association ,1974.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dr. Thabeit kamil hadi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.