Wahshi Between History and Symbol: The Semiotics of the Dramatic Character in the Play Al-Hussein Tha'iran

Authors

  • Reserch: Mushreq Shaban Madhloom Wasit University College of Basic Education

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.4658

Keywords:

Wahshi _ Symbol _Dramatic Character _ Al-Hussein Tha’iran

Abstract

concepts and terminology related to the research, as well as an applied dimension manifested in a semiotic analysis of the character "Wahshi" in the play Al-Hussein Tha’iran (Hussein as a Revolutionary) by Abd al-Rahman al-Sharqawi. The analysis focuses on the role and evolution of the narrative character, aiming to uncover the dimensions and significations of this character. The research seeks to identify the semiotic signs and symbols This study is grounded in a theoretical framework that relies on fundamental associated with "Wahshi," reveal the relationship between the character’s name, color, and behavior, and assess how these elements harmonize with the character’s role. Additionally, it examines how these significations are embodied through the character’s portrayal within the play. The study adopts a semiotic methodology, employing analytical and descriptive tools, and concludes with several key findings. Most notably, the selection of "Wahshi" as a character was neither arbitrary nor incidental; rather, the author deliberately chose a figure distinguished by a meticulously crafted name and color, endowing the character with specific traits intended to convey particular meanings. Furthermore, the interplay between theater and history positions the character as a medium for understanding the complexities of human psychology in confronting historical events.

References

القرآن الكريم :

• ابن منظور (1981)، لسان العرب، تحقيق: عبد الله علي الكبير، محمد أحمد، هاشم محمد الشاذلي، مادة (سوم) مج 3، ج 24 ، دار المعارف، القاهرة.

• بشير، فارس.(1952)، سر الزخرفة الإسلامية، مطبعة المعهد الفرنسي للأثار الشرقية، القاهرة.

• بنكراد، سعيد(د.ت)، السيميائيات مفاهيمها و تطبيقاتها ، منشورات الزمن ،مطبعة النجاح الجديدة، الدار البيضاء، المغرب.

• بوعزة، محمد .(2010)، تحليل النص السردي، تقنيات ومفاهيم، الجزائر، منشورات الاختلاف، ط1.

• ت. إس. إليوت، الشعر والشعراء، ترجمة سهير القلماوي، مكتبة الأنجلو.

• الحلواني ، عامر(2005)، في القراءة السيميائية، مطبعة التسفير الفني، تونس، ط1.

• الخطيب، علي عز الدين (2011)، الصورة البصرية في شعر العميان في الأندلس الأعمى التطيلي أنموذجاً. لارك. 4(2)،. https://doi.org/10.31185/lark.Vol1.Iss8.90264-39

• خليل، ابراهيم(2003)، النقد الادبي الحديث من المحاكاة الى التفكيك، دار المسيرة، الاردن، ط1.

• درابسة، محمود(2003)، مفاهيم في الشعرية، دراسات في النقد العربي القديم، مؤسسة حمادة، الاردن.

• الرازي، محمد بن أبي بكر.(1983) مختار الصحاح، دراسة الرسالة، الكويت.

• رستم، منى رزاق (2024)، الشخصية في رواية(خمسة اصوات) لغائب طعمة فرمان(1967)، لارك. https://doi.org/10.31185/lark.Vol4.Iss16.3818

• الزبيدي، محمد مرتضى(2001)، معجم تاج العروس، تحقيق: مجموعة من المحققين، دار الهداية، القاهرة.

• زعرب، صبيحة.(2006) جماليات السرد في الخطاب الروائي، الأردن، دار مجدلاوي، ط1.

• س. موريه(1986)، الشعر العربي الحديث، ترجمة: شفيع السيد، دار الفكر العربي، القاهرة.

• السعدي، عبد الرحمن(2009) ، تيسير الكريم الرحمان في تفسير كلام المنان، تحقيق عبد الرحمان بن ملا اللويحق، دار الإمام مالك، الجزائر، ط1

• سماعيلي، مريم،(2018)، قراءة سيميائية في مسرحية رجال إمارة الضاد بنعيسى البوحلي، رسالة ماجستير، كلية الآداب واللغات، جامعة العربي بن مهيدي، أم البواقي، الجزائر.

• الشرقاوي، عبد الرحمن ( 1969)، مسرحية الحسين ثائراً، ط مطابع روز اليوسف، القاهرة.

• صالح، ضاري مظهر.(2012)، دلالة اللون في القران والفكر الصوفي، دار الزمان للطباعة والنشر والتوزيع، ط1، دمشق.

• الصمد، واضح (1998)، ديوان النابغة الجعدي، ط1، دار صادر، بيروت، لبنان.

• الطبري، محمد بن جرير(1993)، تاريخ الامم والملوك، تحقيق: محمد أبو الفضل إبراهيم، بيروت، دار الكتب العلمية.

• عبد الفتاح الحموز، عبد الفتاح(2011)، سيميائية التواصل والتفاهم في التراث العربي القديم، دار جرير للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

• عمر، أحمد مختار.(1999) اللغة واللون، القاهرة، عالم الكتب للنشر والتوزيع، ط2 .

• عناني، محمد(1997)،المصطلحات الادبية الحديثة، الشركة المصرية للنشر،القاهرة، ط2.

• القاضي، عبد المنعم زكريا.(2009). البنية السردية في الرواية، دراسة في ثلاثية خيري شبلي (الأماني لأبي علي حسن) ط1، عين للدراسات والبحوث الإنسانية والاجتماعية للنشر والتوزيع، ط1.

• مرتاض، عبد الملك(2010)، نظرية النص الأدبي، دار هومه، الجزائر، ط 2.

• ميشال آريفيه وآخرون(1990)، السيميائية اصولها وقواعدها، تحقيق: رشيد بنمالك، منشورات الاختلاف، الجزائر.

Sources and references

. .The HOLY QURAN

Al-Khatib, Ali Ezz El-Din, (2011). The Visual Image in the Poetry of the Blind in Andalusia: The Blind Tudeli as a Model, Lark, 4(2), 39-64. https://doi.org/10.31185/lark.Vol1.Iss8.902

Rustam, M. R. (2024). Characterization in the novel Five Voices by Ghā’ib Tu‘ma Farmān (1967). LARK Journal for Philosophy, Linguistics and Social Sciences, *16*(4), Article 3818. https://doi.org/10.31185/lark.Vol4.Iss16.3818

• Al-Ḥalwānī, ʿĀmir. (2005). Fī al-Qirāʾa al-Sīmiyāʾiyya [On Semiotic Reading] (1st ed.). Tunis: Matbaʿat al-Tasfīr al-Fannī.

• Al-Ḥamūz, ʿAbd al-Fattāḥ. (2011). Sīmiyāʾiyyat al-Tawāṣul wa al-Tafāhum fī al-Turāth al-ʿArabī al-Qadīm [Semiotics of Communication and Understanding in Ancient Arabic Heritage]. Jordan: Dār Jarīr.

• Al-Qāḍī, ʿAbd al-Munʿim Zakariyyā. (2009). Al-Bunya al-Sardiyya fī al-Riwāya: Dirāsa fī Thulāthiyyat Khayrī Shiblī (Al-Amanī li-Abī ʿAlī Ḥasan) [Narrative Structure in the Novel: A Study of Khayrī Shiblī’s Trilogy (Al-Amanī li-Abī ʿAlī Ḥasan)] (1st ed.). Egypt: ʿAyn lil-Dirāsāt wa al-Buḥūth al-Insāniyya wa al-Ijtimāʿiyya.

• Al-Rāzī, Muḥammad ibn Abī Bakr. (1983). Mukhtār al-Ṣiḥāḥ [Selected Correct Usages]. Kuwait: Dār al-Risāla.

• Al-Saʿdī, ʿAbd al-Raḥmān. (2009). Taysīr al-Karīm al-Raḥmān fī Tafsīr Kalām al-Mannān [Facilitating the Most Merciful in Interpreting the Words of the Bestower]. Edited by ʿAbd al-Raḥmān ibn Mullā al-Luwayḥiq. Algeria: Dār al-Imām Mālik.

• Al-Ṣamad, Wāḍiḥ. (1998). Dīwān al-Nābigha al-Jaʿdī [The Diwan of al-Nābigha al-Jaʿdī] (1st ed.). Beirut: Dār Ṣādir.

• Al-Sharqāwī, ʿAbd al-Raḥmān. (1969). Masraḥiyyat al-Ḥusayn Thāʾiran [The Play Al-Hussein Tha’iran]. Cairo: Maṭābiʿ Rūz al-Yūsuf.

• Al-Ṭabarī, Muḥammad ibn Jarīr. (1993). Tārīkh al-Umam wa al-Mulūk [History of Nations and Kings]. Edited by Muḥammad Abū al-Faḍl Ibrāhīm. Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyya.

• Al-Zabīdī, Muḥammad Murtaḍā. (2001). Tāj al-ʿArūs [The Bride’s Crown]. Edited by a group of researchers. Cairo: Dār al-Hidāya.

• ʿAnānī, Muḥammad. (1997). Al-Muṣṭalaḥāt al-Adabiyya al-Ḥadītha [Modern Literary Terms] (2nd ed.). Cairo: Al-Sharika al-Miṣriyya lil-Nashr.

• Arrivé, Michel, et al. (1990). Al-Sīmiyāʾiyya: Uṣūluhā wa Qawāʿiduhā [Semiotics: Origins and Rules]. Edited by Rashīd Binmālik. Algeria: Manshūrāt al-Ikhtilāf.

• Bashīr, Fāris. (1952). Sirr al-Zakhrafa al-Islāmiyya [The Secret of Islamic Decoration]. Cairo: Matbaʿat al-Maʿhad al-Faransī lil-Āthār al-Sharqiyya.

• Benkrad, Saʿīd. (n.d.). Al-Sīmiyāʾiyyāt: Mafāhīmuhā wa Taṭbīqātuhā [Semiotics: Concepts and Applications]. Casablanca: Manshūrāt al-Zaman, Matbaʿat al-Najāḥ al-Jadīda.

• Bouazza, Muḥammad. (2010). Taḥlīl al-Naṣṣ al-Sardī: Tikniyyāt wa Mafāhīm [Analysis of Narrative Text: Techniques and Concepts] (1st ed.). Algeria: Manshūrāt al-Ikhtilāf.

• Darābsa, Maḥmūd. (2003). Mafāhīm fī al-Shiʿriyya: Dirāsāt fī al-Naqd al-ʿArabī al-Qadīm [Concepts in Poetics: Studies in Classical Arabic Criticism]. Jordan: Muʾassasat Ḥamāda.

• Eliot, T. S. (n.d.). Al-Shiʿr wa al-Shuʿarāʾ [Poetry and Poets]. Translated by Suhayr al-Qalamāwī. Cairo: Maktabat al-Anglo.

• Ibn Manẓūr. (1981). Lisān al-ʿArab (Vol. 3, Part 24). Edited by ʿAbd Allāh ʿAlī al-Kabīr, Muḥammad Aḥmad, & Hāshim Muḥammad al-Shādhilī. Cairo: Dār al-Maʿārif.

• Khalīl, Ibrāhīm. (2003). Al-Naqd al-Adabī al-Ḥadīth min al-Muḥākāh ilā al-Tafkīk [Modern Literary Criticism from Mimesis to Deconstruction] (1st ed.). Jordan: Dār al-Masīra.

• Moreh, S. (1986). Al-Shiʿr al-ʿArabī al-Ḥadīth [Modern Arabic Poetry]. Translated by Shafīʿ al-Sayyid. Cairo: Dār al-Fikr al-ʿArabī.

• Murtāḍ, ʿAbd al-Malik. (2010). Naẓariyyat al-Naṣṣ al-Adabī [Theory of Literary Text] (2nd ed.). Algeria: Dār Hūma.

• Ṣāliḥ, Ḍāriʿ Maẓhar. (2012). Dalālat al-Lawn fī al-Qurʾān wa al-Fikr al-Ṣūfī [The Significance of Color in the Quran and Sufi Thought] (1st ed.). Damascus: Dār al-Zamān.

• Samaīli, Maryam. (2018). Qirāʾa Sīmiyāʾiyya fī Masraḥiyyat Rijāl Imārat al-Ḍād li-Buḥlīyya [A Semiotic Reading of the Play Rijāl Imārat al-Ḍād by Buḥlīyya] (Master’s thesis). Faculty of Arts and Languages, University of Arabi Ben M’hidi, Oum El Bouaghi, Algeria.

• ʿUmar, Aḥmad Mukhtār. (1999). Al-Lugha wa al-Lawn [Language and Color] (2nd ed.). Cairo: ʿĀlam al-Kutub.

• Zaʿrūb, Ṣabīḥa. (2006). Jamāliyyāt al-Sard fī al-Khiṭāb al-Riwāʾī [Aesthetics of Narration in the Novelistic Discourse] (1st ed.). Jordan: Dār Majdalawī.

Downloads

Published

2025-10-01

Issue

Section

Arabic language and literature

How to Cite

Mushreq Shaban Madhloom, R. (2025). Wahshi Between History and Symbol: The Semiotics of the Dramatic Character in the Play Al-Hussein Tha’iran. Lark, 17(4), 221-206. https://doi.org/10.31185/lark.4658