Development of a diagnostic reference test in mathematics to detect errors Fifth grade students in primary mathematics in Wasit Governorate

Authors

  • د. علي عباس الزاملي wasit education

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol4.Iss39.1624

Keywords:

development, testing, mathematics, grade, errors, students, fifth elementary.

Abstract

The aim of the current research is to develop a diagnostic test spoken in the fifth primary grade when studying mathematical concepts, mathematical operations and mathematical applications. For this purpose, a diagnostic test in mathematics for the fifth primary grade was built to cover the expected goals to be achieved after teaching the mathematics curriculum and its number (40) targets distributed in On (4) main axes: the number and operations axis, the algebra axis, the engineering and measurement axis and the statistics and probability axis within the relative weights of each axis. Where the validity of the tests was verified and proven, and after the completion of the development of the test, it was applied to a random sample consisting of (1501) male and female students, and it was one of the most prominent results with regard to the mistakes that students of the fifth primary class fall into: the confusion between the denominator and the multiplier, and between the denominator and the participant And non-distinction of decimal places from each other, and error in the facts of division, and the addition of the numerator with the numerator and denominator with the denominator in the case of adding regular fractions, and subtract the numerator from the numerator and denominator from the denominator in the event of subtracting regular fractions                                                                                             

References

ابراهيم ،قاسم محمد (1999):الدور الجديد للمعلم في عهد التكنولوجيا،مجلة رسالة المعلم ،39(2)،ص50

ابراهيم ،مجدي عزيز(1997):مهارات التدريس الفعال،القاهرة ،مكتبة الانجلو المصرية .

احمد ،عبد المطلب،1999:التحليل العددي وبرمجة طرقه على الحاسبة الالكترونية ،دار الجيل ،بيروت

البرصان ،اسماعيل سلامة (1994):تشخيص الضعف في امتلاك المفاهيم الرياضية عند طلبة نهاية المرحلة الثانوية الصناعية في الاردن .رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الاردنية ،الاردن

بني عيسى ،احمد مجلي (1996):بناء اختبار محكي المرجع في القدرة الرياضية للمرحلة الاساسية الأولى.رسالة ماجستير غير منشورة ،جامعة اليرموك،اربد،الاردن.

جورج.ف.مادوس واخرون(1983):تقييم الطالب التجميعي والتكويني ،ترجمة محمد أمين المفتي واخرون،القاهرة ،ماكجروهيل للنشر .

خليفة ،خليفة عبد السميع(1985): بحوث في تدريس الرياضيات،البحث عن الحل،الانجلو المصرية ،المجلد الثاني.

خليفة ،وليدالسيد ،عبد المعطي ،السعيد عبد الخالق(2019):الاتجاهات الحديثة في القياس النفسي والتقويم التربوي ،ط1،بيروت،دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر .

شوق،محمود احمد(1997):الاتجاهات الحديثة في تدريس الرياضيات،ط3،الرياض،دار المريخ.

عبد الهادي،نبيل(2001):القياس والتقويم التربوي واستخدامه في مجال التدريس الصفي ،عمان ،ط2 دار وائل للنشر .

العطروني،محمد والشيخ عبدالله (1993):بناء اختبار تشخيص مقنن في الرياضيات-الاعداد الطبيعية والعمليات عليها-لتلاميذ الصف الأول من المرحلة المتوسطة في دولة الكويت.مجلة دراسات الخليج والجزيرة العربية (جامعة الكويت). 18(70)

عقل،انور(2007):اساليب التقويم الحديثة ،بيروت،ط1،دار النهضة العربي

علام ،صلاح(1995):الاختبارات التشخيصية مرجعية المحك في المجالات التربوية والنفسية والتدريبية .دار الفكر العربي،القاهرة .

عويضة ،عبد العزيز(1995): دراسة تشخيصية علاجية لاخطاء طلاب الصف الاول المتوسط في الهندسة التحليلية وعلاقتها ببعض المتغيرات،رسالة ماجستير ،كلية التربية ،جامعة طنطا.

محاسنة ،ابراهيم محمد(2013):القياس النفسي في ظل النظرية التقليدية والنظرية الحديثة ،عمان ،ط1،دار جرير للنشر والتوزيع.

Popham, j. (1980): Modern Educational Measurement. Englewood Cliffs, Cal:Printice- Hall

Berk,Ronald(1980).Criterion-Refernced Measurement:the State of the Art.Baltimore and London:the Johns Hopkins University Press.

Allam,Salah al-Deen.(2005).Educational and Psychological Measurement and Evaluation,Fundamentals and Applications of it is Contemporary Trends.Cairo:Dar AL-Fikr Alarabi.

Bloom.B.,Hastings,T& Madaus,G.(1971).Handbook on Formative and Summative Evaluation of Student Learning .New York:McGraw-Hill Book Company.

Crocker,L. and Algina,J.(1986).Introduction to Classical and Modern Test Theory . Holt,Reihart and Winston

Gronlund,N.(1981).Measurement and Evaluation in Teaching (4th ed).New York:Macmillan.

Habelton,R.(1984).Applications of Item Response Theory Canada: Educational Research Institute.

Hambleton& Swaminathan, H. (1987):Item Response Theory Principle and Applicationns,The Netherland,Kluwer Nijihoff Publishing,United States of America, 3rd

Helton,G.,Workman,E,. Matuszek,p,.(1982).Psychoeducational Assessment Florida:Grune&Stratton,Inc.

Radatz,Hendrick(1979).Error Analysis in Mathematics Eduction,Journal for Research in Mathematics Education,163-171

Downloads

Published

2020-09-30

Issue

Section

psychology & teaching methods

How to Cite

علي عباس الزاملي د. . (2020). Development of a diagnostic reference test in mathematics to detect errors Fifth grade students in primary mathematics in Wasit Governorate. Lark, 12(4), 511-490. https://doi.org/10.31185/lark.Vol4.Iss39.1624