ظهور المسيحية وتطوراتها حتى سقوط الشطر الغربي من الإمبراطورية الرومانية

Authors

  • طالب محيبس الوائلي جامعة واسط

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss33.456

Abstract

The spatial space in which Christianity emerged, and the time period during which it emerged, were ideal and had the causes of success and spread. Their emergence in the ancient homeland of the Eastern religions, specifically in the land of Palestine, which possessed a great religious heritage, coincided with a spiritual vacuum on the Roman Empire, Especially after its preachers began to spread their principles and constants in the length and width of the empire. There is no doubt that Christianity has been subjected to many challenges and determinants reflected in one way or another on its doctrines and positions of Roman power, And popular ones. In fact, what happened to Christianity during the period of its spread has had the greatest impact on its principles, constants and institutions, which ended in Christianity to what it became after the recognition of the Roman authorities in 313. The developments in Christianity were not limited to the pre-recognition period, Political developments accompanied by many religious views after recognition and increased interaction of Christianity with events after it became the official religion of the Roman Empire in 380, with the following many developments are the focus of our current study, which aims to acquire various aspects of Christianity and its personalities and attitudes Until the middle age.

References

( ) ظفر الإسلام خان، تاريخ فلسطين القديم منذ أول غزو يهودي حتى أخر غزو صليبي 1220 ق.م – 1359، ط3، بيروت، 1983، ص53 – 96.
( ) رجا عبد الحميد عرابي، سفر التاريخ اليهودي اليهود تاريخهم عقائدهم فكرهم نشاطهم سلوكياتهم، دمشق، 2004، ص221 – 224.
( ) ول وايريل ديورانت، قصة الحضارة "قيصر والمسيح أو الحضارة الرومانية"، ترجمة محمد بدران، ج3، ص181 – 182.
( ) غوستاف لوبون، اليهود في تاريخ الحضارات الأولى، ترجمة : عادل زعيتر، القاهرة، 2012، ص47.
( ) اندريه لومير، تاريخ الشعب العبري، تعريب: انطوان الهاشم بيروت، 1999، ص86 – 96.
( )( اشعياء : (2/4)، (12/11) ؛ حزقيال : (39/9)
( ) ول وايريل ديورانت، قصة الحضارة "قيصر والمسيح أو الحضارة الرومانية"، ج3، ص161 – 163.
( ) اندريه لومير، تاريخ الشعب العبري، ص99 – 100.
( ) A. Edersheim, Op. Cit., Vol. I, P. 255.
( ) عبد الفتاح حسين الزيات، ماذا تعرف عن المسيحية، ط3، القاهرة، 2001، ص25 – 27.
( ) احمد شلبي، المسيحية، القاهرة، 1988، ص52 – 54.
( ) محمد عطا الرحيم، عيسى المسيح والتوحيد، ترجمة: عادل حامد محمد، القاهرة، 2001، ص 19 – 20.
( ) محمد ابو زهرة، مقارنات الديانات، القاهرة، 1974، ص32 – 35.
( ) يراجع للتفصيل: الأب متي المسكين، المسيح حياته اعماله، القاهرة، 1998، ص 151 – 339.
( ) جورج فورد، سيرة السيد المسيح، ج1 "ولادته وصبوته"، بيروت، بلا تاريخ، ص 25 – 26؛ احمد ديدات، هل المسيح هو الله، ترجمة: محمد مختار، القاهرة، بلا تاريخ، ص 18 – 19، 35.
( ) انجيل متي (5 : 17).
( ) انجيل متي (15 : 24).
( ) الأب متي المسكين، المسيح حياته اعماله، القاهرة، 1998، ص260 – 261؛ جورج فورد، سيرة السيد المسيح، ج1 "ولادته وصبوته"، ص 17.
( ) تلامذة السيد المسيح وهم: أندراوس: (صياد من بيت صيدا في الجليل وهو أول رسول دعاه يسوع وكان قبل ذلك تلميذ يوحنا المعمدان)، وسمعان بطرس: (أخو أندراوس وهو صياد ايضا)، وفيلبس، ويعقوب بن زبدي، ويوحنا بن زبدي: (الملقب بإبن الرعد وأخو يعقوب)، و برثولماوس او نثنائيل: (صديق فِيلُبُّسُ)، ويعقوب بن حلفي: (يَعْقُوبَ الصَّغِيرِ)، ويهوذا لبّاوس الملقب تدّاوس: ( أخو يعقوب بن حلفى وذُكر اسمه كيهوذا بن حلفى في بعض آيات الإنجيل وهو ليس يهوذا الإسخريوطى)، ومتى العشار: (من كفر ناحوم في الجليل، وكان عشّار يجمع الجباية)، وتوما : (كان يقال له التَّوأم أيضاً إذ أن اسمه مشتق الاسم الآرامي "توماس" الذي يعنى التَّوأم)، وسمعان القانوي: (ويلقب أيضاً بسمعان الغيور)، فضلا عن يهوذا الاسخريوطي: (الذي باع يسوع بثلاثين من الفضة، وتم استبداله بماتياس بعد موته منتحراً(. ابراهارد ارنولد، المسيحيون الاوائل، ص 47 – 48.
( ) الأب متي المسكين، المسيح حياته اعماله، ص 317 – 318.
( )احمد ديدات، مسألة صلب المسيح، ترجمة: علي الجوهري، القاهرة، بلا تاريخ، ص 54 – 60.
( )جورج فورد، سيرة السيد المسيح، ج7 "موته وقيامته المجيدة"، ص 42 – 43.
( ) المصدر نفسه، ص 31 – 43.
( )هيم ماكبي، بولس وتحريف المسيحية، ترجمة: سميرة الزين، بيروت، 1991، ص59 – 60.
( )ول ديورانت، المصدر السابق، ج3، ص241 – 244.
( ) هيم ماكبي، بولس وتحريف المسيحية، ص62 – 63.
( ) توفيق الطويل، الاضطهاد الديني في المسيحية والاسلام، القاهرة، 1991، ص33، 42.
( ) نيافة الأنبأ يوأنس، الكنيسة المسيحية في عصر الرسل، القاهرة، 1923، ص67 – 72.
( ) اثناثيوس فهمي جورج، الرسل الأطهار الاثني عشر تلاميذ السيد الرب، انكلترا، 2005، ص18 – 22.
( ) محمد ابو زهرة، المصدر السابق، ص72.
( ) احمد شلبي، المصدر السابق، ص111.
( )شارل جنيبر، المسيحية نشأتها وتطورها، ترجمة: عبد الحليم محمود، بيروت، 2007، ص120– 121.
( )محمد ابو زهرة، المصدر السابق، ص72.
( ) اعمال الرسل، 23 : 6 ؛ غلاطية 1 : 13 – 14.
( ) احمد شلبي، المصدر السابق، ص111.
( ) عبد الفتاح حسين الزيات، المصدر السابق، ص57 – 59.
( )هيم ماكبي، المصدر السابق، ص77 – 78.
( ) اعمال الرسل، 23 : 6 ؛ غلاطية 1 : 13 – 14.
( ) سمير فوزي جرجس واخرون، موسوعة من تراث القبط، مج1، القاهرة، 1977،ص 43 – 48.
( ) احمد شلبي، المصدر السابق، ص111 – 117.
( )سعود الخلف، دراسات في الاديان: اليهودية والنصرانية، الرياض، 1997،ص222.
( ) عبد الفتاح حسين الزيات، المصدر السابق ، ص62 – 63.
( )شارل جنيبر، المصدر السابق ، ص126.
( ) إنجيل لوقا ( 4 : 43 ) ؛ إنجيل مرقس ( 1 : 14 ).
( ) احمد شلبي، المصدر السابق، ص115 – 116.
( ) نورمان. ف. كانتور، التاريخ الوسيط، ترجمة د. قاسم عبدة قاسم، ج1، ص52 – 53.
( ) G. Sabine, A history of political theory, New York, 1964, p.51 – 62.
( ) E. Gibbon, The history Dicline and fail of the Roman Empire, Vol. IV, London, 1901, p.63 – 75.
( ) ديانة مصرية اعتنقها اليونانيون ايضا.
( ) ديانة فارسية شاعت عند الرومان قبل المسيحية.
( ) ديانة إيرانية قديمة وفلسفة دينية آسيوية، كانت الدين الرسمي للإمبراطوريات الأخمينية والبارثية والساسانية.
( ) أ. ب. تشارلز وورث، الإمبراطورية الرومانية، ترجمة: رمزي عبده جرجيس، القاهرة، 2003، ص161.
( ) محمود محمد الحويري، رؤية في سقوط الامبراطورية الرومانية، القاهرة، 1981، ص51 – 52.
( ) تشارلز وورث، المصدر السابق، ص171.
( ) المصدر نفسه، ص171.
( ) محمود محمد الحويري، المصدر السابق، ص55.
( ) ايبرهارد ارنولد، المسيحيون الاوائل، القاهرة، 200، ص 28 – 30.
( ) نورمان. ف. كانتور، المصدر السابق، ج1، ص52 – 53.
( ) رأفت عبد الحميد محمد وطارق منصور محمد، مصر في العصر البيزنطي 284 – 641، القاهرة، 1985، ص52.
( ) ايبرهارد ارنولد، المصدر السابق، ص 25 – 28.
( ) ول ديورانت، قصة الحضارة : الحضارة الرومانية في عصر الإيمان، ج11، ص370 – 371.
( ) متولي شلبي، اضواء على المسيحية، ط2، الكويت، 1973، ص24.
( ) ايبرهارد ارنولد، المصدر السابق، ص 28 – 33.
( ) ( ) انجيل يوحنا : (5 : 21 – 30).
( ) انجيل لوقا : (6 : 29).
( ) احمد ديدات، هل المسيح هو الله، ص 16.
( ) نورمان. ف. كانتور، المصدر السابق، ج1، ص61.
( ) Neill. S, A History of Christian Missions, Middlesex, 1966, p.38.
( ) عبد القادر اليوسف، العصور الوسطى الأوربية 476 – 1500، بيروت، ص38.
( ) ل. ج. شيني، تاريخ العالم الغربي، ترجمة : مجد الدين حفني ناصف، القاهرة، بلا تاريخ، ص87 – 88.
( ) ايبرهارد ارنولد، المصدر السابق، ص 77 – 82.
( ) عبد القادر اليوسف، المصدر السابق، ص37.
( ) ايبرهارد ارنولد، المصدر السابق، ص 31 – 32.
( ) سعيد عبد الفتاح عاشور، تاريخ اوربا في العصور الوسطى، بيروت، 1976، ص 33 – 34.
( ) المصدر نفسه، ص 36.
( ) عبد القادر اليوسف، المصدر السابق، ص38.
( ) ايبرهارد ارنولد، المصدر السابق، ص 77 – 78.
( ) ل. ج. شيني، المصدر السابق، ص88.
( ) نور الدين حاطوم ونبيه عاقل واحمد طربين وصلاح مدني، موجز تاريخ الحضارة، دمشق، 1964، ص576 – 584.
( ) ول وايريل ديورانت، المصدر السابق، ج3، ص373 – 374.
( ) رأفت عبد الحميد، بيزنطة بين الفكر والدين والسياسة، القاهرة، 1997ص16.
( ) المصدر نفسه، ص16.
( ) سيد أحمد علي الناصري، تاريخ الإمبراطورية الرومانية السياسي والحضاري، ط2، القاهرة، 1991، ص278 – 279.
( ) https://arz.wikipedia.org/wiki .سبتيموس_ساويرس
( ) ماجد عبد السلام، العلاقة بين الدين والدولة في اليهودية والنصرانية والاسلام، ص414.
( ) أ. ب. تشارلز وورث، المصدر السابق، ص190.
( ) سيد أحمد علي الناصري، المصدر السابق، ص364.
( ) https://www.marefa.org .ديوكلتيانوس
( ) كانتور، التاريخ الوسيط، ترجمة د. قاسم عبدة قاسم، ط5، القاهرة، 1997، ج1، ص60 – 61.
( ) رأفت عبد الحميد، المصدر السابق، ص11.
( ) محمد ابراهيم كركور، تطور العقيدة المسيحية بين عيسى عليه السلام وبولس، القاهرة، 2006، ص225.
( ) http://www.alkarmatv.com/highlights/-martyrs-martyrdom- christianity.
( ) جيبون، اضمحلال الامبراطورية الرومانية وسقوطها، ط2، القاهرة، 1997، ج1، ص462 – 463.
( ) سعيد عبد الفتاح عاشور، تاريخ اوربا في العصور الوسطى، بيروت، 1976، ص 36 – 37.
( ) محمود سعيد عمران، معالم تاريخ اوربا في العصور الوسطى، القاهرة، 1986، ص41.
( ) محمد محمد مرسي الشيخ، تاريخ الامبراطورية البيزنطية، القاهرة، 1994، ص16.
( ) Chadwick. H, The early churuch, London, 1967, p.122.
( ) Rice. C. T, The Byzantines, London, 1962, p.16.
( ) محمد محمد مرسي الشيخ، المصدر السابق، ص16.
( ) Maclagan. M, The City of Constantinpole, New York, P.21.
( ) سعيد عبد الفتاح عاشور، المصدر السابق، ص 40 – 41.
( ) المصدر نفسه، ص 41.
( ) Maclagan, Op. Cit., P. 43.
( ) محمد محمد مرسي الشيخ، المصدر السابق ، ص17.
( ) https://www.marefa.org .قسطنطين الأول
( ) https://ar.wikipedia.org/wiki قائمة_الأباطرة_البيزنطيين#الأسرة_القسطنطينية_.
( ) سعيد عبد الفتاح عاشور، المصدر السابق، ص27.
( ) Ostrogosrky. G, Op.cit, p.46.
( ) ول وايريل ديورانت، قصة الحضارة "قيصر والمسيح أو الحضارة الرومانية"، ج4، ص36 – 44، 55.
( ) عبد القادر اليوسف، المصدر السابق، ص66 – 67.
( ) سيد أحمد علي الناصري، المصدر السابق، ص468 – 469.
( ) عبد القادر اليوسف، المصدر السابق، ص59.
( ) ل. ج. شيني، المصدر السابق، ص91.
( ) Procopius, History of the wars III Loab, London, 1951, p.25 ; F. Lot, The End of the Ancient World and the Beginnings of the middle Ages, London, 1931, P. 288.
( ) E. Knapton, Europe 1450 – 1815, Massachusetts, 1958, p.72.
( ) ادوارد بروي، القرون الوسطى، ترجمة: اسعد داغر وفريد داغر، ط2، بيروت، 1986، ص21 – 25؛ هـ. و. ديفز، اوربا في العصور الوسطى، الاسكندرية، 1958، ص29، 40 ؛ كرستوفر دوسن، تكوين أوربا، ترجمة : سعيد عبد الفتاح عاشور ومحمد مصطفى زيادة، القاهرة، 1967، ص109 – 116.
( ) عبد القادر اليوسف، المصدر السابق، ص67 – 68.
( ) المصدر نفسه، ص59 – 60.
( ) رأفت عبد الحميد وطارق منصور، المصدر السابق ، ص92 – 99.
( ) ج. ويلتر، الهرطقة في المسيحية، تاريخ البدع الدينية المسيحية، ترجمة: جمال سالم، بيروت، 2007، ص46 – 56.
( ) القس حنا الخضري، تاريخ الفكر المسيحي، بيروت، 1981، ج1، ص7 – 11.
( ) أسد رستم، كنيسة انطاكية، بيروت، 1958، ج1، ص121.
( ) ويلتر، المصدر السابق، ص46 – 96.
( ) محمد عطا الرحيم، المصدر السابق، ص 95.
( ) كيرلس الانطوني، عصر المجامع، القاهرة، 1952، ص 101 – 107.
( ) القس حنا الخضري، المصدر السابق، ج1، ص23 – 26، 45 – 46.
( ) المصدر نفسه، ص43 – 46.
( ) نيافة الأب يوانس، المصدر السابق، ص 43 – 44.
( ) كيرلس الانطوني، المصدر السابق، ص 172 – 178.
( ) محمد ابراهيم كركور، تطور العقيدة المسيحية بين عيسى عليه السلام وبولس، ص250 – 251.
( ) المصدر نفسه، ص253.
( ) متولي شلبي، اضواء على المسيحية، ص104 – 105.
( ) كيرلس الانطوني، المصدر السابق، ص 327 – 343.
( ) نيافة الأب يوانس، المصدر السابق، ص 46.
( ) عبد القادر اليوسف، المصدر السابق، ص40 – 41.
( ) Neill. S, Op. Cit, P. 38.

Downloads

Published

2019-04-26

Issue

Section

Miscellaneous research

How to Cite

الوائلي ط. م. (2019). ظهور المسيحية وتطوراتها حتى سقوط الشطر الغربي من الإمبراطورية الرومانية. Lark, 11(3), 65-81. https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss33.456