Surprise in simulated photography In the approach of rhetoric Stylistic study

Authors

  • سليمة فاضل حبيب جامعة واسط
  • عباس فاضل الفحام جامعة واسط

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss33.449

Abstract

What leads us to study the surprise in artistic photography in the approach of Balagha, the attachment between the picture and the meaning and the shadows of that image, which can be applied to the recipient in the case of the manifestation of meaning and appearance, or the ability to produce several images contributes to the richness of meaning, .This is in line with the stylistic vision that the nderstanding of the graphic image stems from the fact that it is an upscale adoption of the procedure of turning away from the ordinary language and searching for the meaning of the image. Means of detecting meanings in other ways, accompanied by the fun that intersperses the stages of the disclosure of the meaning of the creation of spaces and distances tense that stop the recipient and challenge to fill, not to mention that the pleasure offered by the ablution, including the potential to overcome the barriers Boolean, which is the first stimulant of the recipient's attention.

References

أثر التصوير الفني في الخطابة النبوية في نهج البلاغة، د. خليل عبد السادة، شهاب جمعة ابراهيم.
أدبية الخطابة الإسلامية، مدرسة نهج البلاغة نموذجا، د. علي مهدي زيتون، دار الفارابي، ط1، 2011م.
الاسس النفسية لأساليب البلاغة العربية ، د. مجيد ناجي، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، بيروت، لبنان، ط1، 1984.
الاسلوبية والأسلوب، د. عبد السلام المسدّي، الدار العربية للكتاب، ط3.
أصول البيان العربي، د. محمد حسين الصغير، دار المؤرخ العربي، بيروت، لبنان، طر، 1420هـ ـ 1999.
البرهان في علوم القرآن، بدر الدين محمد بن عبد الله الزركشي، تحقيق: محمد أبو الفضل ابراهيم، دار المعرفة، بيروت ، لبنان، دار إحياء الكتب العربية، عيسى الباب الحلبي وشركائه، ط1، 1376 ـــ 1957.
بلاغة النهج في نهج البلاغة، د. عباس علي الفحام، دار الرضوان للنشر والتوزيع، ط1، 2014م.
بنائية الصورة القرآنية، د. عمار السلامي، أطروحة دكتوراه، كلية الآداب ــ جامعة الكوفة، 2010م.
تاريخ الأمم والملوك، أبي جعفر محمد بن جرير الطبري، تحقيق: محمد أبو الفضل ابراهيم، دار سويدان، بيروت ــــ لبنان.
التصوير الفني في خطب نهج البلاغة، د. عباس الفحام مؤسسة دار الصادق الثقافية للطباعة والنشر والتوزيع، ط1، 1423، 2012.
التصوير البياني ـــ دراسة تحليلية لمسائل البيان، د. محمد، محمّد أبو موسى، ط3، مكتبة وهبة ـــ القاهرة، 1993 .التفسير النفسي للأدب، عزّ الدين اسماعيل.
الحيوان، أبو عثمان عمرو بن بحر الجاحظ، تحقيق: د. محمد عبد السلام هارون، ط2، شركة مكتبة ومطبعة مصطفى البابي الحلبي وأولاده ، مصر، 1384ه ــــ 1965م. دور التشبيه الدلالي في نهج البلاغة، د. علي زيتون، مجلة المنهاج العدد الثاني.
رسائل الإمام علي" عليه السلام"، دراسة أدبية نقدية، كامل حسن البصير، دار المعرفة، بيروت ـــ لبنان، ط1، 2010م. سر الفصاحة
سورة الكهف دراسة أسلوبية، مروان محمد سعيد عبد الرحمن، رسالة ماجستير، جامعة النجاح الوطنية ــــ كلية الدراسات العليا، نابلس ــــ فلسطين، 2006م.شرح نهج البلاغة
شرح نهج البلاعة، كمال الدين ابن ميثم البحراني، (ت: 679ه )، دفتر نشر الكتاب: قم ـــ ايران، ط2، 1404ه.الصناعتين، أبي هلال العسكري.
الصورة البيانية في الموروث البلاغي، د. حسن طبل، مكتبة الإيمان بالمنصورة، ط1، 1426ه ـــــ 2005م.
الصورة الفنية في التراث النقدي والبلاغي عند العرب، د.جابر عصفور، المركز الثقافي العربي، بيروت، ط3، 1992م. الطراز
ـ العمدة في محاسن الشعر وآدابه ونقده، أبو علي، الحسن بن رشيق القيرواني ( ت: 456ه).
في البلاغة العربية، علم البيان، د. محمد مصطفى هدارة، دار العلوم العربية، بيروت ـــــ لبنان، ط1، 1409 ـــــ 1989م.
في ظلال نهج البلاغة، محمد جواد مغنية، ط3، دار العلم للملايين، بيروت ــــ لبنان، 1400ه .
فلسفة البلاغة العربية بين التقنية والتطور، د. رجاء عيد، منشأة معارف ـــ الاسكندرية ـــ مصر، ط1، د.ت.
ـ فن الشعر، ارسطو طاليس، تحقيق وترجمة: شكري عياد، المركز القومي للترجمة، د. ت.
ـ كفاية الطالب اللبيب في خصائص الحبيب، جلال الدين السيوطي (ت 911ه)، تحقيق: محمد خليل هراس، دار الكتب الحديثة، ــ بيروت، 1405 ه ـــــ 1985م.
كنز العمال، المتقي الهندي (ت 975ه)، تحقيق وضبط وتفسير: الشيخ بكري حياني، تصحيح وفهرسة: الشيخ صفوة السقا، ط1409ه ـــــ 1989م.
كنوز الحقائق في حديث خير الخلائق، محمد بن عبد الرؤوف بن تاج الدين بن علي بن زين العابدين المناوي (ت1031ه)، اسم الناسخ: علي بن ابراهيم بن محمد بن احمد الرومي، ت النسخ: 1125ه.
اللغة والابداع، د. شكري عياد، مكتبة زهراء الشرق، ط1، 1998م.
لسان العرب، ابو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم ابن منظور الافريقي المصري، د.ط، قم ــــ ايران، 1405ه.
المجتمع وجهاز الحكم عند الإمام، عبد العلي آل سيف، منشورات دار التربية، بغداد، مطبعة النعمان، النجف الأشرف، 1388ه.
مستدرك الوسائل ومستنبط المسائل، ميرزا حسين النوري الطبرسي (ت 1320ه)، قم، مؤسسة آل البيت لإحياء التراث.
مفتاح العلوم، أبو يعقوب يوسف بن محمد بن علي السكاكي (626ه)، تحقيق وتقديم وفهرسة: د. عبد الحميد هنداوي، دار الكتب العلمية، بيروت ـــــ لبنان، ط1، 1420ه ـــــ 2000م.
المناقب ، الموفق بن أحمد بن محمد المكي الخوارزمي، تحقيق: الشيخ مالك المحمودي، ط2، 1411ه .
ـ منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة، قطب الدين ابي الحسين سعيد بن هبة الله الراوندي (ت 573ه)، تحقيق: السيد عبد اللطيف الكوهكمري، مكتبة اية الله المرعشي، قم، مطبعة الخيام، 1406ه .
منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة، ميرزا حبيب الله الهاشمي الخوئي، تصحيح وتهذيب: السيد ابراهيم الميانجي، ط4، منشورات دار الهجرة/ ايران ـــــ قم.نظرية اللغة في النقد العربي.
نظرية البنائية في النقد الأدبي، د. صلاح فضل، دار الشروق، ط1، 1419ه ــــ 1998م.
ـ نقد الشعر، أبو الفرج قدامة بن جعفر بن قدامة بن زياد البغدادي (ت 337ه)، مطبعة الجوائب ـــــ قسطنطينية، ط1، 2010م.النكت في اعجاز القرآن، الرماني.
ـ نهج البلاغة معين البلاغيين قراءة في دلالات الاستشهاد الطراز للعلوي(749ه) انموذجا، د. علي كاظم محمد المصلاوي، ط1، دار الفرات، 2016م.
النقد المنهجي عند العرب، منهج البحث في الأدب واللغة، د. محمد مندور، مترجم عن الأستاذين :لانسون ومابيه، دار نهضة مصر للطباعة والنشر والتوزيع، 1996م.

Downloads

Published

2019-04-26

Issue

Section

Miscellaneous research

How to Cite

حبيب س. ف., & الفحام ع. ف. (2019). Surprise in simulated photography In the approach of rhetoric Stylistic study. Lark, 11(3), 1-16. https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss33.449