The Representation of the Language of Faith in the Film God Will Come

Authors

  • Asst. Lect. Maitham Irani Mohammed Ali ALhasoun باحث
  • Asst. Prof. Dr. Maitham Irani

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.3859

Keywords:

الصور اللغوية في الفيلم السينمائي , لغة الايمان في السينما

Abstract

Cinema is a powerful tool for conveying cultural, religious, and social ideas through screenplay, imagery, and sound. The film God Will Come serves as an example of movies that use cinematic symbols to express spiritual and religious ideas. This research aims to explore how the concept of faith is portrayed in the film. The importance of this study lies in gaining a deeper understanding of how cinema is used as a medium to express religious and cultural beliefs. Additionally, the research provides a new academic model for applying John Fiske's semiotic theory (Television Culture). The researchers employed the semiotic analysis method, which focuses on studying symbols, signs, and signals in media content. This method goes beyond analyzing written and spoken language, encompassing all types of signs, including gestures, sounds, images, and objects. The research sample consisted of scenes from the Iranian film God Will Come, with six scenes purposefully selected for analysis. The study reached several key findings, including the discovery that faith is depicted in multiple forms: faith in God and His power, faith in oneself, and faith in others. The film presents faith in social issues as well, such as a father's belief in his son's ability to handle responsibilities. The researchers also found an image of self-faith, as Mohsen demonstrates belief in his abilities by asking his father to allow him to hunt ducks. Moreover, the film depicts faith in hard work, as shown through Mohsen completing his household tasks. Finally, there is a portrayal of faith in God and reliance on Him, as the women encourage and support the sick woman to place her trust in God in enduring her illness.

References

أنجرس، موريس، "منهجية البحث العلمي في العلوم الانسانية" (ترجمة: بوزيد صحراوي وإخرون، دار القصبة، 2006) ص99

هودج، ر. وج. كريس،) السيميائية الاجتماعية)، كامبريدج: بوليتي، 1988

() محمد، حسين سمير "بحوث الإعلام أسس ومبادئ" (القاهرة: عالم الكتب، ط1، 1986م) ص: 29.

() محمد عبد الحميد "البحث العلمي في الدراسات الإعلامية" (القاهرة: عالم الكتب، ط1، 2000 م)، ص: 141.

فرديناند دي سوسير - "دورة في اللغويات العامة"، تشارلز ساندرز - "الكتابات الفلسفية"

أبو الراغب الاصفهاني "المفرادات في غريب القرآن"، دار القلم، بيروت، 2009، ص 35

() ابن خلدون: "المقدمة" تحقيق علي عبد الواحد، دار نهضة مصر، ج1، ص266.

. Vera ، Nawiroh. (2014). Semiotika dalam Riset Komunikasi. Bogor: Penerbit

Ghalia p17-18

. Piliang ، Yasraf Amir. (2010). Tafsir Cultural Studies Atas Matinya Makna.

Yogyakarta: Jalasutra p259.

. Fiske ، John. (2010). Cultural and Communication Studies: Sebuah Pengantar

Paling Komprehensif. Yogyakarta: Jalasutra.Husaini ، p60

. Fiske ، John. (2010). Same source, p61

. Vera , Nawiroh. (2014). P 35- 36

. احمدی ، بابک، 1388 از نشانه های تصویر تا متن، نشر مرکز، تهران

. فيسك، جان. ۱۳۸٠ .(فرهنگ تلويزيون (ترجمه مژگان برومند). فصلنامه ارغنون، ۱۹ ،۱۲۵ـ ۱

علاء ازوير، التحولات الرقمية في الاعلام الجامعي وتأثيراتها المعرفية على الجمهور دراسة ميدانية في جامعة واسط"، جامعة واسط ـ كلية الآداب ـ قسم الاعلام، 2024، مجلة لارك على الرابط: https://doi.org/10.31185/lark.Vol1.Iss16.3452

م. حسين سعدي محمد علي الفتلاوي، "وسائل الاعلام المرئية وأثرها في بناء الصورة الذهنية للجمهور العراقي ،الشعائر الحسينية انموذجا" بحث علمي، 2021، مجلة لارك على الرابط التالي: https://doi.org/10.31185/lark.Vol4.Iss43.1972

. خوش نظر، ناديه، ۱۳۹٠ (بازنمايي اســلام در فيلم هاي ســينمايي غرب قبل و بعد از ۱۱ ســپتامبر، نشانه شناسي فيلم هاي محاصره و غيرقابل تفكر (پايان نامه كارشناسي ارشد). دانشگاه علامه طباطبايي تهران.

() بن روان، قاسم "وسائل الاعلام والمجتمع: دراسة في الأبعاد الاجتماعية والمؤسساتية" (دار الخلدونية، ٢٠٠٧) ص: ٥.

() الحساني، حسناء " الصورة الإعلامية وتأثيرها على المجتمع في ظل التطورات التكنولوجية الحديثة" ( المغرب: دار حروف منثورة للنشر الالكتروني، ٢٠٢١) ص: ٤١.

() يحيى، عادل " الواقع والدراما في السينما والتلفزيون" (مصر: الهيئة المصرية العامة للكتاب، 2001) ص71-72.

()الحساني، حسناء، المصدر نفسه.

() بن روان، قاسم، المصدر سابق، ص: ٧٧.

() الحساني، حسناء، المصدر نفسه، ص: ٤٢.

() ابراهيم عبد الرزاق، انتصار، الساموك، صفد حسام " الإعلام الجديد: تطور الأداء والوسيلة والوظيفة" ( العراق: جامعة بغداد، ٢٠١١) ص: ٧٦.

() برير، بشير، "الصورة في الخطاب الإعلامي: دراسة سيميائية في تفاعل الأنساق اللسانية والإيقونية" ورقة قدمت إلى: الملتقى الدولي الخامس « السيمياء والنص الأدبي » الذي عقد في جامعة عنابة - الجزائر عام 2008) ص:١.

() عدوي، عبدالله محمود "الجماليات في الإعلام العربي" (قطر: المركز العربي للأبحاث والدراسات، ٢٠١٦) ص:٣٤

() موسوعة كشاف الالكترونية، "الصوزرة الاعلامية"،https://www.kachaf.com/wiki.php?n=5ed555b7b4d0a03c2a781c61

طالة، لامية، "ثقافة الصورة" محاضرة في ماجستير الاعلام والصحافة

طالة، لامية، المصدر نفسه

ترجمة سفانة مصطفى بسطي، (سوف يأتي الله، تجربة ايمانية ممتعة)، خدا می‌آید؛ تجربه خوشایند ایمان، على الرابط: https://jamejamonline.ir

Downloads

Published

2024-10-01

How to Cite

Maitham Irani Mohammed Ali ALhasoun , A. L., & Maitham Irani , A. P. D. (2024). The Representation of the Language of Faith in the Film God Will Come. Lark, 16(4 /Pt1), 1103-1074. https://doi.org/10.31185/lark.3859