The impact of German digital diplomacy on Iraqi audience engagement through social media

Authors

  • Asst. Lect. Yahya Aboud Radini Al-Shammari University of Religions and Sects/Iran

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.3817

Keywords:

Digital diplomacy, German digital diplomacy, audience interaction, social media.

Abstract

The research aims to identify the extent of the impact of German digital diplomacy on the interaction of the Iraqi public through social media, and to know the extent of the cognitive, emotional and behavioral impact of German digital diplomacy on the interaction of the Iraqi public through social media. The researcher relied in this study on the quantitative survey method on a sample of the audience of Wasit Governorate, where the sample number reached (400) people of females and males. The researcher reached the following results: German digital diplomacy may play a role in improving relations between Germany and Iraq by enhancing mutual understanding and building stronger relationships through social media. Increasing cultural awareness through cultural and educational content, German digital diplomacy can help increase cultural awareness among the Iraqi public about Germany, including its culture and history. And exchanging knowledge and information, as digital diplomacy provides a platform for exchanging knowledge and information on issues of common interest, such as development, education, and innovation, which can enhance cooperation between the two countries.

References

أبو عامر، علاء، (2001): الوظيفة الدبلوماسية نشأتها، مؤسساتها، قواعدها، قوانينها، دار الشرق للنشر والتوزيع، الأردن.

أبو عباه، سعيد، (2009): الدبلوماسية تأريخها- مؤسستها- قواعدها- قوانينها، دار الشيماء للنشر والتوزيع، الأردن.

البكري، عدنان، (1987): العالقات الدبلوماسية والقنصلية، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، بيروت.

الديهي، محي الدين إسماعيل محمد، (2015): تأثير شبكات التواصل الاجتماعي الإعلامية على جمهور المتلقين، ط1، مكتبة الوفاء القانونية، مصر.

الشمايلة، ماهر عودة، وآخرون، (2014): الإعلام الرقمي الجديد، ط1، دار الإعصار العلمي، عمان.

الصالح، سليمان، (2014): وسائل الإعلام والدبلوماسية العامة، دار الفكر، عمان.

عبد العال، وائل، (2018): الدبلوماسية الرقمية ومكانتها في السياسة الخارجية الفلسطينية، مركز التطوير الإعلامي، جامعة بيروت.

العدل، عادل محمد، (2014): منهج البحث في العلوم الإنسانية، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع، الأردن.

علوان، محمد حسين، (2019): العلاقة بين اعتماد الجمهور العراقي على مواقع التواصل الاجتماعي واتجاهاتهم نحو قضايا الإصلاح السياسي - دراسة ميدانية، مجلة لارك، 9(5)، 378-411. https://doi.org/10.31185/lark.Vol0.Iss27.382.

محمد، الحمزة حسن، (2022): أثر استخدام مواقع التواصل الاجتماعي على تزييف الوعي السياسي لدى العراقيين دراسة ميدانية، مجلة لارك، 15(1)، 653-635. https://lark.uowasit.edu.iq/index.php/lark/article/view/2705.

المولوي، علي، (2018): التغيّرات في السياسة الألمانية للشرق الأوسط العراق أنموذجًا، بحث منشور في مركز البيانات للدراسات والتخطيط، بغداد.

نجم، أزهر سهيل، (2024): منهج البحث الإعلامي بين النظرية والتطبيق، ط1، دار شمس الأندلس، بغداد.

نوينري، رجاء وحيد، (2000): البحث العلمي: أساسياته النظرية وممارساته العلمية، ط1، دار الفكر، دمشق.

Holmes Marcus and Corneliu (2015) Theory: Diplomacy Digital, Bjola, Francis & Taylor, Studies Diplomacy New Routledge: London.

Morgan, M. & Shanahan, J. (2010) Television and its viewers: Cultivation theory research.

Sources and References

Abu Amer, Alaa, (2001): The Diplomatic Function, Its Origins, Institutions, Rules, and Laws, Dar Al Sharq for Publishing and Distribution, Jordan.

Abu Abah, Saeed, (2009): Diplomacy, Its History, Institutions, Rules, and Laws, Dar Al Shimaa for Publishing and Distribution, Jordan.

Al Bakri, Adnan, (1987): Diplomatic and Consular Relations, University Foundation for Studies, Publishing, and Distribution, Beirut.

Al Dihi, Mohi El Din Ismail Mohammed, (2015): The Impact of Social Media Networks on the Audience of Recipients, 1st ed., Al Wafa Legal Library, Egypt.

Al Shamaileh, Maher Awda, and others, (2014): New Digital Media, 1st ed., Dar Al Aasar Al Ilmiyah, Amman.

Al Saleh, Suleiman, (2014): Media and Public Diplomacy, Dar Al Fikr, Amman.

Abdel Aal, Wael, (2018): Digital Diplomacy and its Position in Palestinian Foreign Policy, Media Development Center, Beirut University.

Al-Adl, Adel Muhammad, (2014): Research Methodology in Human Sciences, 1st ed., Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution, Jordan.

Alwan, Muhammad Hussein, (2019): The Relationship between the Iraqi Public's Reliance on Social Media and Their Attitudes Towards Political Reform Issues - A Field Study, Lark Magazine, 9(5), 378-411. https://doi.org/10.31185/lark.Vol0.Iss27.382.

Muhammad, Al-Hamza Hassan, (2022): The Impact of Using Social Media on Falsifying Political Awareness among Iraqis, A Field Study, Lark Magazine, 15(1), 653-635. https://lark.uowasit.edu.iq/index.php/lark/article/view/2705.

Al-Mawlawi, Ali, (2018): Changes in German Policy towards the Middle East, Iraq as a Model, a research published in the Data Center for Studies and Planning, Baghdad.

Najm, Azhar Suhail, (2024): Media Research Methodology between Theory and Application, 1st ed., Dar Shams Al-Andalus, Baghdad.

Nouinri, Raja Wahid, (2000): Scientific Research: Its Theoretical Basics and Scientific Practices, 1st ed., Dar Al-Fikr, Damascus.

Holmes Marcus and Corneliu (2015) Theory: Diplomacy Digital, Bjola, Francis & Taylor, Studies Diplomacy New Routledge: London.

Morgan, M. & Shanahan, J. (2010) Television and its viewers: Cultivation theory research.

Downloads

Published

2024-10-01

How to Cite

Yahya Aboud Radini Al-Shammari, A. L. . (2024). The impact of German digital diplomacy on Iraqi audience engagement through social media. Lark, 16(4 /Pt1), 460-437. https://doi.org/10.31185/lark.3817