Characteristics of The performance of The mother character in Iraqi Children’s Theater performances
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.3808Keywords:
Performance, Mother, Theater, Childhood, Personality.Abstract
The child occupies a large space for those interested in the field of children’s theatre, because of what it means in terms of moving and developing the child’s mental abilities due to the performance, visual or musical embodiment he sees, full of exciting fantasy or heroic realism events that make him interact with them in terms of the play containing cartoon shapes, whether gloved or animated puppets. In the form of a character worn by the actor, and sometimes it is a real character (mother, father, brother, sister, etc.), these characters play an important role in conveying positive ideas, especially the character of the mother, as she is an important axis for the child’s inclination towards this character for life, emotional, and psychological considerations, and she is considered the child’s first educator.
The research was divided into four chapters. The first chapter includes the methodological framework based on the research problem: It asked what are the characteristics of the mother’s personality in children’s theater performances, as well as the importance and goal of the research, and then defining the terms (personality, children’s theater). As for the second chapter, it included the theoretical framework. The research consists of two sections by addressing the development of civilizations related to the mother’s personality and then explaining the psychological and social studies of the mother’s personality and its educational role in theater in the second section. The third chapter included the research procedures combined, chosen in an intentional manner, which is (the story of the lost pearls), and then the fourth chapter included the results. Research, discussion and conclusions.
References
إبراهيم سالم. (1985). سياسة النهوض في مسرح الطفل. مجلة فنون، عدد 4.
القرآن الكريم، سورة الروم آية 20. (بلا تاريخ). القرآن الكريم، سورة الروم آية 20.
القرآن الكريم، سورة لقمان، آية 14. (بلا تاريخ). القرآن الكريم، سورة لقمان، آية 14.
القرآن الكريم، سورة لقمان، آية 14. (بلا تاريخ). القرآن الكريم، سورة لقمان، آية 14 (المجلدات ط4,ج2).
الماجدي،خزعل. (1997). أديان ومعتقدات ما قبل التاريخ (المجلد ط2). عمان: دار الشروق للنشر.
أمين مصطفى. (ب.ت). تاريخ التربية (المجلد ط2). مصر: مطبعة المعارف.
جلال سعد. (1985). الطفولة والمراهقة. الاسكندرية: دار الفكر العربي.
حسين علي هارف. (2010). نظرة تاريخية في مراحل تطور تجربة مسرح الطفل في العراق. مجلة فصلية تعنى بثقافة الأطفال تصدر عن دار ثقافة الأطفال، 2.
زهيرالاعرجي. (1987). الأخلاق القرآنية-التفسير الموضوعي للقرآن (المجلد ط1). بيروت: دار الزهراء للطباعة والنشر.
سعدعبد الكريم. (2012). محاضرات بناء الشخصية . محاضرات بناء الشخصية , كلية الفنون الجميلة جامعة بغداد,الدراسات العليا/الماجستير. بغداد.
سيد عبد الحميد مرسي. (1985). الشخصية السوية، سلسلة دراسات نفسية إسلامية (المجلد ط1). القاهرة: مكتبة وهبة.
طه باقر. (1973). مقدمة في تاريخ الحضارات القديمة (المجلد ج1). بغداد: دار الحرية للطباعة والنشر.
عباس عبد الهادي. (د.ت). المرأة والأسرة في حضارات الشعوب وأنظمتها. دمشق: عباس عبد الهادي .
لندال دافيدوف. (1983). مدخل علم النفس (الإصدار تصدر بالتعاون مع المكتبة الأكاديمية بالقاهرة ودار المريخ للنشر بالرياض، المجلد ط3). السعوديه: دار ماكجروهيل للنشر , الدار الدولية للنشر والتوزيع ,الطبعة العربي .
م.د. محمد علي ابراهيم الاسدي. (2024). المرجعيات الثقافية ومعالجاتها الدرامية في النص المسرحي العراقي - مسرحية الصرير أنموذجاً. مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية، 16(13)، الصفحات 390-414. https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss16.3532
محمد احمد حمدون. (1987). الأدب والأطفال. مجلة رسالة الخليج العربي، عدد 21.
محمد بن يعقوب الكليني. (2003). أصول الكافي (المجلد ط4.ج2). ايران: دار الأسرة للطباعة والنشر.
محمد جميل بيهم. (1962). المرأة في حضارة العرب. بيروت: دار بيروت للنشر.
مصطفى فهمي. (ب.ت). الصحة النفسية- دراسات في سايكولوجية التكيف (المجلد ط2). القاهرة: مكتبة الخانجي.
مونرو بول. (1988). المصدر في تاريخ التربية (المجلد ج2). (صالح عبد العزيز، المترجمون) القاهرة: مكتبة النهضة المصرية.
نعيمة الشماع. (ب.ت). الشخصية النظرية التقييم مناهج البحث. بغداد: المنظمة العربية للتربية والثقافة , معهد البحوث والدراسات العربية, مطبعة جامعة بغداد.
نكونجر جون. (ب.ت). سيكولوجية الطفولة والشخصية (المجلد دار النهضة العربية). (احمد عبد العزيز سلامة، و جابر عبد الحميد، المترجمون) القاهرة: دار النهضة العربية.
Ibrahim Salem. (1985). Promotion policy in children's theatre. Arts Magazine, No. 4.
The Holy Qur’an, Surat Al-Rum, verse 20. (undated). The Holy Quran, Surat Al-Rum, verse 20.
The Holy Qur’an, Surat Luqman, verse 14. (undated). The Holy Qur’an, Surah Luqman, verse 14.
The Holy Qur’an, Surat Luqman, verse 14. (undated). The Holy Qur’an, Surah Luqman, verse 14 (volumes 4th edition, 2nd edition).
Al-Majidi, Khazaal. (1997). Prehistoric Religions and Beliefs (Vol. 2nd Edition). Amman: Al Shorouk Publishing House.
Amin Mustafa. (Bit). History of Education (Vol. 2nd Edition). Egypt: Al-Maaref Press.
Jalal Saad. (1985). Childhood and adolescence. Alexandria: Dar Al-Fikr Al-Arabi.
Hussein Ali Harif. (2010). A historical look at the stages of development of the children's theater experience in Iraq. A quarterly magazine concerned with children’s culture, issued by the Children’s Culture House, 2.
Zuhair Al-Araji. (1987). Qur’anic Ethics: Objective Interpretation of the Qur’an (Vol. 1st Edition). Beirut: Dar Al-Zahraa for Printing and Publishing.
Saad Abdul Karim. (2012). Personality building lectures. Personality building lectures, College of Fine Arts, University of Baghdad, postgraduate/master’s studies. Baghdad.
Sayed Abdel Hamid Morsi. (1985). Normal Personality, Islamic Psychological Studies Series (Volume 1st Edition). Cairo: Wahba Library.
Taha Baqir. (1973). Introduction to the History of Ancient Civilizations (Vol. C1). Baghdad: Dar Al-Hurriya for Printing and Publishing.
Abbas Abdel Hadi. (d.t.). Women and the family in peoples' civilizations and systems. Damascus: Abbas Abdul Hadi.
Lindal Davidoff. (1983). Introduction to Psychology (issue published in cooperation with the Academic Library in Cairo and Mars Publishing House in Riyadh, vol. 3). Saudi Arabia: McGraw-Hill Publishing House, International House for Publishing and Distribution, Arabic Edition.
Dr. Mohammad Ali Ibrahim Al-Asadi. (2024). Cultural references and their dramatic treatments in the Iraqi theatrical text - the play Al-Sarir as an example. Lark Journal of Philosophy, Linguistics and Social Sciences, 16(13), pp. 390-414. https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss16.3532
Muhammad Ahmed Hamdoun. (1987). Literature and children. Arab Gulf Message Magazine, No. 21.
Muhammad bin Yaqoub Al-Kulayni. (2003). Usul al-Kafi (Volume 4. Part 2). Iran: Dar Al-Usra for Printing and Publishing.
Muhammad Jamil Beyhum. (1962). Women in Arab civilization. Beirut: Beirut Publishing House.
Mustafa Fahmy. (Bit). Mental Health - Studies in the Psychology of Adaptation (Volume 2nd Edition). Cairo: Al-Khanji Library.
Monroe Paul. (1988). The source in the history of education (Volume C. 2). (Saleh Abdel Aziz, The Translators) Cairo: Egyptian Nahda Library.
Naima Al-Shamaa. (Bit). Theoretical personality assessment research methods. Baghdad: Arab Educational and Cultural Organization, Institute of Arab Research and Studies, Baghdad University Press.
Nkwngr John. (Bit). Childhood and personality psychology (vol. Dar Al-Nahda Al-Arabiyyah). (Ahmed Abdel Aziz Salama and Jaber Abdel Hamid, the translators) Cairo: Dar Al Nahda Al Arabiya.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 م. م. عمار شاكر عبد القطبي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.